Škoda z umową w Wilnie. Na 91 trolejbusów bateryjnych
15 maja przedstawiciele wileńskiego przewoźnika Vilniaus viešasis transportas (VVT) i Grupy Škoda podpisali umowę na dostawę nowych, bateryjnych trolejbusów.
W sumie Czesi wyprodukują 91 trolejbusów z możliwością autonomicznej jazdy. Pierwsze trolejbusy Škoda-SOR 32Tr dotrą do Wilna pod koniec lata 2024 roku. Cena jednego trolejbusu to 574.990 euro, a łączna wartość transakcji to 52,3 mln EUR. Po podpisaniu umowy zaproszeni goście wyruszyli w nostalgiczną przejażdżkę jednym z zabytkowych trolejbusów - Škodą 9 Tr.
Właściwy kierunek
Podczas konferencji prasowej burmistrz Wilna Valdas Benkunskas zaznaczył, że przed systemem transportu publicznego stoją naprawdę duże zadania i wyzwania, a takie wydarzenia wyznaczają właściwy kierunek obrany przez Wilno.
-„Trolejbusy są jednymi z najmniej zanieczyszczających środki transportu, dlatego w ciągu najbliższych kilku lat jesteśmy zdeterminowani, aby kupić co najmniej 159 nowych trolejbusów bateryjnych, zainwestować w aktualizację sieci połączeń i jeszcze bardziej rozbudować sieć buspasów. Kraje takie jak Szwajcaria, Francja, Austria, Czechy czy Polska zwiększają inwestycje w rozwój trolejbusów i nowe projekty. „W przyszłości cały transport publiczny zostanie przestawiony na transport elektryczny lub na paliwa alternatywne, ale w trakcie rozbudowy infrastruktury odnowienie taboru trolejbusowego jest znaczącym krokiem w kierunku realizacji wizji Wilna jako zielonego miasta do 2025 r.” - powiedział burmistrz.
Według dyrektora generalnego VVT, Dariusa Aleknavičiusa, wiele europejskich miast wraca do trolejbusów jako czystej alternatywy dla autobusów elektrycznych, a Wilno nie jest wyjątkiem.
-„Trolejbusy z akumulatorami trakcyjnymi i systemem dynamicznego ładowania z sieci trakcyjnej to wydajna technologia o ogromnym potencjale ekonomicznym i środowiskowym. Dzięki nowym trolejbusom będzie można wydłużyć trasy nawet w proporcji do 50% bez sieci trakcyjnej. Nie będzie problemów z omijaniem przeszkód w ruchu, zwiększy się prędkość eksploatacyjna, a jednocześnie wzrośnie efektywność wykorzystania pojazdów. Bez wątpienia nowe pojazdy zapewnią naszym pasażerom szybsze, bardziej punktualne i bardziej komfortowe podróże” – zaznaczył D. Aleknavičius.
Škoda-SOR 32Tr
Produkcja nowoczesnych trolejbusów Škoda 32Tr rozpoczęła się w 2018 roku. Według Petra Novotnego, prezesa Škoda Group, czeski producent cieszy się, że jego produkty wejdą w skład systemu transportu publicznego w stolicy Litwy.
-„Jestem dumny, że po raz kolejny potwierdziliśmy naszą pozycję czołowego producenta trolejbusów w Europie. Koncentrujemy się na zrównoważonym rozwoju i innowacjach w produkcji pojazdów, co pozwala nam oferować naszym partnerom rozwiązania, które są zarówno wydajne, jak i przyjazne dla środowiska. Kraje bałtyckie to jeden z naszych najważniejszych regionów, dostarczyliśmy tu już setki pojazdów i cieszymy się ze wspólnych projektów”, - powiedział Novotny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Škoda wygrała wileński kontrakt z Solarisem, dzięki niższej cenie trolejbusów oraz kosztów ich eksploatacji i napraw w okresie 10 lat. Serwis gwarancyjny obejmuje okres 5 lat, który będzie realizowany przez firmę zarówno w jego trakcie, jak i po jego zakończeniu.
Produkcja nowych autonomicznych trolejbusów kilometrażowych ruszy w czerwcu po podpisaniu umowy. Dostawy trolejbusów planowane są w partiach po 20, 35, 28 i 8 sztuk. Wszystkie trolejbusy zostaną dostarczone w pierwszej połowie 2025 roku.
Co dalej?
Fundusze na najnowszy projekt VVT pozyskało z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), a partnerem finansowym została również Tajwańska Fundacja Współpracy Międzynarodowej i Rozwoju. Spółka zapewniła sobie część finansowania ze środków Programu Zmian Klimatycznych.
Według dyrektora generalnego VVT ma dobrze rozwiniętą infrastrukturę trolejbusową. Spółka intensywnie przygotowuje się do kolejnej odnowy taboru trolejbusowego – rozpoczęła modernizację sieci trakcyjnej i zainstaluje 80 rozjazdów sterowanych falami radiowymi. W najbliższych latach planowana jest aktualizacja systemu zarządzania i podstacji oraz ocena możliwości przystosowania podstacji do ładowania pojazdów elektrycznych.
Kolejnym ważnym etapem odnowy trolejbusów jest zapowiedź zakupu 68 nowych trolejbusów przegubowych. Tym samym do 2026 roku firma odnowi całą flotę trolejbusów, co przyczyni się do realizacji strategicznego celu firmy, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2030 roku.