Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sitno chciało kupić dwa elektrobusy za prawie 4 mln zł. Co poszło nie tak?

infobus
31.03.2023 19:01

Gmina Sitno do dnia 21 marca czekała na oferty od wykonawców w przetargu na dostawę dwóch autobusów elektrycznych oraz ładowarki.

O ogłoszonym przetargu, w tym przedmiocie pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. Okazało się, że żaden wykonawca nie był zainteresowany tym zamówieniem.

Co chciało Sitno?

Zamawiający chciał oceniać wykonawców z uwzględnieniem tylko dwóch kryteriów:

  • ceny – 60 pkt,
  • okresu gwarancji – 48 miesięcy bez limitu km – 40 pkt.

Gmina nie określiła swoich preferencji technicznych co do zamawianych autobusów. Zamawiający nie zdecydował się bowiem na sformułowanie kryteriów technicznych, które są standardem w tego typu przetargach. Oznaczało to tyle, że potencjalnie każdy wykonawca mógł złożyć ofertę.

Okazało się jednak przeciwnie, bowiem w dniu 21 marca Sitno poinformowało, że do gminy nie wpłynęła żadna oferta. Przy okazji zamawiający poinformował, że na inwestycję chciał przeznaczyć kwotę 3.900.000,00 PLN brutto.

Brak ofert jest zastanawiający, tym bardziej, że wymagania zamówienia spełnia minimum jeden wykonawca. Z drugiej zaś strony, w toku procedury przetargowej wykonawcy nie mieli żadnych pytań do treści SWZ, co też może świadczyć o braku zainteresowania tak małym zamówieniem. Trzeba przypomnieć, że zakup elektrobusów jest dofinansowany z Rządowego Programu Polski Ład, toteż liczymy na szybką powtórkę przetargu.

Elektrobusy dla Sitna

Autobusy, które chciało kupić Sitno miały mieć długość od 8,5 do 12,5 m, ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m, a szerokość ma wynieść 2,4 m. Elektryki mają przewieźć od 35 do 40 pasażerów na miejscach siedzących, przy czym zamawiający wymaga, aby wszystkie siedzenia były usytuowane przodem do kierunku jazdy oraz posiadały pasy bezpieczeństwa. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami o mocy zapewniającej prędkość i przyśpieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniej niż 150 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Przebieg na jednym ładowaniu ma wynieść minimum 250 km. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory trakcyjne wykonane w następujących technologiach: litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), litowo-tytanowych (LTO) lub  litowo-jonowych (NMC). Elektrobusy muszą być wyposażone przenośną stację ładowania pojazdów elektrycznych umożliwiającą podłączenie jej do gniazda siłowego trójfazowego 400V.

Podłoga przedziału pasażerskiego ma być płaska, tworząca jednolitą powierzchnię bez stopni, co najmniej od przodu autobusu aż za oś napędową. Pasażerowie pojadą na siedzeniach „miękkich” (piankowanych) z wkładkami tapicerowanymi na całej powierzchni w oparciu i siedzisku, wyposażonymi w pasy bezpieczeństwa i uchwyty od strony przejścia.

Miejsce pracy kierowcy stanowić ma kabina kierowcy, wyposażona m.in. w fotel kierowcy z wielopołożeniową regulacją siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie.

Autobusy mają być wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring.