Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Słupsk: Pojadą ekologicznie, ale na drogim etanolu

infobus
17.05.2007 17:28

Miały być ekologiczne i tanie. Są tylko ekologiczne. Ponad 80 groszy więcej od oleju napędowego będzie kosztowało ekologiczne i odnawialne paliwo stosowane w nowych autobusach Miejskiego Zakładu Komunikacji w Słupsku. Miasto jako pierwsze w Polsce przystąpiło do nowatorskiego programu wdrażania biopaliwa w komunikacji miejskiej. W kwietniu Rada Miejska zgodziła się przyznać 1,3 mln zł w ramach pierwszej transzy na zakup 5 ekologicznych autobusów marki Scania. MZK szczęścia do nich nie ma. Najpierw nie było rozporządzenia o dopuszczeniu do użytku autobusów na biopaliwa, potem radni wycofali się z pomysłu dofinansowania pojazdów. Po kilku miesiącach negocjacji pieniądze z budżetu przyznali. To jednak nie zakończyło sporów wokół 'etanolowców’. Na sesji prezes MZK January Senko – pod wyraźnym naciskiem samorządowców – przyznał, że zakup 1 litra etanolu od szwedzkiego koncernu SEKAB kosztuje 0,55 eurocenta. Jako pierwsi napisaliśmy wtedy, że według tych danych przejechanie 100 km autobusem napędzanym etanolem jest droższe o kilkadziesiąt złotych od tej samej trasy pokonanej autobusem na olej napędowy. Okazuje się jednak, że prezes nie poinformował radnych, że 0,55 eurocenta to koszt zakupu paliwa bez akcyzy oraz kosztów transportu. Po doliczeniu tych kosztów cena litra etanolu wzrasta do około 1,2 euro. Paweł Siewierski, rzecznik prasowy MZKm uważa, że nie ma co demonizować kwoty zakupu litra etanolu, bo… może się ona obniżyć.
– Jeśli Ministerstwo Transportu zakwalifikuje etanol do kategorii samoistnych paliw, a nie komponentów paliwowych, to akcyzę odzyskamy. Wystąpiliśmy już o taką opinię – dodaje Siewierski. Jednak to potrwa. Analiza paliwa musi być przeprowadzona w pięciu niezależnych laboratoriach.