Śląsk testuje: Isuzu w Katowicach, SOR w Świerklańcu
Po testach u prywatnych przewoźników, czas na spółki samorządowe. Na Śląsku ruszyły testy autobusów miejskich Isuzu Citiport oraz SOR EBN11. Jako pierwsze do testów przystąpiło katowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, które boryka się z problemami taborowymi.
Isuzu w Katowicach
Niskopodłogowy pojazd klasy MAXI Isuzu Citiport testowany jest głównie na liniach kursujących po Katowicach, były to do tej pory m.in. linie nr 9, 10, 43, 190, 688 oraz nocne 130N, 830N, 906N. Wcześniej autobus sprawdzały m.in. firmy: P.P.U.H. Kłosok, PKS Grodzisk Mazowiecki i A21 Sp. z o.o.
W katowickim PKM-ie testy pojazdu potrwają do 8. września, a może się to wiązać pomału z odbiorami najnowszych autobusów dla śląskiego przewoźnika, o których pisaliśmy TUTAJ. Przynajmniej tak było w zeszłym roku, kiedy to przed odbiorami nowych Solarisów (30 szt.) testowano białoruskiego MAZ-a.
Isuzu Citiport to 12-metrowy autobus, który jest w stanie pomieścić na pokładzie 102 pasażerów, z czego 27 na miejscach siedzących, a 8 miejsc dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi (3 są uchylne). Pojazd posiada 6,7-litrową jednostkę napędową Cummins sprzężoną z 6-biegową skrzynią ZF z wbudowanym retarderem.
Głównymi zaletami tego pojazdu z punktu widzenia prowadzącego pojazd jest m.in.: Bardzo dobra widoczność (panoramiczna szyba); możliwość zmieniania programu skrzyni biegów (są cztery programy: SuperECO, ECO, Normal i Power) przez kierującego nawet podczas jazdy, co wiąże się z bardzo dobrą dynamiką przełożeń; ręcznie sterowany retarder (zamontowany po prawej stronie kierownicy); zależne zawieszenie, które bardzo dobrze wybiera nierówności; niskie spalanie generowane przez autobus na poziomie 28 litrów ON / 100 km. Do minusów należy przede wszystkim brak możliwości regulacji lusterka wstecznego (zamontowane zostało na stałe w panelu).
SOR EBN11 w Świerklańcu
Po hybrydowych zakupach czas na elektryki. PKM Świerklaniec przyjrzy się elektrycznej technologii w ramach tygodniowego testu autobusu elektrycznego czeskiej marki SOR , które potrwa do 31 sierpnia. Pojazd kursuje tylko i wyłącznie na linii 738 łączącej Tarnowskie Góry z Siewierzem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W 11-metrowym elektrobusie znajduje się miejsce dla 82 pasażerów, z czego 27 znajdzie miejsca siedzące, a 9 z nich jest dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi co dodatkowo uatrakcyjnia wnętrze autobusu. Pojazd wyposażono w silnik o mocy 120kW, a naładowane pełne akumulatory powinny wystarczyć na ok. 150 km. Czy taki wynik wyjdzie w praktyce? Zobaczymy. Na razie testów tego autobusu podjęły się przedsiębiorstwa m.in. w Bratysławie, Sofii i Tczewie (IREX).
„