Słabe wyniki kontroli śląskich autobusów. Siedem z trzynastu bez dowodu
Siedem z trzynastu dowodów rejestracyjnych autobusów miejskich sprawdzonych w Będzinie i w Rudzie Śląskiej odebrali inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Katowicach.
Kary dostali zarówno przewoźnicy, jak i osoby zarządzające w tych firmach transportem.
13 autobusów
Jak wynika z informacji katowickiego WITD, 17 i 18 marca tamtejsi inspektorzy kontrolowali stan techniczny autobusów linii komunikacji miejskiej na przystankach końcowych w Rudzie Śląskiej (dzielnica Halemba) oraz na dworcu autobusowym w Będzinie (ul. Kościuszki).
W trakcie dwóch dni kontroli z użyciem mobilnej stacji diagnostycznej inspektorzy zatrzymali łącznie 7 dowodów rejestracyjnych spośród 13 skontrolowanych autobusów.
-"Brak ważnego badania technicznego w miejskim autobusie? Może to tylko niedopatrzenie, ale w połączeniu z kontrolą drogową pojazdu – kosztowne niedopatrzenie. Przewoźnikowi, który tego nie dopilnował, grozi kara 2 tys. zł, a zarządzającemu transportem – 500 zł. Podobne konsekwencje poniesie przewoźnik, w którego autobusie jedno z kół w zasadzie nie hamowało" – podał WITD.
W jednym z przypadków stwierdzono niebezpieczną usterkę – jedno z kół tej samej osi w zasadzie nie hamowało (różnica sił hamowania wyniosła 97 proc.). Przewoźnik używający tego pojazdu musi liczyć się z grożącą mu karą 2 tys. zł. Konsekwencja w postaci kary 500 zł grozi również osobie zarządzającej transportem w tej firmie.
Inne stwierdzone usterki i nieprawidłowości to: wycieki płynów eksploatacyjnych, niesprawne oświetlenie (światła stop i inne), nadmiernie zużyte lub nieprawidłowe ogumienie, usterki systemu ABS czy nadmierne różnice w sile hamowania kół na jednej osi. Konsekwencje podobne jak przy usterce niebezpiecznej spotkają przewoźnika, który nie dopilnował terminu badania technicznego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
mobilna stacja diagnostyczna
Katowicki WITD akcentuje, że używanie przy tych kontrolach mobilnej stacji diagnostycznej gwarantuje wnikliwe zbadanie kluczowych – z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym – układów pojazdów, czyli hamulców, układu kierowniczego i zawieszenia.
Organizatorem komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (do której należą m.in. Będzin i Ruda Śląska) jest Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) – jednostka budżetowa GZM - na ulice 41 miast i gmin GZM oraz 12 miast z nią sąsiadujących wysyła ok. 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów.
Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów (przewoźników, w większości prywatnych), obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na prawie 7 tys. przystanków. W 2019 r., czyli przed rozpoczęciem pandemii koronawirusa, pokonały ponad 100 mln km, obsługując ok. 250 mln przejazdów.(PAP)