Sitno anuluje przetarg na autobusy elektryczne. Mimo ofert ARP i Solaris
16 listopada lubelskie Sitno anulowało powtórzony przetargu na dostawę dwóch autobusów elektrycznych oraz ładowarek.
Za pierwszym razem nie udało się, bowiem nikt nie złożył oferty i zamówienie unieważniono. Natomiast za drugim Sitno otrzymało to, co liczyło od początku, czyli dwie konkurencyjne oferty, ale tez powyżej budżetu. Zapowiada się „trzeci raz”, gdyż gmina ma dofinansowanie na ten cel z II edycji „Zielonego Transportu Publicznego”.
DWIE OFERTY
Gmina Sitno wyciągnęła wnioski z pierwszego przetargu i uelastyczniła SWZ. Widać to po wymaganych podstawowych parametrach technicznych autobusów, które są w „dwójce” bardziej liberalne. I to skutkowało ofertami, które 25 września samorząd otrzymał od:
- Solaris Bus & Coach na sumę 5.522.700 PLN brutto / 4.490.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 9 LE electric na poziomie 2.245.000 PLN netto;
- ARP E-Vehicles na sumę 5 535 000 PLN brutto / 4.500.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Pilea 10E electric na poziomie 2.250.000 PLN netto.
Zamawiający, tak jak w I przetargu, miał ocenić wykonawców z uwzględnieniem tylko dwóch kryteriów: ceny – 60 pkt, okresu gwarancji – 48 miesięcy bez limitu km – 40 pkt. Dlatego w tej sytuacji (przy identycznej gwarancji) zwycięzcą mógł się czuć producent z Bolechowa, natomiast pojawiło się jedno „ale”. Budżet zamawiającego. Wynosił on tylko 3.900.000 PLN brutto / 3.170.731,70, co daje jednostkową ceną elektrobusu na poziomie 1.585.365,85 PLN netto. To koszt zakupu elektrycznego minibus, a nie midibusu. Sitno postanowiło jednak poszukać tańszych ofert i czeka nas trzecie podejście.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PIERWSZE ELEKTROBUSY
Sitno chce mieć elektryki o długości od 8 m (poprzednio długość elektrobusów miała wynosić od 8,5 do 12,5 m). Pozostałe parametry są następujące:
- Ich wysokość nie może przekroczyć 3,5 m (poprzednio 3,4 m),
- Szerokość nie może być większa niż 2,55 m (według poprzedniego SWZ było to dokładnie 2,4 m).
- Elektryki mają przewieźć minimum 30 pasażerów na miejscach siedzących (poprzednio - od 35 do 40 pasażerów), przy czym zamawiający wymaga, aby wszystkie siedzenia były usytuowane przodem do kierunku jazdy oraz posiadały pasy bezpieczeństwa.
- Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami o mocy zapewniającej prędkość i przyśpieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniej niż 150 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Przebieg na jednym ładowaniu ma wynieść minimum 250 km.
- Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory trakcyjne wykonane w następujących technologiach: litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), litowo-tytanowych (LTO) lub litowo-jonowych (NMC).
- Elektrobusy muszą być wyposażone przenośną stację ładowania pojazdów elektrycznych umożliwiającą podłączenie jej do gniazda siłowego trójfazowego 400V.
- Podłoga przedziału pasażerskiego ma być płaska, tworząca jednolitą powierzchnię bez stopni, co najmniej od przodu autobusu aż za oś napędową. Pasażerowie pojadą na siedzeniach „miękkich” (piankowanych) z wkładkami tapicerowanymi na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Fotele mają być wyposażone w pasy bezpieczeństwa i uchwyty od strony przejścia. Miejsce pracy kierowcy stanowić ma kabina kierowcy, wyposażona m.in. w fotel kierowcy z wielopołożeniową regulacją siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie.
- Autobusy mają być wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring.
Na koniec podajemy „historyczny” link do tego postępowania: https://sitno.bip.net.pl/?a=5392