Škoda H’City, czyli pierwszy autobus wodorowy w Czechach tankuje na Orlenie

infobus
27.07.2023 09:05

14 lipca spółki Dopravní podnik Praga, Grupa Škoda i Orlen Unipetrol rozpoczęły pilotażową eksploatację autobusu wodorowego Škoda H'CITY na linii nr 170 Jižní Město – Pražská čtvrť.

Praga stała się tym samym pierwszym miastem w Czechach, w którym autobus wodorowy kursuje w ramach regularnej komunikacji miejskiej z pasażerami. Na podstawie podpisanego memorandum pilotaż ma potrwać dwa lata z możliwością przedłużenia go o kolejne dwa lata.

Wodorowy plan

DPP będzie obsługiwać autobus wodorowy na trasie nr 170 Jižní Město – Pražská čtvrť i we współpracy z producentem stale oceniać właściwości jezdne, parametry techniczne i ekonomiczne podczas normalnej eksploatacji z pasażerami w warunkach praskiego transportu publicznego.

Linia nr 170 została wybrana przez DPP do testowej eksploatacji pierwszego autobusu wodorowego na podstawie podstawowych kryteriów, takich jak długość i profil linii czy rodzaj eksploatowanych pojazdów. Trasa ta zapewnia połączenie między osiedlem Barrandovo a obszarem Południowego Miasta. Jest to jedna z najdłuższych linii miejskich z 40 kilometrami na obwód, ma również pagórkowaty profil i jest obsługiwana przez 12-metrowe autobusy standardowe. Ponadto trasa linii przebiega w pobliżu pierwszej w Pradze stacji tankowania wodoru, naleącej do koncernu Orlen.

-„W nadchodzących latach wodór z pewnością uzupełni elektromobilność zasilaną bateryjnie i będzie odgrywał coraz większą rolę nie tylko w transporcie pasażerskim, ale przede wszystkim w drogowym transporcie towarowym oraz na kolei. W naszych rafineriach produkujemy do 90 000 ton wodoru rocznie i mamy już opracowane konkretne plany produkcji wodoru przy pomocy odnawialnej energii elektrycznej, tj. słonecznej, wiatrowej czy geotermalnej. Do 2030 roku chcemy wykorzystywać energię elektryczną ze źródeł odnawialnych do produkcji 4,5 tys. ton odnawialnego wodoru rocznie, co stanowi napęd dla ok. 30 tys. samochodów – podsumował Tomáš Herink, członek zarządu grupy ORLEN Unipetrol.

Dodajmy, że ORLEN Unipetrol aktywnie buduje infrastrukturę napędów alternatywnych w Czechach. W swojej sieci ORLEN Benzina, która jest najszerszą siecią w tym kraju i liczy 436 stacji, oprócz paliw klasycznych oferuje również szereg alternatywnych źródeł energii. Gaz płynny (LPG) jest dostępny na 56 stacjach benzynowych, sprężony gaz ziemny (CNG) na 47 stacjach, a łącznie na 61 stacjach dostępne są 244 punkty ładowania samochodów elektrycznych. Obsługuje dwie stacje tankowania wodoru w Barrandovie i Litvínovie w Pradze.

fot. DPP – Petr Hejna

Wodorowe przygotowania

Do końca lipca autobus wodorowy Škoda H'CITY kursuje tylko w dni robocze w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, a od sierpnia wejdzie już do codziennie pracy całodobowej. Dlaczego? O tym Jan Barchánek, kierownik techniczny w DPP:

„Do końca lipca zakończymy szkolenie dodatkowych kierowców i personelu technicznego, dlatego przez najbliższe dwa tygodnie będziemy uruchamiać autobus wodorowy na linii nr 170 tylko w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, a od sierpnia spodziewamy się, że będziemy kursować w trybie standardowym, dziennym w pełnym zakresie, w tym także w weekendy. Do końca lipca spodziewamy się dziennego zasięgu ok. 215 km, przy pełnej eksploatacji ok. 300 km dziennie i ok. 50 000 km rocznie. Według danych producenta zasięg pojazdu na jednym tankowaniu wodoru powinien wynosić około 300-350 kilometrów w ruchu miejskim w porównaniu do normalnego zasięgu 500-600 kilometrów dla autobusów z silnikiem diesla. Sam pojazd jest wyższy niż podobny autobus z silnikiem wysokoprężnym lub elektrycznym ze względu na zbiorniki wodoru i technologię ogniw paliwowych na dachu. W trakcie przygotowań do operacji pilotażowej musieliśmy również sprawdzić profil ruchu na linii nr 170 oraz na odpowiednich trasach wyjazdowych i wjazdowych. W niektórych miejscach trzeba było wyciąć zwisającą roślinność, na przystanku Háje w kierunku Barrandov autobus zatrzyma się w tylnej części przystanku, poza zadaszonym obszarem peronu – opisał wodorowe przygotowania Jan Barchánek, kierownik techniczny w DPP.

fot. DPP – Petr Hejna

Testowa Škoda H'CITY

Wodorowy autobus Škoda H'CITY jest pojazdem niskopodłogowym z klimatyzacją całego ciała, wyposażonym w ogniwa paliwowe Ballard FC Move 70 PEM o maksymalnej mocy 72 kW i minimalnej 8 kW, w którym energia elektryczna do napędu trakcyjnego powstaje w wyniku wzajemnej reakcji wodoru z tlenem z powietrza. Para wodna jest uwalniana do powietrza jako produkt uboczny reakcji chemicznej.

Jednocześnie pojazd jest wyposażony w akumulator trakcyjny Nano Power LTO, 36 Ah, 22,9 kWh, który służy do zrównoważenia wymagań eksploatacyjnych (rozruch, rekuperacja podczas hamowania), ale także umożliwia awaryjny zasięg około dwóch kilometrów ( np. do jazdy po zajezdni  DPP). Do ewentualnego jego ładowania dostępne jest znormalizowane gniazdo ładowania CCS2.

Ciepło z ogniwa paliwowego jest wykorzystywane do ogrzewania wnętrza pojazdu zimą, a do bardzo niskich temperatur dostępne jest dodatkowe ogrzewanie elektryczne.

Podstawowe parametry techniczne pojazdu to:

  • Długość: 12,02 metra
  • Szerokość: 2,55 metra
  • Wysokość: 3,43 metra
  • Liczba miejsc: maksymalnie 30 osób
  • Całkowita liczba pasażerów: do 85
  • Miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy: 2
  • Maksymalna prędkość: 80 km/h
  • Zasięg: do 350 kilometrów
  • Maksymalna moc silnika: 160 kW
  • Waga: 11 500 kilogramów bez pasażerów
  • Pojemność zbiorników wodoru: 39 kilogramów
  • Ciśnienie wodoru: 35 megapaskali (350 barów)
  • Średnie deklarowane zużycie: ok. 10 kilogramów wodoru na 100 kilometrów w ruchu miejskim