Śląskie PKMy planują zakupy

infobus
25.11.2015 15:42

Napoczątku miesiąca opublikowano zaktualizowaną listę projektów indywidualnychzgłoszonych do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata2014-2020. Wśród zadań do dofinansowania przedstawiono cztery wnioski przesłaneprzez piątkę przewoźników komunalnych z GOP.

62 autobusy i trolejbusy w Tychach

Największyz nich opiewa na 170 mln zł. Został on przedstawiony przez tyskie spółkitransportowe, czyli PKM i TLT. Operatorzy szacują, że dzięki temu pozyskająłącznie 62 autobusy i trolejbusy. Niewiadomą jest ich konkretny udział w ramachtego zadania. Pewne jest natomiast to, że obie spółki liczą na szacunkowe dofinansowanierzędu 100 mln zł. Ponadto za wielce prawdopodobne należy uznać, iż tyski PKMbędzie chciał dzięki temu wsparciu pozyskać kolejne autobusy na gaz ziemny.Trzeba pamiętać, że spółka jest w Polsce jednym z największych przewoźników,którzy zaufali pojazdom zasilanym tym paliwem.

Hybrydy w Katowicach?

Drugiz projektów został zgłoszonych na listę POIŚ przez Przedsiębiorstwo KomunikacjiMiejskiej w Katowicach. Spółka za 61,5 mln zł chce pozyskać 35 nowych autobusówniskopodłogowych. By udźwignąć tą inwestycję przewoźnik liczy na wsparcieunijne w wysokości 31,5 mln zł. Średnia cena za jeden pojazd w wysokości ok.1,75 mln zł może sugerować autobusy hybrydowe. Jeżeli tak by się stało tokatowicki przewoźnik stałby się po częstochowskim MPK drugim największymużytkownikiem w Polsce tego typu pojazdów. To jednak nasze redakcyjne przypuszczenia oparte wyłącznie na rozeznaniu cenowym.

Jaworzno konsekwentne 

Następnąpod względem wartości pozycję w tym gronie zajmuje Jaworzno oraz należące domiasta Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Wartość tego projektu oszacowanona 48,75 mln zł. Zakładane wsparcie z POIŚ ma wynieść 30,6 mln zł. Dzięki temuma zostać zakupione 25 autobusów elektrycznych oraz infrastruktura towarzyszącaw postaci niezbędnego zaplecza oraz systemu zarządzania flotą. Zgłoszonyprojekt nie powinien dziwić, gdyż Jaworzno jest jednym z pierwszych polskichmiast, które żywo deklarowało chęć kontynuacji modernizacji transportupublicznego w oparciu o elektrobusy. To również jasny dowód na to, żete plany będą konsekwentnie realizowane.

Gliwicki projekt wystartuje szybko?

Miejsceczwarte w naszym rankingu „cenowym” zajmuje projekt gliwickiego PKM. Na48 mln zł oszacowano wartość zadania pod nazwą „Ograniczeniezanieczyszczeń emitowanych do powietrza poprzez odnowienie taboru autobusowegowraz z budową placu parkingowego”. Przewoźnik celuje w grant w wysokości30,2 mln zł. Dzięki realizacji tego projektu PKM ma się wzbogacić o 29 nowychautobusów. 

Ponadto (co pośrednio może sugerować nazwa projektu) prawdopodobniespółka będzie chciała zmodernizować swoje dotychczasowe zaplecze techniczne.Czy tak faktycznie będzie przekonamy się w momencie wejścia projektu w fazęrealizacji. A ta jest zapowiadana już w przyszłym roku. Portal Nowiny Gliwickiepodał kilka dni temu informację, że w przyszłym roku PKM chce wprowadzić doruchu 20 nowych autobusów. Zatem należy czekać na dalszy rozwój wydarzeń.

Śląsk przykładem dobrych praktyk?

Łącznawartość wszystkich opisanych pokrótce projektów to prawie 330 mln zł. Środki temają umożliwić zakup łącznie 151 pojazdów. Ponadto zakładając, że realizacja części z tych zadań rozpocznie się już w przyszłym roku oznacza to, że województwośląskie dalej będzie jednym z liderów w kraju pod względem regularnejmodernizacji flot miejskich przewoźników autobusowych. 

To bardzo pozytywnawiadomość, która pokazuje, że spółki przewozowe z większych miast przestałypatrzeć na dofinansowanie unijne jako jedyny warunek, który umożliwiaprzeprowadzenie inwestycji w poprawę części elementów wchodzących w składsystemu transportu publicznego, a bardziej traktują to jako dogodny pretekst do intensyfikacji zamierzeń. W trwającej właśnie unijnej”siedmiolatce” to bardzo ważne, bo po jej zamknięciu wraz z końcem2023 r. przynajmniej część beneficjentów nie będzie zmuszana do szukaniaodpowiedzi na pytanie co potem?