Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Słowacki rynek autobusów w 2009 r.

infobus
04.02.2010 18:24
W 2009 r. słowaccy przewoźnicy zakupili łącznie 671 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznacza zwiększenie sprzedaży o 76 szt. (+ 12,7%). To jeden z dwóch autobusowych rynków w naszym regionie (obok Węgier), który odnotował wzrost sprzedaży w zeszłym roku. Zdecydowanym liderem na Słowacji jest Iveco-Irisbus (442 szt.), który odnotował tutaj duży wzrost sprzedaży w porównaniu z 2008 r. –aż o 91 szt. (+ 25,9%). Drugie miejsce ma SOR (o 10 szt. więcej niż przed rokiem [+ 9,4%]), a trzecia pozycja należy do –niespodzianka –SAO Lucenec, które osiągnęło doskonały wynik 39 autobusów (o 18 szt. więcej niż przed rokiem [+ 85,7%). Co ciekawe –doskonale na słowackim rynku radzi sobie także czeski Tedom, który sprzedał tutaj w 2009 r. aż 20 autobusów miejskich w wersji CNG.
Cały czas słowacki rynek autobusów jest zdominowany zarówno przez czeskich producentów, jak i autobusy międzymiastowe, czyli mamy tutaj prawie identyczną sytuację jak w Czechach. Łącznie w 2009 r. sprzedano 432 autobusy międzymiastowe –o 57 więcej niż przed rokiem (+ 15,2%). Tutaj zdecydowanie prowadzi Irisbus (311 szt.), który dostarczył dla słowackich przewoźników głównie modele Crossway (w tym aż 188 szt. w wersji 10,6-metra i 8 szt. w wersji niskopodłogowej Crossway LE line). Drugie miejsce zajmuje SOR, który sprzedał tutaj 83 autobusy –głównie typu C 10,5 (73 szt.) oraz po raz pierwszy niskopodłogowy autobus dostosowany o komunikacji regionalnej CN 12. Stawkę zamyka firma SAO Lucenec, która doskonale radzi sobie na autobusowym rynku w czasach recesji. W 2009 r. słowacki producent sprzedał aż 39 szt. modelu PMC 12, który pod względem stylistyki i zastosowanych rozwiązaniach technicznych bardzo przypomina ostatnią generację marki Karosa –serię 900.
Irisbus Crossway 10MMercedes-Benz TourinoRosero City na bazie Iveco Daily 65C18Irisbus Citelis 18 CNG
I segment miejski, który w 2009 r. osiągnął mocny wzrost (+ 64 szt. / + 66,6%) i doszedł do poziomu 160 szt. Najwięcej pojazdów sprzedał tutaj Irisbus, który dostarczył na Słowację 35 Citelis`ów 12M, 19 Crossway`ów LE oraz uwaga: aż 44 wersje gazowe zasilane CNG, w tym chyba po raz pierwszy dostarczone na rynek Europy Środkowo-Wschodniej modele Citelis 10,6M. W kolejnych wydaniach InfoBusa postaramy się szerzej napisać o tej konstrukcji. Na drugim miejscu uplasował się SOR (ze sprzedażą głównie modeli BN 10,5, BN12 oraz pierwszych egzemplarzy NB 18), a na trzecim Tedom, który w dostarczył dla Bratysławy 20 szt. autobusów C12G. Co ważne –na słowackim rynku w 2009 r. zaistniała nowa marka: Troliga z Lewoczy, która sprzedała cztery niskopodłogowe autobusy Leonis. O tym nowym słowackim producencie pisaliśmy już w InfoBusie na http://www.infobus.pl/text.php?id=28828. Ponadto w segmencie miejskim nowe autobusy dostarczył jeszcze MAN (cztery modele Lion`s City).
O ile w dwóch omówionych powyżej kategoriach sytuacja wygląda całkiem optymistyczne, tak w trzecim –obejmującym autobusy turystycznej –jest krótko mówiąc fatalnie. Tutaj w 2009 r. sprzedano zaledwie 22 autokary –aż o 46 szt. mniej niż przed rokiem (- 67,6%). W tak kryzysowych warunkach najwięcej nabywców znalazły pojazdy marki Scania-Irizar (9 szt.), a następnie Mercedes-Benz (7 szt., w tym m.in. 4 szt. Tourismo, jeden Travego i co ciekawe także jeden Tourino –rzadko spotykany wśród nowych autokarów na polskim czy czeskim rynku). Trzecia pozycja to ex aequo marki: MAN z dwoma egzemplarzami Lion`s Coach oraz Irisbus z topowym autokarem Megelys i rzadko spotykanym w naszym regionie modelem Midys. Stawkę zamyka Setra z jednym autokarem S 417 i Neoplan z jednym Tourliner-em.
Na koniec rynek minibusów –łącznie w 2009 r. na Słowacji dostarczono 57 minibusów, czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem (+ 1,7%). Najwięcej sprzedano tutaj pojazdów na bazie Iveco Daily 65C18 (29 szt.), w tym 26 szt. zabudowanych przez słowacką firmę Rosero z Spiskiej Nowej Wsi. Co warto podkreślić w tej liczbie znalazło się sześć egzemplarzy Rosero City o obniżonym zwisie tylnym. Podobnie sprzedawały się minibusy na bazie Sprintera (9 szt., w tym sześć zabudowanych przez Rosero) oraz Renault Master (także 9 szt.).
Słowacki rynek autobusów w 2009 r.
Słowacki rynek autobusów w 2009 r.
Marka
2009 r.
udział [%]
2008 r.
udział [%]
IRISBUS
442
65,9
351
59,0
SOR
116
17,3
106
17,8
SAO LUČENEC
39
5,8
21
3,5
TEDOM
20
3,0
16
2,7
MERCEDES
16
2,4
20
3,4
RENAULT
9
1,3
21
3,5
SCANIA
9
1,3
21
3,5
inni
20
3,0
39
6,6
Razem
671
100,0
595
100,0