Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Słowacki rynek autobusów po trzech kwartałach 2009 r.

infobus
05.11.2009 13:10

W ciągu 9 miesięcy 2009 r. słowaccy przewoźnicy zakupili łącznie 429 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznacza zwiększenie sprzedaży o 17 szt. (+ 4,12%). To jeden z dwóch autobusowych rynków w naszym regionie (obok Litwy), który odnotował wzrost sprzedaży w tym okresie. Liderem rynku jest Iveco-Irisbus (262 szt.), który odnotował tutaj dość duży wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2008 r. –o 30 szt. (+ 14,91%). Drugie miejsce ma SOR (o 6 szt. mniej niż przed rokiem[-8,45%]), a trzecie –niespodzianka –SAO Lucenec z doskonałym wynikiem 36 sprzedanych autobusów (o 15 szt. więcej niż przed rokiem). Co ciekawe –doskonale na słowackim rynku radzi sobie także Tedom, który sprzedał tutaj w ciągu trzech kwartałów br. aż 20 autobusów miejskich w wersji CNG.
Cały czas słowacki rynek autobusów jest zdominowany przez pojazdy międzymiastowe, czyli identycznie jak w Czechach. Łącznie w ciągu 9 miesięcy br. sprzedano 290 autobusów międzymiastowych –o 21 więcej niż przed rokiem (+ 7,80%). Tutaj zdecydowanie prowadzi Irisbus (197 szt.), który dostarczył dla słowackich przewoźników głównie modele Crossway (w tym aż 98 szt. w wersji 10,6-metra). Drugie miejsce zajmuje SOR, który oferuje tutaj przede wszystkim model C 10,5 (51 szt.) plus jeden CN12. Stawkę zamyka SAO Lucenec, który jak widać doskonale radzi sobie w czasach recesji. W ciągu trzech kwartałów br. słowacki producent sprzedał aż 36 szt. modelu PMC 12, który bardzo przypomina poprzednią generację. 1._i_front_7602_7603_7604_760
I segment miejski, który po trzech kwartałach br. osiągnął mocny wzrost (+ 44 szt. / + 97,77%) i doszedł do poziomu 89 szt. Najwięcej pojazdów sprzedał tutaj Irisbus, który dostarczył 16 Citelis`ów 12M, 10 Citelis`ów 18M w wersji CNG 18 i 19 Crossway`ów LE. Za nim na drugim miejscu uplasowali się ex aequo dwaj także czescy producenci: SOR (sprzedaż głównie modelu BN 10,5 i BN12) oraz Tedom, który w dostarczył dla Bratysławy 20 szt. autobusów C12G
O ile w dwóch omówionych kategoriach sytuacja wygląda całkiem optymistyczne, tak w trzecim –obejmującym autobusy turystycznej –jest krótko mówiąc nienajlepiej. Tutaj w ciągu 9 miesięcy 2009 r. sprzedano zaledwie 16 autokarów –aż o 38 szt. mniej niż przed rokiem (- 70,37%). W tak kryzysowych warunkach najwięcej nabywców znalazły pojazdy marki Mercedes-Benz (6 szt., w tym 4 Tourismo, jeden Travego i co ciekawe także jeden Tourino –rzadko spotykany wśród nowych autokarów na polskim czy czeskim rynku). Drugie miejsce to Scania-Irizar (5 szt.), a trzecie MAN z modelem Lon`s Coach. Stawkę zamyka Setra z jednym autokarem S 417 i Irisbus z także rzadko spotykanym w naszym regionie modelem Midys.
Na koniec rynek minibusów –łącznie w po trzech kwartałach 2009 r. na Słowacji dostarczono 34 minibusy, czyli o 10 szt. mniej niż przed rokiem (- 22,72%). Najwięcej na bazie Iveco Daily 65C18 (19 szt.), w tym 14 szt. zabudowanych przez słowacką firmę Rosero z Spiskiej Nowej Wsi. Co warto podkreślić w tej liczbie znalazły się dwa egzemplarze Rosero City o obniżonym zwisie tylnym.
wykrel_760

Słowacki rynek autobusów w ciągu 9 miesięcy 2009 r.
MARKA
01-09.2009
udział (%)
01-09.2008
udział (%)
01-12.2008
udział (%)
IRISBUS
262
61,1
228
55,3
351
59,0
SOR
77
17,9
71
17,2
106
17,8
SAO LUČENEC
36
8,4
21
5,1
21
3,5
TEDOM
20
4,7
11
2,7
16
2,7
MERCEDES
14
3,3
18
4,4
20
3,4
inni
20
4,7
63
15,3
81
13,6
Razem
429
100,00
412
100,00
595
100,00