Słupsk kupuje pierwsze autobusy elektryczne. Z szybką ładowarką
W grudniu 2021 r. Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku podpisał umowę na dofinansowanie zakupu sześciu elektrobusów z I edycji programu Zielony Transport Publiczny.
Teraz przyszedł czas na przetarg, który pojawił się w TED w dniu 21 stycznia. Termin realizacji zamówienia to 450 dni od daty zawarcia umowy, czyli wykonawcy mają sporo czasu, ale w tym należy dostarczyć i podłączyć szybką ładowarkę.
Z dziewięciu na sześć
Przypomnijmy, że pierwotny wniosek MZK Słupsk opiewał na zakup dziewięciu autobusów elektrycznych, a całkowity koszt zielonej inwestycji miasto wyceniło na ok. 29 milionów złotych. Tymczasem dysponent programu – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zgodnie z dotychczasową praktyką) obciął słupski wniosek do 21 milionów złotych.
Zgodnie z podpisaną umową z Funduszem spółka otrzyma 12 mln zł dotacji oraz 5 mln zł niskooprocentowanej pożyczki.
Poza zakupem sześciu elektrycznych pojazdów w ramach tego przedsięwzięcia powstanie również niezbędna infrastruktura do zasilania autobusów. Pięć stacji wolnego ładowania zostanie ulokowana na terenie zajezdni, a szybka ładowarka – na pętli autobusowej przy ul. Bitwy Warszawskiej.
Przetargowe wymagania
Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku ogłosił przetarg na zakup sześciu fabrycznie nowych autobusów miejskich typu MAXI o napędzie elektrycznym z infrastrukturą ładowania, w tym:
- zaprojektowanie, dostawa, montaż i całość prac budowlanych łącznie z uruchomieniem zespołu trzech ładowarek dwustanowiskowych w zajezdni autobusowej przy ul. Transportowej 36 w Kobylnicy wraz infrastrukturą zasilania energetycznego dla systemu ładowania;
- zaprojektowanie, dostawa, montaż i całość prac budowlanych łącznie z uruchomieniem jednej dwustanowiskowej ładowarki szybkiego ładowania z dwoma pantografami w rejonie pętli autobusowej przy ul Bitwy Warszawskiej 1 w Słupsku wraz z infrastrukturą zasilania energetycznego dla systemu ładowania;
- zapewnienie dostępu do systemu zdalnego monitorowania stacji ładowania autobusów elektrycznych;
- wykonanie systemu monitoringu wizyjnego rejestrującego pracę pantografów oraz całość urządzeń szybkiego ładowania w rejonie pętli autobusowej;
Do tego dochodzi – standard w przypadku przetargów z ZTP – przeszkolenie pracowników.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z najważniejszych wymagań formalnych mamy:
- wadium w kwocie 200 000,00 zł;
- zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 5 % wartości całkowitej;
O tym jakie firmy podejdą do tego zamówienia – i czy to będzie tylko marka Scania – dowiemy się najszybciej 24 lutego, kiedy wyznaczono termin składnia ofert.
Pierwsze testy
Zeroemisyjne pojazdy mają pojawić się na słupskich ulicach do czerwca 2023 r. Natomiast MZK już ruszyło z testami i jako pierwsza spółka w naszym kraju mogła sprawdzić elektryczny model Scania Citywide 12 LF BEV.
Przypomnijmy, że ten model zadebiutował podczas targów Busworld 2019 – wraz z całą nową generację autobusów Scania. MZK sprawdził jeden z pojazdów przygotowywanych dla miasta Strängnäs w Szwecji.
-„Cieszymy się bardzo, że to właśnie MZK Słupsk mogło jako pierwsze testować nasz najnowszy produkt. Słupsk jako miasto dla koncernu Scania jest miejscem strategicznym. Zważywszy na fakt, że to właśnie tu produkujemy swoje pojazdy oraz właśnie tu miejski przewoźnik może pochwalić się jedną z największych flot pojazdów Scania w Polsce, Zarząd Scania CV AB podjął decyzję o możliwości zaprezentowania i przetestowania najnowszego autobusu elektrycznego – powiedział Artur Wojtowicz Regionalny kierownik sprzedaży autobusów.
Na koniec dodajmy, że aktualnie flota MZK Słupsk liczy 58 autobusów, w tym: 40 pojazdów zasilanych jest na olej napędowy 18 autobusów na sprężony gaz ziemny CNG.