Sofia na elektrycznych zakupach. Obok Karsana – Higer
W kwietniu stolica Bułgarii rozstrzygnęła przetarg na zakup łącznie 52 szt. mniejszych autobusów elektrycznych, który został podzielony na dwa zadania – MINI i MIDI.
Jak już informowaliśmy w InfoBusie – zamówienia na mniejsze pojazdy (o długości 5,5-7,5 ) trafiło do tureckiej firmy Karsan, natomiast kontrakt na większe pojazdy (o długości 7,6-9,6 m) – do chińskiego producenta Higer, którego w Sofii reprezentuje lokalna firma Chariot Motors.
elektryczne zakupy
W tym roku Sofia odebrała już kolejne swoje elektrobusy i to ponownie od duetu Higer / Chariot Motors. W łącznej liczbie 30 sztuk - wszystkie o długości 12 metrów. Kursują one m.in. na linii nr 6, 60, 73 i 74, gdzie zastąpiły autobusy z silnikami diesla. Pojazdy te także zostały zakupione ze środków Programu Operacyjnego Środowisko i dołączyły do 15 elektrobusów Higera użytkowych w stolicy Bułgarii od 2016 r.
Z kolei 2021 roku EAD wprowadził do użytku nowe trolejbusy Solaris Trollino 18 z napędem Skody – także w liczbie 30 egzemplarzy.
Teraz firma Stolichen Avtotransport EAD poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu na zakup 52 szt. mniejszych autobusów elektrycznych oraz ładowarek. Realizacja tego zamówienia obejmuje:
- dostawę 30 nowych autobusów elektrycznych o długości 5,5-7,5 m plus 30 pojedynczych ładowarek o mocy 20 kW lub 15 podwójnych stacji ładowania o minimalnej mocy 40 kW lub ich kombinację;
- dostawę 22 nowych autobusów elektrycznych o długości 7,6-9,6 m plus 22 pojedynczych stacji ładowania o mocy min 40 kW lub 11 stacji podwójnych o mocy min 80 kW lub ich kombinację.
Pierwszy kontrakt wygrała firma BULAVTO z autobusami Karsan Jest Electric, natomiast drugi - Chariot Motors z autobusami Higer. Tutaj budżet EAD wynosił 15.100.000 BGN netto, natomiast ostateczna wartość umowy zamknęła się sumą 9.562.200 BGN netto / ok. 22.708.312,56 PLN netto, co daje jednostkową ceną za model na poziomie 1.032.196 PLN netto (z ładowarką). Bardzo atrakcyjnie!
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z umową
Nic więc dziwnego, że Firma Chariot Motors podpisała już (12 kwietnia) kontrakt Stolichen Avtotransport. Obejmuje ona dostawę 22 autobusów elektrycznych Higer KLQ6852GEV o wymiarach 8522×2370×3215 mm, które mają zostać dostarczone pod koniec 2022 roku. Ich maksymalna pojemność pasażerska to 52 miejsca, w tym 22 miejsca siedzące. Umowa obejmuje również dostawę 22 wolnych stacji ładowania o mocy 40 kW wraz z oprogramowaniem i szkoleniem.
Co ciekawe, firma Higer Bus Company chce produkować nowe autobusy elektryczne dla EAD w Sofii.
-„Jesteśmy bardzo podekscytowani nowym kontraktem i cieszymy się, że naszym klientem jest firma Stolichen Avtotransport. To ważny krok w naszej ekspansji na rynku bułgarskim. Ta umowa nie tylko znacząco wzmacnia naszą pozycję w Bułgarii, ale jest także ogromnym krokiem naprzód w realizacji naszych ambicji, aby szerzej wprowadzić e-busy na rynek. Cieszymy się również, że możemy pomóc firmie Stolichen Avtotransport w przejściu na bezemisyjną eksploatację” – powiedziała Milen Milev, dyrektor generalny Chariot Motors.
Warto przypomnieć, że bułgarscy operatorzy transportu publicznego posiadają imponujący tabor, natomiast liczba autobusów elektrycznych pozostaje cały czas na niskim poziomie. To sprawia, że kraj ten jest kluczowym celem dla Chariot Motors / Higer, a do tej pory duet ten dostarczył w Bułgarii:
- 45 sztuk 12-metrowych e-busów Higer KLQ6125GEV z ultrakondensatorami do szybkiego ładowania (od Chariot Motors) do EAD Sofia;
- 3 sztuk 12-metrowych e-busów Higer KLQ6125GEV do miasta Gabrowo w 2021 roku.
Dodajmy na koniec, że zamówienie na 52 nowe e-busy otrzymało dofinansowanie z Programu Operacyjnego Środowisko 2014-2020 wspieranego przez Fundusz Spójności Unii Europejskiej.