Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Słowacki rynek autobusów w I połowie 2010 r.

infobus
17.08.2010 19:00
W I połowie 2010 r. słowaccy przewoźnicy zakupili łącznie 246 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznacza spadek sprzedaży o 7 szt. (- 2,76%) w porównaniu z I połową 2009 r. oraz świadczy o dość stabilnej sytuacji u naszych południowych sąsiadów. Warto tutaj dodać, że Słowacja w ogóle dość lekko przechodzi globalny kryzys gospodarczy w segmencie autobusowym. W zeszłym roku była jednym z dwóch krajów w naszym regionie (obok Węgier), który odnotował wzrost sprzedaży tego typu pojazdów. Była to suma 671 autobusów o masie powyżej 3,5 t, czyli o 76 szt. (+ 12,7%), czyli więcej niż w 2008 r.! Teraz Słowacja imponuje stabilnością sprzedaży.
Po sześciu miesiącach br. zdecydowanym liderem na Słowacji jest Irisbus (116 szt.), który także prezentuje się tutaj bardzo stabilnie i odnotował tutaj wzrost sprzedaży o jeden autobus w porównaniu z 2009 r. Drugie miejsce ma SOR z wynikiem 70 szt. (także o 1 szt. więcej niż przed rokiem). Trzecia pozycja należy do Mercedesa, który w porównaniu z czeskim rynkiem lepiej tutaj rozkłada swoją sprzedaż na poszczególne segmenty (w segmencie iejskim i międzymiastowym zajmuje trzecią pozycję, a w turystycznym pierwszą). Czwarte miejsce to czeski Tedom, a piąte –lokalny producent SAO Lucenec.
Irisbus i SOR na czele
Cały czas słowacki rynek autobusów jest zdominowany zarówno przez czeskich producentów, jak i autobusy międzymiastowe, czyli mamy tutaj prawie identyczną sytuację jak w Czechach. Łącznie w I połowie 2010 r. sprzedano 140 międzymiastowych pojazdów, czyli o 20 szt. mniej niż przed rokiem (- 12,5%). Tutaj zdecydowanie prowadzi Irisbus (103 szt.), który w tym okresie dostarczył aż 76 szt. modelu Crossway 10,6M. Oprócz tego Słowacy kupili autobusy: Crossway 12 (18 szt.), Arway 12 (8 szt.), Arway 15 (5 szt.) i po raz pierwszy (zarówno na Słowacji, jak i w Czechach) –wydłużony model dwuosiowy –Crossway 12,8M.
Drugie miejsce zajmuje tutaj SOR, który sprzedał 23 autobusy –w zasadzie tylko jednego typu: C10,5. Na kolejnym miejscu uplasował się SAO Lucenec, który coraz lepiej doskonale radzi sobie na autobusowym rynku. W 2010 r. słowacki producent sprzedał 9 szt. modelu PMC 12, który pod względem stylistyki i zastosowanych rozwiązaniach technicznych bardzo przypomina ostatnią generację marki Karosa –serię 900. Stawkę zamyka Mercedes-Benz z modelem Intouro (4 szt.) oraz –ciekawostka –Scania, która dostarczyła w I połowie na Słowację jeden międzymiastowy autobus Scania OmniExpress H. Przypomnijmy, że dwa takie autobusy zostały zakupione w Czechach, ale w wersji turystycznej. Czy to oznacza początek szerszej sprzedaży tego modelu u naszych południowych sąsiadów, podczas gdy w Polsce ten autobus w ogóle nie jest oferowany? Zobaczymy.
Najlepiej sprzedający się autobus w I połowie 2010 r. na Słowacji –Irisbus Crossway 10,6M (w łącznej klasyfikacji oraz w segmencie międzymiastowym)Najlepiej sprzedający się autobus miejski w I połowie 2010 r. na Słowacji –SOR NB18Najlepiej sprzedający się autobus turystyczny w I połowie 2010 r. na Słowacji –Scania-Irizar NewCenturyNajlepiej sprzedający się autobus turystyczny w I połowie 2010 r. na Słowacji –Mercedes-Benz Tourismo
I segment miejski, który w I połowie 2010 r. wszedł na „wyższe obroty”i odnotował wzrost sprzedaży o 15 szt. (+ 26,31%). Słowaccy przewoźnicy zakupili w tym okresie 72 autobusy, podczas gdy rok temu –57 szt. Co ciekawe –w I połowie roku DP Bratysława nabył aż 10 egzemplarzy czteroosiowego Mercedesa CapaCity, który jak do tej pory kupowany był tylko w krajach Europy Zachodniej i w Turcji. Dodatkowo firma odebrała 40 niskopodłogowych, klimatyzowanych autobusów SOR NB18. Jeden bratysławski autobus Mercedes-Benz CapaCity kosztował 490 000 EUR, a jeden SOR NB18 –272.000 EUR brutto. Drugi „rodzynek”na słowackim rynku to Irisbus Citelis 10,5M CNG, który do tej pory –nawet w wersji z sinikiem Diesla –nigdy nie został nawet pokazany w Polsce. Łącznie –po I połowie br. –w miejskim segmencie prowadzi SOR (wspomniany kontrakt dla Bratysławy plus sprzedaż 7. gazowych autobusów (NGB12 i NGB18). Drugie miejsce to Mercedes-Benz CapaCity, a dopiero trzecie –Irisbus z gazowych Citelisami: 4 szt. w wersji 12-metrowej i jeden w wersji 10,5-metra.
Wzrost sprzedaży odnotował także segment turystyczny –z 10 szt. w I połowie 2009 r. do 15 szt. w I połowie 2010 r. (+ 5 szt. / + 50%). Co ciekawe mamy tu aż trzech liderów. Po cztery autokary sprzedały firmy: MAN ( 4 szt. Lion`s Coach);Mercedes-Benz (4 szt. Tourismo) i Scania-Irizar (4 szt. Century), a dodatkowo słowaccy przewoźnicy zakupili po jednym egzemplarzu: Irisbus Domino, Setra S 417 HDH i Yutong
Na koniec rynek minibusów –łącznie w I połowie 2010 r. na Słowacji dostarczono19 minibusów, czyli o 7 szt. mniej niż przed rokiem (- 26,92%). Najwięcej sprzedano tutaj pojazdów na bazie Iveco Daily z zabudową Rosero (7 szt.), a także Mercedes-Benz Sprinter (5 szt., w tym trzy zabudowane przez firmę Rosero), Fiat Ducato, Renault Master i Isuzu Turquoise.
Najlepiej sprzedający się autobus turystyczny w I połowie 2010 r. na Słowacji –MAN Lion`s CoachCiekawska na słowackim rynku - Mercedes-Benz CapaCity w Braysławie;fot. www.imhd.sk
Słowacki rynek autobusów w I połowie 2010 r.
Słowacki rynek autobusów w I połowie 2010 r.
Marka
01-06. 2010 r.
udział [%]
01-06. 2009 r.
udział [%]
Irisbus
116
47,2
115
45,5
SOR
70
28,5
69
27,3
Mercedes
23
9,3
8
3,2
Tedom
10
4,1
20
7,9
Sao Lučenec
9
3,7
26
10,3
Scania
5
2
5
2
MAN
4
1,6
5
2
inni
9
3,6
55
2,0
Razem
246
100%
253
100%