Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Słońce wesprze autobusy elektryczne

infobus
05.04.2017 15:43

Lubelska firma In-Lab w ramach sąsiedzkiej współpracy z Ursusem i MPK Lublin testuje na autobusie elektrycznym Ekovolt swoje systemy doładowujące baterie energią słoneczną. Pierwsze wyniki są całkiem obiecujące, tym bardziej, że w pojazdach bateryjnych każdy kilowat energii jest na wagę złota.

W autobusach elektrycznych zainstalowane panele fotowoltaiczne ładują akumulatory 24 VDC poprzez przetwornicę, która z kolei zasilana jest z akumulatorów trakcyjnych. System SUN-BUS firmy In-Lab zainstalowany na autobusie elektrycznym Ursus Ekovolt ładuje akumulatory 24 VDC zarówno podczas jazdy, podczas postoju na zajezdniach jak również na przystankach końcowych a korzyści jakie daje zainstalowanie systemu są podobne jak w przypadku autobusów z napędem spalinowym z tym, że z akumulatorów trakcyjnych zostaje pobrane o tyle mniej energii, ile wyprodukuje system SUN-BUS.

Słoneczne plusy

Zużycie energii przez autobusy elektryczne wynosi około 1,8 kWh/km z czego około 0,8 kWh/km stanowi zużycie energii przez urządzenia komfortu pasażerskiego tj. klimatyzacja i ogrzewanie. Instalując na autobusie elektrycznych system SUN-BUS o mocy 1500 WP możemy odciążyć przetwornicę ładującą akumulatory 24 VDC i w konsekwencji, przy prędkości komunikacyjnej około 18 km/h autobusu w ruchu miejskim, spowodować mniejsze o około 6% zużycie energii przez autobus elektryczny. Ma to ogromne znaczenie podczas doboru akumulatorów trakcyjnych do autobusu elektrycznego.

-„Naszym zdaniem zastosowanie systemu SUN- BUS w autobusach elektrycznych może przynieść szereg korzyści ? od znaczącego obniżenia kosztów autobusu elektrycznego, gdzie najbardziej znaczącym składnikiem jest cena akumulatorów trakcyjnych poprzez obniżenie masę pojazdu po zmniejszenie łącznego zużycia energii.” ? mówi Marcin Guzowski z spółki In-Lab. Do tego dochodzi także wydłużenie żywotność zarówno akumulatorów 24 VDC, jak i akumulatorów trakcyjnych, poprzez mniejszą głębokość ich rozładowywania DOD, która wpływa na ilość cykli jaką mogą przejść akumulatory.”

Na szczególną uwagę zasługuje taka konfiguracja autobusu elektrycznego, w której ogrzewanie jest zapewniane przez agregat spalinowy a klimatyzacja latem zasilana jest z akumulatorów trakcyjnych. W takim przypadku ze względu na klimatyzację ilość akumulatorów trakcyjnych musi zostać drastyczne zwiększona. W takim rozwiązaniu system SUN ? Bus jest w stanie znacząco obniżyć zużycie energii przez autobus, a w konsekwencji ilość akumulatorów trakcyjnych i masę autobusu.

Z dieslem

Jak już informowaliśmy wcześniej w InfoBusie, aktualnie w Polsce jest ponad sto autobusów (80 szt. Solarisów w MZA Warszawa + 2 szt. MB Conecto i 53 Autosan Sancity 12LF w MPK Lubin (w trakcie zabudowy) jest wyposażonych w ogniwa fotowoltaiczne. Zastosowanych w nich system SUN ? BUS przetwarza energię słoneczną na elektryczną i wprowadza ją do akumulatorów przez co następuje odciążenie alternatorów, a w konsekwencji mniejsze spalanie.

Również podczas postoju przy wyłączonym silniku spalinowym system SUN-BUS produkuje energię elektryczną doładowując akumulatory 24 VDC do pełna a następnie utrzymuje je w stanie pełnego naładowania. Jest to bardzo istotne podczas postojów na zajezdniach, w czasie których w autobusach pracują urządzenia zasilane z akumulatorów 24 VDC, np. przesyłając dane ? rejestry do i z stacji bazowych systemu informacji pasażerskiej lub dane o położeniu GPS i wiele innych urządzeń, które wymagają zasilania podczas postoju na zajezdni.

Także na przystankach końcowych podczas postoju z wyłączonym silnikiem spalinowym wiele urządzeń może być zasilonych dzięki systemowi SUN-BUS bez ryzyka wystąpienia rozładowania akumulatorów i potrzeby uruchamiania silnika przy pomocy zewnętrznych akumulatorów.