Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Skrzynie biegów Allison na „dachu świata”

infobus
22.06.2014 17:56
Europejski rynek podzespołów układów napędowych do autobusów miejskich jest zdominowany przez niemieckich producentów ZF i Voith. Tymczasem w innych rejonach świata duże sukcesy odnosi także amerykańska firma Allison Transmission. Wyjątkowe w portfolio Allison było zamówienie na automatyczne skrzynie biegów do autobusów miejskich obsługujących komunikację w Lhasie na Wyżynie Tybetańskiej. W związku z wysokim położeniem, surowymi warunkami klimatycznymi i ubogim ekosystemem, Wyżyna Tybetańska jest zwana również „Trzecim Regionem Polarnym Ziemi”. Zlokalizowana w dolinie rzeki na wysokości 3700 m. n. p. m. stolica Tybetu, Lhasa, ma nieprzewidywalny klimat i o 40% mniej tlenu w powietrzu niż na poziomie morza, co jest ekstremalnym wyzwaniem dla pojazdów zaprojektowanych do eksploatacji w typowych warunkach.
Golden Dragon XML6125J18C z automatyczną skrzynią biegów Allison T310R na tle Pałacu Potala w Lhasie
Codzienne potrzeby transportowe około 400 tysięcy mieszkańców regionu Lhasy są zaspokajane przez ponad 300 autobusów miejskich. W odpowiedzi na projekt rozwoju publicznego transportu w celu polepszenia warunków podróżowania w rejonie Lhasy, od maja 2012 roku w Lhasie dołączyło do nich 30 dwunastometrowych autobusów miejskich Golden Dragon XML6125J18C wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów Allison T310R. To pierwsze chińskie autobusy kursujące po Wyżynie Tybetańskiej, zwanej też „dachem świata”. Obsługują one linie numer 8 i 20, przejeżdżające m. in. w pobliżu słynnego Pałacu Potala, dawnej zimowej rezydencji nominalnych władców duchowych i politycznych Tybetu.
„Przekładnia hydrokinetyczna Allison zwiększa obroty silnika po załączeniu i zapewnia nieprzerwany dopływ mocy podczas przyspieszania i zmiany biegów, co gwarantuje doskonały napęd w autobusie”, twierdzi Steven Chew, dyrektor zarządzający Allison Transmission w Chinach.
Roczny przebieg typowy dla autobusów poruszających się na płaskowyżu wynosi około 100 tysięcy kilometrów. Z powodu obniżonej ilości tlenu w powietrzu silniki muszą pracować na wyższych obrotach, przez co stopień zużycia jednostek jest znacznie większy niż w typowej eksploatacji na poziomie morza. Poprzez zaawansowane sterowniki elektroniczne, skrzynie biegów Allison efektywnie redukują poziom zużycia paliwa, jednocześnie chroniąc silnik i cały układ napędowy oraz przedłużając żywotność pojazdu. Automatyczne skrzynie biegów Allison zyskały uznanie za niezawodność i trwałość, sprawdzone w trakcie bezawaryjnej eksploatacji w Lhasie. Dodatkowo niezwykle wydajny retarder hydrauliczny zapewnia sprawne i skuteczne hamowanie przy zmniejszeniu obciążenia układu hamulcowego pojazdu, zapewniając dalsze obniżenie kosztów eksploatacji autobusu.
Co więcej, automatyczne skrzynie biegów Allison zapewniają łatwą i wygodną obsługę, minimalizując potrzeby doszkalania kierowców, a firma gwarantuje szybki przyjazd lub odpowiedź w ciągu 24 h w zakresie posprzedażowego wsparcia technicznego w Chinach. Allison Transmissions bardzo uważnie śledzi eksploatację autobusów w Lhasie, zapewniając szybki i kompleksowy serwis, pomimo trudnych warunków arktyczno-alpejskiego środowiska o obniżonej zawartości tlenu.