Sitno wstrzymuje elektrobusy z ZTP i rusza z autobusami diesla. Z Polskiego Ładu
5 lutego Urząd Gminy Sitno ogłosił przetarg na dostawę czterech autobusów i minibusu dla niepełnosprawnych.
Przypomnijmy, że wcześniej lubelski samorząd próbował kupić dwa elektrobusy z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Naszym zdaniem gmina wróci do tego projektu i ogłosi trzecie podejście pod dostawę elektryków. Natomiast teraz Sitno przerzuca zakupowy akcent na pojazdy z silnikiem diesla – z dofinansowaniem z Polskiego Ładu. Zmiana ekipy rządzącej powoduje konieczność jak najszybszego wykorzystania tych środków.
Przedmiot zamówienia
To zakup czerech autobusów i minibusu dla niepełnosprawnych dla Gminy Sitno. W ramach zamówienia wykonawca dostarczy:
- dwa autobusy, które posiadają od 35 do 40 miejsc z kierowcą pasażerskich siedzących oraz minimum 10 miejsc stojących (wszystkie fotele pasażerskie usytuowane przodem do kierunku jazdy oraz posiadały pasy bezpieczeństwa);
- dwa autobusy, które posiadają od 45 do 50 miejsc z kierowcą pasażerskich siedzących oraz minimum 10 miejsc stojących (wszystkie fotele pasażerskie usytuowane przodem do kierunku jazdy oraz posiadały pasy bezpieczeństwa).
- jeden minibus do przewozu osób niepełnosprawnych z windą zewnętrzną.
Szacowany okres dostawy to 12 m-cy od podpisania umowy.
Co do doświadczenia, to wykonawca musi wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat wykonał należycie: co najmniej jedno zamówienie, której obejmowało dostawę autobusu o wartości minimum 700 000,00 zł brutto.
Na oferty Sito czeka do 6 marca. Następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według dwóch kryteriów:
- Cena - 60%
- Gwarancja na autobusy – 40%, gdzie punkty zostaną przyznane w następujący sposób:36 miesięcy bez limitu km - 0 pkt,42 miesiące bez limitu km- 20 pkt,48 miesięcy bez limitu km- 40 pkt.
Adres zamówienia na https://sitno.ezamawiajacy.pl/pn/sitno/demand/notice/public/120537/details Co ważne, zamawiający informuje, iż zamówienie jest dofinansowane ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Jednak jak zaznacza Sito, gmina może unieważnić całe postępowanie, jeżeli środki nie zostaną przyznane samorządowi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co z elektrobusami?
Przypomnijmy, że 16 listopada lubelskie Sitno anulowało powtórzony przetargu na dostawę dwóch autobusów elektrycznych oraz ładowarek. Za pierwszym razem nie udało się, bowiem nikt nie złożył oferty i zamówienie unieważniono. Natomiast za drugim Sitno otrzymało to, co liczyło od początku, czyli dwie konkurencyjne oferty, ale tez powyżej budżetu. Zapowiada się „trzeci raz”, gdyż gmina ma dofinansowanie na ten cel z II edycji „Zielonego Transportu Publicznego”.
Za drugim razem - 25 września - samorząd otrzymał od:
- Solaris Bus & Coach na sumę 5.522.700 PLN brutto / 4.490.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 9 LE electric na poziomie 2.245.000 PLN netto;
- ARP E-Vehicles na sumę 5 535 000 PLN brutto / 4.500.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Pilea 10E electric na poziomie 2.250.000 PLN netto.
Zamawiający, tak jak w I przetargu, miał ocenić wykonawców z uwzględnieniem tylko dwóch kryteriów: ceny – 60 pkt, okresu gwarancji – 48 miesięcy bez limitu km – 40 pkt. Dlatego w tej sytuacji (przy identycznej gwarancji) zwycięzcą mógł się czuć producent z Bolechowa, natomiast pojawiło się jedno „ale”. Budżet zamawiającego. Wynosił on tylko 3.900.000 PLN brutto / 3.170.731,70, co daje jednostkową ceną elektrobusu na poziomie 1.585.365,85 PLN netto. To koszt zakupu elektrycznego minibus, a nie midibusu.
PIERWSZE ELEKTROBUSY
Sitno chce mieć elektryki o długości od 8 m (poprzednio długość elektrobusów miała wynosić od 8,5 do 12,5 m). Pozostałe parametry są następujące: Ich wysokość nie może przekroczyć 3,5 m (poprzednio 3,4 m), Szerokość nie może być większa niż 2,55 m (według poprzedniego SWZ było to dokładnie 2,4 m). Elektryki mają przewieźć minimum 30 pasażerów na miejscach siedzących (poprzednio - od 35 do 40 pasażerów), przy czym zamawiający wymaga, aby wszystkie siedzenia były usytuowane przodem do kierunku jazdy oraz posiadały pasy bezpieczeństwa. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami o mocy zapewniającej prędkość i przyśpieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniej niż 150 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Przebieg na jednym ładowaniu ma wynieść minimum 250 km.
Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory trakcyjne wykonane w następujących technologiach: litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), litowo-tytanowych (LTO) lub litowo-jonowych (NMC). Elektrobusy muszą być wyposażone przenośną stację ładowania pojazdów elektrycznych umożliwiającą podłączenie jej do gniazda siłowego trójfazowego 400V. Podłoga przedziału pasażerskiego ma być płaska, tworząca jednolitą powierzchnię bez stopni, co najmniej od przodu autobusu aż za oś napędową.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach „miękkich” (piankowanych) z wkładkami tapicerowanymi na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Fotele mają być wyposażone w pasy bezpieczeństwa i uchwyty od strony przejścia. Miejsce pracy kierowcy stanowić ma kabina kierowcy, wyposażona m.in. w fotel kierowcy z wielopołożeniową regulacją siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie.
Autobusy mają być wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring. Na koniec podajemy „historyczny” link do tego postępowania: https://sitno.bip.net.pl/?a=5392