Słowacki rynek autobusów po I połowie 2008 r.
infobus
12.08.2008 21:32
Słowacki rynek autobusów po I połowie 2008 r.
W ciągu pierwszego półrocza 2008 r. słowaccy przewoźnicy zakupili łącznie 301 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co w porównaniu z analogicznym okresem 2007 r. oznacza zdecydowany wzrost sprzedaży o 144 szt. (+ 91,71%). Przypomnijmy, że w całym 2007 r. Słowacy zakupili łącznie 332 autobusów, co oznaczało w porównaniu do 2006 r. znaczący spadek sprzedaży –aż o 167 szt. (- 33,46%). W tym roku rynek widocznie nadrabia zaległości i już po sześciu miesiącach rynek osiągną prawie poziom z całego zeszłego roku, co stanowi zapowiedź zdecydowanego wzrostu na słowackim rynku autobusowym na koniec 2008 r. Podobnie jak w Czechach –liderem słowackiego rynku po I połowie br. jest Irisbus z rezultatem 165 sprzedanych pojazdów. Drugie miejsce ma SOR (61 szt.), a trzecie –Renault z wynikiem 14 minibusów.
Podstawa rynku –autobusy międzymiastowe
W zasadzie cały słowacki rynek autobusów to pojazdy międzymiastowe –to one wytyczają łączny poziom i generalny układ poszczególnych marek na liście rankingowej. Po I połowie 2008 r. odnotowano tutaj sprzedaż na poziomie 197 szt., co oznacza wzrost o 82 szt. (+ 71,30%) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jak już wspomnieliśmy liderem jest tutaj Irisbus, który rozpoczął duże dostawy dla przewoźników z Żiliny i Trencina. Drugi jest SOR, a trzeci SAO Lucenec. Wydawało się, że ta lokalna firma zniknęła na dobre ze słowackiego rynku, a jednak w I kwartale br. nastąpił jej wielki powrót do gry ze sprzedażą 11 szt. To w znacznej mierze efekt wprowadzenia bardziej skomplikowanych technicznie i nowocześniejszych modeli do oferty konkurentów, czyli Irisbus i SOR, natomiast duża część słowackich przewoźników potrzebuje prostych i tanich konstrukcji. A takie cały czas produkuje SAO –w tym przede wszystkim międzymiastowe autobusy PMC 12 bazujące jeszcze na konstrukcjach Karosy z serii C900, oczywiście już z silnikami Euro 4 firmy Tedom. Najlepiej sprzedający się autobus międzymiastowy to oczywiście Irisbus Crossway (127 szt. w I p. 2008 r.) Jako ciekawostkę można podać, że w br. na słowackim rynku pojawiła się węgierska firma Hungarian Bus, która sprzedała tutaj trzy autobusy HB Starter 122/L/B.
Pozostałe segmenty
Po I połowie br. słowacki segment autobusów miejskich jest na mocnej ścieżce wzrostu. Sprzedano tutaj 33 autobusów –o 18 więcej niż przed rokiem (+ 120%). Najwięcej miejskich pojazdów sprzedał Irisbus –16 szt. (model Citelis 12M) Drugi –co ciekawe –jest TEDOM (C12G), a trzeci –SOR (BN12). I na koniec kilka słów o autobusach turystycznych, których w ciągu sześciu miesięcy br. sprzedano na Słowacji 43 szt. –o 26 szt. więcej niż przed rokiem (+ 152,94%). Najwięcej marki Irisbus –13 szt. ( w tym modele Evadys i Domino), drugie miejsce ma Scania-Irizar, a trzecie MAN (w tym jeden egzemplarz Lion`s Regio i dwa Neoplan Tourliner). Autokarową stawkę zamyka Mercedes-Benz i Slovbus.
Ponadto w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. na Słowacji dostarczono 14 minibusów (najwięcej Renault Master i Iveco Daily).