Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Słowacki rynek autobusów w I kwartale 2012 r.

infobus
31.05.2012 14:06
W I kwartale 2012 r. słowaccy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 56 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznacza radykalny wzrost sprzedaży aż o 30 szt. (+ 115,3%) w porównaniu z 2011 r. Mamy nadzieję, że to początek odrabiania strat z poprzednich lat. Przypomnijmy, że w 2011 r. słowaccy przewoźnicy zakupili zaledwie 302 autobusy – o 202 szt. mniej (- 40,07%) w porównaniu z 2010 r. Z kolei ten wynik był niższy o 167 szt. (- 24,28%) w porównaniu z 2009 r. Dlatego powiedzieć, że nasi południowi sąsiedzi cały czas odczuwają skutki kryzysu gospodarczego. A jeszcze w 2009 r. Słowacja była jednym z liderów sprzedaży autobusów w regionie z wynikiem 671 szt. Trudno teraz w to uwierzyć.
 
Podobnie jak w zeszłym roku liderem po I kwartale 2012 r. na Słowacji został Irisbus (25 szt.) –to o 3 szt. mniej niż przed rokiem. Wtedy jednak koncern miał tutaj aż 84% udziału w rynku. Teraz tylko 44,6%. Drugie miejsce zajął SOR z wynikiem 22 szt., co oznacza mocny powrót czeskiej marki na Słowację. Przed rokiem SOR miał tutaj na swoim koncie zero rejestracji. Teraz udział producenta w rynku wynosi 39,2% Trzecia pozycja należy do Francuzów i marki Renault z minibusami Master. Kolejne miejsca to MAN, Neoplan, Peugeot i Scania. Najlepiej sprzedającym się autobusem na słowackim rynku w I kwartale został SOR C 10,5.
Tytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu na Słowacji w I kwartale 2012 r.”zdobył SOR C 10,5Słowacki rynek autobusów w I kwartale 2012 r.
Cały czas słowacki rynek autobusów zdominowany jest zarówno przez czeskich producentów, jak i autobusy międzymiastowe, czyli mamy tutaj prawie identyczną sytuację jak w Czechach. Łącznie w I kwartale 2012 r. na Słowacji zarejestrowano 37 międzymiastowych pojazdów, czyli o 36 szt. więcej niż przed rokiem (wówczas tylko 1 szt.). Dobra sytuacja panuje także wśród autobusów turystycznych –wzrost z 1 szt. w I kwartale 2011 r. do 3 szt. w I kwartale 2012 r. –oraz minibusów, gdzie zarejestrowano 8 pojazdów, czyli o 4 szt. więcej niż przed rokiem. Natomiast negatywny bilans mamy w segmencie miejskim. gdzie odnotowano radykalny spadek sprzedaży: z 20 szt. w I kwartale 2011 r. do zaledwie 8 szt. obecnie. Te dane pokazują jak słaby jest słowacki rynek i podatny na wszelkiego rodzaju wahnięcia koniunktury.
 
Tabela 1. Słowacki rynek autobusów w I kwartale 2012 r.
Marka
01-03.2012
Udział [%]
01-03.2011
Udział [%]
IRISBUS
25
44,6%
22
84,0%
SOR
22
39,3%
0
0,0%
RENAULT
4
7,1%
0
0,0%
MAN
2
3,6%
2
8,0%
inni
3
5,4%
2
8,0%
RAZEM
56
100,0%
26
100,0%