Słowacki rynek autobusów po trzech kwartałach 2009 r.
W ciągu 9 miesięcy 2009 r. słowaccy przewoźnicy zakupili łącznie 429 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznacza zwiększenie sprzedaży o 17 szt. (+ 4,12%). To jeden z dwóch autobusowych rynków w naszym regionie (obok Litwy), który odnotował wzrost sprzedaży w tym okresie. Liderem rynku jest Iveco-Irisbus (262 szt.), który odnotował tutaj dość duży wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2008 r. –o 30 szt. (+ 14,91%). Drugie miejsce ma SOR (o 6 szt. mniej niż przed rokiem[-8,45%]), a trzecie –niespodzianka –SAO Lucenec z doskonałym wynikiem 36 sprzedanych autobusów (o 15 szt. więcej niż przed rokiem). Co ciekawe –doskonale na słowackim rynku radzi sobie także Tedom, który sprzedał tutaj w ciągu trzech kwartałów br. aż 20 autobusów miejskich w wersji CNG.
Cały czas słowacki rynek autobusów jest zdominowany przez pojazdy międzymiastowe, czyli identycznie jak w Czechach. Łącznie w ciągu 9 miesięcy br. sprzedano 290 autobusów międzymiastowych –o 21 więcej niż przed rokiem (+ 7,80%). Tutaj zdecydowanie prowadzi Irisbus (197 szt.), który dostarczył dla słowackich przewoźników głównie modele Crossway (w tym aż 98 szt. w wersji 10,6-metra). Drugie miejsce zajmuje SOR, który oferuje tutaj przede wszystkim model C 10,5 (51 szt.) plus jeden CN12. Stawkę zamyka SAO Lucenec, który jak widać doskonale radzi sobie w czasach recesji. W ciągu trzech kwartałów br. słowacki producent sprzedał aż 36 szt. modelu PMC 12, który bardzo przypomina poprzednią generację.
I segment miejski, który po trzech kwartałach br. osiągnął mocny wzrost (+ 44 szt. / + 97,77%) i doszedł do poziomu 89 szt. Najwięcej pojazdów sprzedał tutaj Irisbus, który dostarczył 16 Citelis`ów 12M, 10 Citelis`ów 18M w wersji CNG 18 i 19 Crossway`ów LE. Za nim na drugim miejscu uplasowali się ex aequo dwaj także czescy producenci: SOR (sprzedaż głównie modelu BN 10,5 i BN12) oraz Tedom, który w dostarczył dla Bratysławy 20 szt. autobusów C12G
O ile w dwóch omówionych kategoriach sytuacja wygląda całkiem optymistyczne, tak w trzecim –obejmującym autobusy turystycznej –jest krótko mówiąc nienajlepiej. Tutaj w ciągu 9 miesięcy 2009 r. sprzedano zaledwie 16 autokarów –aż o 38 szt. mniej niż przed rokiem (- 70,37%). W tak kryzysowych warunkach najwięcej nabywców znalazły pojazdy marki Mercedes-Benz (6 szt., w tym 4 Tourismo, jeden Travego i co ciekawe także jeden Tourino –rzadko spotykany wśród nowych autokarów na polskim czy czeskim rynku). Drugie miejsce to Scania-Irizar (5 szt.), a trzecie MAN z modelem Lon`s Coach. Stawkę zamyka Setra z jednym autokarem S 417 i Irisbus z także rzadko spotykanym w naszym regionie modelem Midys.
Na koniec rynek minibusów –łącznie w po trzech kwartałach 2009 r. na Słowacji dostarczono 34 minibusy, czyli o 10 szt. mniej niż przed rokiem (- 22,72%). Najwięcej na bazie Iveco Daily 65C18 (19 szt.), w tym 14 szt. zabudowanych przez słowacką firmę Rosero z Spiskiej Nowej Wsi. Co warto podkreślić w tej liczbie znalazły się dwa egzemplarze Rosero City o obniżonym zwisie tylnym.
MARKA
|
01-09.2009
|
udział (%)
|
01-09.2008
|
udział (%)
|
01-12.2008
|
udział (%)
|
IRISBUS
|
262
|
61,1
|
228
|
55,3
|
351
|
59,0
|
SOR
|
77
|
17,9
|
71
|
17,2
|
106
|
17,8
|
SAO LUČENEC
|
36
|
8,4
|
21
|
5,1
|
21
|
3,5
|
TEDOM
|
20
|
4,7
|
11
|
2,7
|
16
|
2,7
|
MERCEDES
|
14
|
3,3
|
18
|
4,4
|
20
|
3,4
|
inni
|
20
|
4,7
|
63
|
15,3
|
81
|
13,6
|
Razem
|
429
|
100,00
|
412
|
100,00
|
595
|
100,00
|