Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Skoda PERUN na testach w Zielonej Górze

infobus
06.03.2015 06:51

MZK Zielona Góra testuje już trzeci autobus elektryczny. Po Solarisie Urbino 8,9 LE i Urbino 12, teraz przyszedł czas Skodę Perun, czyli ? kolejną wersję elektrycznego Solarisa ?tylko tym razem z czeskim napędem. Testy potrwają do 16 marca. PERUN czyli Pure Electric RUNner to pojazd został zbudowany na bazie Urbino 12, a jego premiera miała miejsce w Pradze w 2013 r. Pod względem wyników eksploatacyjnych pojazd konkuruje  przede wszystkim z bliźniaczym modelem Solaris Urbino12 electric. Obydwa autobusy to w zasadzie te same konstrukcje, które różnią się od siebie przede wszystkim zastosowanym napędem elektrycznym. Mają taką samą długość 12 metrów, drzwi w układzie 2-2-2, podobną pojemność akumulatorów i identyczną moc silników. Elektryczny Urbino 12 może zabrać na swój pokład 71 pasażerów, a PERUN ?82.  Parametry techniczne elektrobusu Skody wyglądają następująco. Długość 12 m, szerokość 2,55 m, wysokość 3,250 m. Silnik elektryczny o mocy 160 kW jest zasilany z baterii akumulatorów o pojemności 221 kWh gwarantuje zasięg około 150 km. Akumulatory można ładować przy pomocy stacji wykorzystującej umieszczony na dachu pantograf albo przenośną ładowarką. Pierwsza opcja została zaprojektowana z myślą o doładowywaniu baterii w ciągu dnia (czas ładowania około 50 minut), druga na czas nocnego postoju w zajezdni. Przenośna ładowarka jest zgodna ze standardem Combo CCS, proces trwa kilka godzin, ale w tym czasie oprócz ładowania wykonywane są automatyczne procedury serwisowe pomagające zachować pojemność i sprawność techniczną poszczególnych ogniw akumulatorów. W zależności od potrzeb odbiorcy autobusy PERUN mogą być wyposażane w różne wersje pakietów akumulatorów. Dzięki temu można uzyskać optymalny w konkretnym przypadku stosunek liczby pasażerów do zasięgu pojazdu między ładowaniami.

Do Zielonej Góry czeski elektrobus przybył z Krakowa, gdzie przebywa na rocznych testach eksploatacyjnych. Tam równolegle użytkowane są różne typy pojazdów ?m.in. AMZ City Smile 10 electric (długość 9,95 m i 59 pasażerów) oraz Rampini (długość 7,72 m i 41 pasażerów).  Cel wizyt jest oczywisty. Potencjalny przetarg 80 elektrobusów. ??Trwa walka o to, kto będzie pierwszy miastem w Polsce z taborem elektrycznych autobusów. Mam nadzieję, że my. Są zdrowe dla środowiska i tańsze w eksploatacji. Z naszych badań wynika, że zdobytych w ten sposób oszczędności moglibyśmy zwracać nasz wkład w inwestycję ?powiedział ?Gazecie Wyborczej – Zielona Góra?prezydent miasta, Janusz Kubicki. MZK chciałoby złożyć zamówienie jeszcze w tym roku. Cała inwestycja to ponad 300 mln zł. 75 proc. tej kwoty miałoby pochodzić z unijnej dotacji. Gotowe są już projekty, na podstawie których miasto będzie starać się o dofinansowanie. Przy okazji chce zbudować centrum przesiadkowe MZK, przejście pieszo-rowerowe pod torami przy ul. Batorego i wyremontować niektóre ulice.