Silniki Scania V8 kończą 40 lat!
Rok
|
1969
|
1995
|
Układ cylindrów
|
V8, kąt rozwidlenia 90
|
V8, kąt rozwidlenia 90
|
|
stopni
|
stopni
|
Poziom emisji spalin
|
—
|
Euro2
|
Pojemność skokowa
|
14,2 1
|
14,2 1
|
Średnica cylindra x
|
127 x 140 mm
|
127 x 140 mm
|
skok tłoka
|
|
|
Moc maksymalna
|
350 KM
|
530 km
|
Maks. moment
|
1245 Nm
|
2300 Nm
|
obrotowy
|
|
|
Rok
|
2000
|
Obecnie
|
Układ cylindrów
|
V8, kąt rozwidlenia 90
|
V8, kąt rozwidlenia 90
|
|
stopni
|
stopni
|
Poziom emisji spalin
|
Euro 3
|
Euro 5
|
Pojemność skokowa
|
15,6 1
|
15,6 1
|
Średnica cylindra x
|
127 x 154 mm
|
127 x 154 mm
|
skok tłoka
|
|
|
Moc maksymalna
|
580 km
|
620 km
|
Maks. moment
|
2700 Nm
|
3000 Nm
|
obrotowy
|
|
|
Silnik
|
Zakres produktów
|
Lata
|
Dostarczone jednostki
|
14-litrowy V8
|
LB140, LBS140, LBT140
|
1969-1976
|
9963
|
|
L140, LS140, LT145
|
1972-1976
|
2197
|
|
LB141.LBS141.LBT141
|
1976-1981
|
16 405
|
|
LK141,LKS141,LKT141
|
1977-1981
|
2522
|
|
L141, LS141.LT146
|
1976-1980
|
1780
|
|
R142, T142
|
1981/1980-1988
|
36931
|
|
R143, T143
|
1988-1996
|
51811
|
|
R144, T144
|
1995-2001
|
34 450
|
|
Przemysłowe i morskie
|
1969-2002
|
21 430
|
|
Autobusy
|
1971-1977
|
894
|
|
|
Łącznie silnik 14-litrowy
|
178 383
|
16-litrowy V8
|
R164, T164
|
2000-2004
|
22 267
|
|
Seria R, Euro 3
|
Do chwili obecnej (-2008)
|
23 109
|
|
Seria R, Euro 4
|
Do chwili obecnej (-2008)
|
11 139
|
|
Seria R, Euro 5
|
Do chwili obecnej (-2008)
|
8029
|
|
Przemysłowe i morskie
|
Do chwili obecnej (-2008)
|
5969
|
|
|
Łącznie silnik 16-litrowy
|
70 513
|
|
|
Łącznie Scania V8
|
248 896
|
Miejsce
|
Kraj
|
Sprzedaż całkowita
|
14-litrowy V8 Dostarczone jednostki 1969-2001
|
16-litrowy V8 Dostarczone jednostki 2000-2008
|
1
|
Włochy
|
30 242
|
17 081
|
13161
|
2
|
Niemcy
|
16 850
|
9787
|
7063
|
3
|
Szwecja
|
14 942
|
9956
|
4986
|
4
|
Hiszpania
|
13 230
|
7543
|
5687
|
5
|
Francja
|
10 561
|
6963
|
3598
|
6
|
Norwegia
|
8368
|
3275
|
5093
|
7
|
Wielka Brytania
|
7237
|
4040
|
3197
|
8
|
Holandia
|
6709
|
3647
|
3062
|
9
|
Dania
|
6503
|
3872
|
2631
|
10
|
Austria
|
5403
|
3103
|
2300
|
Rok
|
Opis
|
Moc maksymalna
|
Maks. moment obrotowy
|
1969
|
Nowy 13-litrowy silnik turbo
|
350 KM przy 2300 obr/min
|
1245 Nm przy 1500 obr/min
|
1969
|
Silniki przemysłowe i morskie
|
350 KM przy 2300 obr/min
|
1270 Nm przy 1450 obr/min
|
1971
|
Silnik wolnossący do samoch. ciężarowych i autobusów
|
260 km przy 2300 obr/min
|
932 Nm przy 1200 obr/min
|
1973
|
Turbodoładowany silnik morski
|
404 km przy 2100 obr/min
|
1290 Nm przy 1300 obr/min
|
1976
|
Zaprzestanie produkcji wersji wolnossącej
|
|
|
1976
|
Koncepcja silnika wolnoobrotowego
|
375 km przy 2000 obr/min
|
1480 Nm przy 1300 obr/min
|
1981
|
Samochody ciężarowe Scania serii 2
|
388 km przy 2000 obr/min
|
1580 Nm przy 1300 obr/min
|
1982
|
Chłodnica powietrza doładowującego w opcji
|
420 km przy 1900 obr/min
|
1725 Nm przy 1250 obr/min
|
1985
|
Chłodnica powietrza doładowującego w standardzie
|
430 km przy 1900 obr/min 400 km przy 1900 obr/min
|
1725 Nm przy 1250 obr/min 1605 Nm przy 1300 obr/min
|
1985
|
Silnik morski
|
451 km przy 2100 obr/min
|
1750 Nm przy 1200 obr/min
|
1987
|
Samochody ciężarowe Scania serii 3
ZEDC
|
404 km przy 1900 obr/min 450 km przy 1900 obr/min 470 km przy 2100 obr/min
|
1663 Nm przy 1250 obr/min 1915 Nm przy 1150 obr/min 1940 Nm przy 1250 obr/min
|
1991
|
Euro 1
|
453 km przy 1900 obr/min 500 km przy 1900 obr/min
|
2030 Nm przy 1150 obr/min 2130 Nm przy 1000-1500 obr/min
|
1994
|
Euro2
|
500 km przy 1900 obr/min
|
2130 Nm przy 1000-1500 obr/min
|
1995
|
Samochody ciężarowe Scania serii 4
|
460 km przy 1900 obr/min 530 km przy 1900 obr/min
|
2030 Nm przy 1100-1500 obr/min 2300 Nm przy 1100-1500 obr/min
|
1999
|
Silnik morski
|
800 km przy 2200 obr/min
|
2680 Nm przy 2000 obr/min
|
2000
|
Nowy 16-litrowy silnik V8
|
480 km przy 1900 obr/min 580 km przy 1900 obr/min
|
2300 Nm przy 1100-1300 obr/min 2700 Nm przy 1100-1300 obr/min
|
2002
|
Silnik morski
|
900 km przy 2300 obr/min
|
3000 Nm przy 1500 obr/min
|
2004
|
Scania serii R
|
500 km przy 1900 obr/min 580 km przy 1900 obr/min
|
2400 Nm przy 1100-1300 obr/min 2700 Nm przy 1100-1300 obr/min
|
2005
|
Euro 4
|
500 km przy 1900 obr/min 560 km przy 1900 obr/min 620 km przy 1900 obr/min
|
2400 Nm przy 1100-1400 obr/min 2700 Nm przy 1100-1400 obr/min 3000 Nm przy 1100-1400 obr/min
|
2007
|
Euro 5
|
500 km przy 1900 obr/min 560 km przy 1900 obr/min 620 km przy 1900 obr/min
|
2500 Nm przy 1000-1350 obr/min 2700 Nm przy 1000-1400 obr/min 3000 Nm przy 1000-1400 obr/min
|