Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Słowacki rynek autobusów 2010 r.

infobus
26.01.2011 20:59
W 2010 r. słowaccy przewoźnicy zakupili łącznie 504 autobusy o masie powyżej 3,5 t, co oznacza spadek sprzedaży aż o 167 szt. (-24,28%) w porównaniu z 2009 r. Można powiedzieć, że nasi południowi sąsiedzi w końcu zaczęli odczuwać skutki kryzysu gospodarczego, gdyż jak do tej pory odnotowywali cały czas dodatni bilans W 2009 r. Słowacja była jednym z dwóch krajów w naszym regionie (obok Węgier), który osiągnął wzrost sprzedaży autobusów. Była to suma 671 autobusów o masie powyżej 3,5 t, czyli o 76 szt. (+ 12,7%), czyli więcej niż w 2008 r.! Teraz ten dobry czas się definitywnie zakończył.
W 2010 r. zdecydowanym liderem na Słowacji jest Irisbus (252 szt.), który odnotował tutaj największy spadek sprzedaży –aż o 190 szt. w porównaniu do 2009 r. Drugie miejsce ma SOR z wynikiem 141 szt., co oznacza o 25 szt. więcej niż rok wcześniej. Trzecia pozycja należy do Mercedesa, który w porównaniu z rynkiem czeskim tutaj zdecydowanie równomierniej rozkłada swoją sprzedaż między wszystkie segmenty. Czwarte miejsce zajmuje lokalny producent SAO Lucenec, a piąte Tedom, który zamyka stawkę najważniejszych graczy na słowackim rynku autobusowym w 2010 r.
Tytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu międzymiastowego na Słowacji w 2010 r.”zdobył Irisbus Crossway 10,6MTytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu na Słowacji w 2010 r. zdobył Irisbus Crossway 10,6M
Irisbus i SOR na czele
Cały czas słowacki rynek autobusów jest zdominowany zarówno przez czeskich producentów, jak i autobusy międzymiastowe, czyli mamy tutaj prawie identyczną sytuację jak w Czechach. Łącznie w 2010 r. sprzedano na Słowacji 280 międzymiastowych pojazdów, czyli aż o 152 szt. mniej niż przed rokiem (-35,18%). Tutaj –mimo dużego spadku sprzedaży –cały czas zdecydowanie prowadzi Irisbus (199 szt.), dostarczając głównie model Crossway 10,6M. Warto odnotować, że również słowaccy przewoźnicy zaczęli kupować w tym roku wydłużony model dwuosiowy –Crossway 12,8M.
Drugie miejsce w tym strategicznym segmencie zajmuje SOR, który sprzedał 50 autobusów –w przeważającej większości typu C10,5. Na kolejnym miejscu uplasowała się firma SAO Lucenec, która coraz lepiej radzi sobie na autobusowym rynku. W 2010 r. słowacki producent sprzedał 26 szt. modelu PMC 12, który pod względem stylistyki i zastosowanych rozwiązaniach technicznych bardzo przypomina ostatnią generację marki Karosa –serię 900. Międzymiastową stawkę zamyka Mercedes-Benz z modelem Intouro (4 szt.) oraz –ciekawostka –Scania, która dostarczyła na Słowację jeden międzymiastowy autobus Scania OmniExpress H. Przypomnijmy, że dwa takie autobusy zostały zakupione w Czechach, ale w wersji turystycznej. Czy to oznacza początek szerszej sprzedaży tego modelu u naszych południowych sąsiadów, podczas gdy w Polsce ten autobus w ogóle nie jest oferowany? Zobaczymy.
Tytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu turystycznego na Słowacji w 2010 r.”zdobył Scania-Irizar NewCenturyTytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu miejskiego na Słowacji w 2010 r.”zdobył SOR NB 18
I segment miejski, który w 2010 r. odnotował spadek sprzedaży o 5 szt. (-3,12%). Słowaccy przewoźnicy zakupili w tym okresie 155 autobusów, podczas gdy rok temu –160 szt. Co ciekawe –firma DP Bratysława nabyła m.in. aż 11 egzemplarzy czteroosiowego Mercedesa CapaCity, który jak do tej pory kupowany był tylko w krajach Europy Zachodniej i w Turcji. Dodatkowo firma odebrała 40 niskopodłogowych, klimatyzowanych autobusów SOR NB18. Jako ciekawostkę możemy podać, ze jeden bratysławski autobus Mercedes-Benz CapaCity kosztował 490 000 EUR, a jeden SOR NB 18 –272.000 EUR brutto. Drugi „rodzynek”na słowackim rynku to Irisbus Citelis 10,5M CNG, który do tej pory –nawet w wersji z sinikiem Diesla –nigdy nie został nawet pokazany w Polsce. Patrząc na listę rankingową to na zdecydowanym pierwszym miejscu w 2010 r. uplasował się SOR (m.in. dzięki dostawom dla Bratysławy) z wynikiem 91 autobusów miejskich. Drugie miejsce to Irisbus z 29. pojazdami, a trzecie Mercedes-Benz.
Jedyny segment na Słowacji, który w 2010 r. odnotował wzrost sprzedaży to autobusy turystyczne. Łącznie u naszego południowego sąsiada dostarczono w zeszłym roku 31 autokarów –o 9 więcej niż rok wcześniej (+40,9%). Liderem jest Irisbus z liczbą 8 sprzedanych autobusów, drugie miejsce ma Scania-Irizar (7 szt.);a trzecie –Mercedes-Benz (6 szt.) Pozostałe pozycje zajmują MAN, Setra i Yutong.
I na koniec rynek minibusów –łącznie w 2010 r. na Słowacji dostarczono 38 minibusów, czyli o 19 szt. mniej niż przed rokiem (-33,33%). Najwięcej sprzedano tutaj pojazdów na bazie Iveco Daily (16 szt.), a także Renault Master (9 szt.) i Mercedes-Benz Sprinter (7 szt.) Kolejne miejsce to Isuzu Turquoise (3 szt.) i Fiat Ducato.
Mercedes-Benz CapaCity na ulicach Bratysławy Autobusowy rynek na Słowacji w 2010 r. Tytuł „Najlepiej sprzedającego się minibusa na Słowacji w 2010 r.”zdobył IVECO Daily
Słowacki rynek autobusów w 2010 r.
Marka
2010 r.
udział [%]
2009 r.
udział [%]
Irisbus
252
50,0
442
65,9
SOR
141
28,0
116
17,3
Mercedes-Benz
42
8,3
16
2,4
SAO Lučenec
26
5,2
39
5,8
Tedom
10
2,0
20
3,0
Renault
9
1,8
9
1,3
Scania
8
1,6
9
1,3
MAN
4
0,8
6
0,9
inni
12
2,4
14
2,1
Razem
504
100,0
671
100,0