Słowacka premiera wodorowego autobusu z ogniwami Loop Energy
15 marca, w Bratysławie, słowacka firma technologiczna Mobility & Innovation a.s. oficjalne przedstawiła premierowy autobus o długości 8 metrów z ogniwami paliwowymi na wodór.
W uroczystej prezentacji modelu H2Bus wzięło udział ok. 50 przedstawicieli rządu, przemysłu i mediów. Obecne było również słowackie Ministerstwo Gospodarki, które jest orędownikiem i sponsorem inicjatyw wodorowych w kraju.
8 metrów
Debiutancki pojazd przejechał już ponad 1200 kilometrów, aby zademonstrować opłacalność wodorowej technologii i zareklamować przyszłą gamę produktów firmy.
Przedstawiony egzemplarz w wers miejskiej oferuje może pomieścić 21 miejsc siedzących przy długości 7982 mm i szerokości 2550 mm. Jego serce to system wodorowych ogniw paliwowych Loop Energy S300 Series o mocy 30 kW plus silnik elektryczny Siemens Elfa o łącznej mocy 125 kW i maksymalnym momencie obrotowym 1019 Nm.
Podczas premiery H2Bus, firma Loop Energy zapowiedziała, że rozpoczęła produkcję seryjna systemów ogniw paliwowych we wrześniu 2021 r. i zobowiązała się do dostarczenia dodatkowych systemów w ciągu najbliższych dwóch i pół roku.
Zdaniem słowackiego producenta - cechą wyróżniającą H2Bus jest jego ekonomiczny układ napędowy, który wymaga zaledwie 3,2 kilograma wodoru, aby przejechać ponad 400 kilometrów. Większa oszczędność paliwa pozwala na mniejsze przechowywanie paliwa na pokładzie, co pozwala na integrację zbiorników wodoru (od Luxfer Gas Cylinders ) z komorą silnika autobusu. Tankowanie zajmuje mniej niż 10 minut Tym samym H2Bus ma rozpocząć erę wodoru w segmencie MINI.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Projekt H2Bus od zawsze miał ambitne cele w zakresie zużycia paliwa, a wybierając ogniwo paliwowe Loop Energy, nie musieliśmy rezygnować z naszej wizji” - powiedział współwłaściciel i dyrektor generalny Mobility & Innovation, János Onódi. „Chcemy pokazać operatorom flot autobusowych w całej Europie, że mobilność wodorowa jest realną opcją przy przejściu na elektryfikację”.
Dalsze plany
W marcu H2Bus przeszedł proces homologacji w TÜV SÜD Czech. Teraz MIP planuje wyprodukować 40 elektrycznych i wodorowych autobusu w wersji miejskiej. Cel na przyszłość to 100 sztuk w 2023 roku i stopniowe zwiększanie produkcji do 250 szt. do 2025 roku. Ambitnie.
Słowacka spółka już planuje europejskie tournée i chce dotrzeć do klientów m.in. z Czech, Włoch, Szwajcarii i Węgier. Brakuje nam tutaj tylko Polski… Dodajmy, że jest to już drugi wyprodukowany autobus tej firmy, pierwszy w pełni elektryczny akumulator, który od grudnia 2021 r. kursuje do ośrodka narciarskiego Jasná.