Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Słowacja pomaga autokarom. Bez względu na kod PKD

infobus
22.04.2021 15:00

Słowackie Ministerstwo Gospodarki wesprze nieregularnych przewoźników autobusowych dopłatami na łączną kwotę ponad 11 mln EUR, czyli ponad 50 mln PLN.

W przeciwieństwie do Polski, pomoc udzielana jest wszystkim wnioskodawcom i zależy od posiadanej floty, jej wieku i norm emisji spalin. W kwietniu w ramach drugiej rundy wsparcia rozpatrzono już 145 wniosków i wypłacono kwotę 4,2 mln euro.

Dwie rundy

W ubiegłym roku słowackie Ministerstwo Gospodarki wypłaciło nieregularnym przewoźnikom ponad 6,2 mln EUR.

W tym roku pula przyznanych środków wyniosła 4,2 mln EUR, a to jeszcze nie koniec. Na rozpatrzenie czeka jeszcze ponad 80 małych i średnich przedsiębiorstw działających w tym obszarze transportu. Ich wnioski opiewają na ok. 1,5 mln EUR.

Słowacki rząd wypłaca środki w ciągu około 2-3 tygodni od otrzymania wniosku. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie do końca kwietnia. Pełen opis rządowego programu znajduje się TUTAJ.

Zmiana zasad

W porównaniu z pierwszą rundą, w 2021 r. Ministerstwo Gospodarki zmieniło warunki obliczania dotacji, tak aby nieregularni przewoźnicy mogli uzyskać jeszcze większe wsparcie.

Pomoc jest udzielana w większym zakresie wnioskodawcom z nowszymi autobusami, ale obejmuje również tych, którzy mają starsze pojazdy. Generalnie o pomoc mogą ubiegać się firmy, których sprzedaż spadła o co najmniej 30% w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia ubiegłego roku. Kwota dotacji kształtuje się na poziomie 80% spadku sprzedaży w monitorowanym okresie, czyli jest o 20 proc. wyższą niż w pierwszym, zeszłorocznym naborze.

Co ciekawe, słowacki system dopuszcza dwie możliwości obliczania ​​dotacji – albo według wieku pojazdu, albo według jego normy emisji spalin. Przykładowo za autobus o normie Euro 6 dopłata może wynieść nawet 2400 euro, czyli jest o 2,4 razy wyższa niż rok temu (w I rundzie dopłata za autobus Euro 6 wynosiła ok. 1000 euro).

Naszym zdaniem to bardzo sposób na pomoc wszystkim przewoźnikom, a nie tylko tym, którzy mają odpowiedni kod przyznany przez Urząd Statystyczny. Do tego premiuje firmy, które inwestują w nowy, ekologiczny tabor.