Škoda podsumowuje rok elektrobusów w Pilźnie
Dwa autobusy z napędem elektrycznym opracowane przez Škoda Electricod roku przewożą pasażerów w czeskim Pilźnie. Zarówno zakup pojazdów, jak istacji ładowania został sfinansowany w ramach paneuropejskiego projektu ZeEUS (ZeroEmision Urban Bus System).
-?Pierwszy rok eksploatacji przyniósł nam cennedoświadczenia w zakresie codziennej pracy autobusów na standardowej trasie. Przyokazji badamy szereg nowych technologii, dlatego mamy różne trudności techniczne, które cały czas na bieżąco rozwiązujemy – naprzykład zmieniliśmy technologię chłodzenia akumulatora pojazdu oraz poprawiliśmykomunikację ze stacją ładowania. Dlatego teraz jesteśmy przekonani, że nasze ekologicznepojazdy już wkrótce odniosą sukces także w innych miastach Republiki Czeskiej ? mówiPaweł Kuch, kierownik projektu w Škoda Electric. ? Opinie pasażerów uzyskane z kwestionariuszysatysfakcji wykazują, że odbiór elektrobusów jest jednoznacznie pozytywy.Ludzie docenią ich cichą pracę i brak negatywnego wpływu na środowisko. To dla nas bardzo ważne.?
Autobusy Škoda Perun z napędem elektrycznym bazują na konstrukcjiSolaris Urbino III generacji. System akumulatorów zastosowany w pojazdach umożliwiaich szybkie naładowanie poprzez pantograf na stacji końcowej w ciągu 6-8 minut. W ten sposób ?zatankowany?elektryczny pojazd jest gotowy przejechać kolejne 25 kilometrów, czyli wzasadzie może pracować w sposób ciągły. Ładowanie autobusów zapewnia w pełnizautomatyzowana stacja ładowania na pętli Kosutka, którą Škoda zbudowała wspólnie z spółkąenergetyczną Plzeňská teplárenská.
Pizańskie pagórki
Czeskie elektrobusy wyjechały na linie 28 maja 2015 i całyczas obsługiwane są przez miejską spółkę PMDP Pilzno.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
?”Autobusy elektryczne użytkujemyna linii nr 27, gdzie kurs pomiędzy ładowniami trwa 34 minuty, a długość trasy wynosi11 kilometrów. Linia ta łączy centrum miasta z najbardziej zaludnionymi dzielnicamiPilzna. Różnica wysokości na trasie wynosi 100 m, także pozwala przetestowaćpojazdy w terenie pagórkowatym i sprawdzić udział rekuperacji w łącznym zużyciuenergii” ? mówi Jiri Kohout z zespołu projektowego PMDP.
ZeEUS
Celem europejskiego projektu ZeEUS jest zebranie szczegółowych danych operacyjnych orazkluczowych parametrów technicznych autobusów elektrycznych z różnych lokalizacji. Wyniki tych badańmają doprowadzić do najlepszych rozwiązań w dziedzinie elektromobilności dlatransportu publicznego oraz ustanowić dalszą strategię dla rozwoju tejbranży. W projekcie ? obok Pilzna ? uczestniczące takie miasta jak Barcelona,Bonn, Cagliari, Londyn, Munster, Paryż, Randstad, Sztokholm i Warszawa. Projektjest współfinansowanie przez Komisję Europejską i koordynowany przez UITP(Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego). Czechy w ZeEUS-ie reprezentujeŠkoda Electric, PMDP Pilzno, Plzenská teplárenská, a także Uniwersytet wPilznie, który zajmuje się oceną lokalnego projektu.
„