Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Silniki Scania V8 kończą 40 lat!

infobus
16.04.2009 23:08
Moc, doznania i charakterystyczny dźwięk – oto nieodłączne elementy legendy silnika Scania V8. Ocenia się, że około 900 takich silników zostało zainstalowanych w autobusach.
Gdy pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku Scania zaprezentowała 14-litrowąjednostkę napędową V8 o mocy 350 KM , był to najmocniejszy europejski silnik przeznaczony do samochodu ciężarowego. I przez wiele lat nie oddał palmy pierwszeństwa. Silnik V8 uczynił ze Scania prawdziwą królowę szos. Prace projektowe rozpoczęto w czasach, gdy za wystarczającą moc uznawano 250 KM. Ale inżynierowie Scania-Vabis zdali sobie sprawę, że w przyszłości taki poziom mocy może być niewystarczający, zwłaszcza w transporcie dłużycy drzewnej i transporcie ciężkim. Dlaczego więc nie zdecydować się na odważniejszy krok i jako pierwsza firma na rynku nie zaoferować mocniejszego silnika?
900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach
Zielone światło dla projektu pojawiło się w 1962 r, gdy trwały już prace nad nową generacją samochodów ciężarowych z silnikiem pod kabiną których wprowadzenie na rynek zaplanowano na rok 1968. Niestety, pod kabiną nie zmieściłaby się ani rzędowa „ósemka’, ani rzędowy silnik sześciocylindrowy o większej pojemności. W sposób naturalny więc inżynierowie zwrócili uwagę na widlasty układ cylindrów. Taki silnik zmieściłby się w tej samej ramie i pod tą samą kabiną pod którą montowano rzędowe sześciocylindrowe silniki o pojemności 11 I, a jednocześnie rozwijałby moc większą o 100 KM. Przyjęta koncepcja zakładała zaprojektowanie jednostki napędowej o dużej mocy, a jednocześnie zwartej budowie, dzięki której osiągi samochodu ciężarowego wzbiłyby się na zupełnie nowy poziom.
W czasie formułowania założeń dotyczących osiągów nowego silnika konstruktorzy zdefiniowali pojęcie „własności trakcyjnych’. Własności trakcyjne są miarą funkcjonowania silnika i pozostałych elementów układu napędowego w czasie jazdy. Pod tym względem maksymalna moc silnika ma znaczenie drugorzędne. Zasadniczą miarą osiągów jednostki napędowej jest charakterystyka jej momentu obrotowego. Według inżynierów Scania-Vabis dobre właściwości trakcyjne to:
– Mała liczba koniecznych zmian biegów w całym zakresie prędkości jazdy.
– Duża siła napędowa przy niskich prędkościach obrotowych silnika.
– Wystarczająca nadwyżka mocy w całym zakresie prędkości obrotowych silnika.
900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach
Nowy, pionierski silnik Scania-Vabis V8 o pojemności 14,2 I był wyjątkowy pod wieloma względami. Od podstaw został zaprojektowany jako silnik turbodoładowany o dużej trwałości. Równocześnie opracowano wolnossącą wersję silnika, o mocy 260 KM, przeznaczoną do autobusów, dzięki której turystyczne autokary zmieniały się w komfortowe salonki.
Pojazdy Scania LB140 szybko zdobyły uznanie na rynku. Łączyły w sobie wysoką moc z charakterystyką momentu obrotowego sprzyjającą wykorzystywaniu niskich prędkości obrotowych silnika – przyjemne i efektywne rozwiązanie w samochodzie ciężarowym o dużej ładowności. Wielu klientom podobał się również emblemat „V8′ oraz charakterystyczny odgłos pracy tego silnika. Wszystkie te cechy, a także wyjątkowa trwałość i niezawodność sprawiły, że 14-litrowy silnik V8 szybko stał się prawdziwą legendą
W latach 1969-2001 wyprodukowano około 170 000 14-litrowych silników V8 w wersjach: samochodowej, przemysłowej i morskiej, a także około 900 silników przeznaczonych do autobusów. Następcą tej jednostki był 16-litrowy silnik V8, wprowadzony na rynek w 2000 r, został zaprojektowany od podstaw w oparciu o koncepcję modułowej głowicy cylindrów, przyjętą we wszystkich 9-, 12-, 13- i 16-litrowych silnikach Scania. Obecnie silnik ten spełnia normy emisji spalin Euro 4 i Euro 5. Najmocniejszy wariant rozwija moc maksymalną 620 KM i maksymalny moment obrotowy 3000 Nm.
Przez wiele lat Scania była najczęściej kupowanym samochodem ciężarowym z silnikiem o mocy powyżej 500 KM. W1970 r. widlasta „ósemka’ Scania szturmem opanowała rynek włoski i od tego czasu pozostaje tam liderem.
900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach900. silników Scania V8 zostało zainstalowanych w autobusach
Silnik V8 ma zwartą budowę i wyjątkowo korzystny stosunek mocy do masy własnej. Dzięki temu jest często stosowany w wozidłach technologicznych, a także w pojazdach i łodziach wojskowych oraz w instalacjach przemysłowych. Od 1969 r. dostarczono na rynek ponad ćwierć miliona sztuk jednostek napędowych Scania V8. Szacuje się, że co najmniej sto tysięcy tych silników wciąż pozostaje w eksploatacji. Dane techniczne i statystki przedstawiono w poniższych tabelach.
Dane techniczne
Rok
1969
1995
Układ cylindrów
V8, kąt rozwidlenia 90
V8, kąt rozwidlenia 90
 
stopni
stopni
Poziom emisji spalin
Euro2
Pojemność skokowa
14,2 1
14,2 1
Średnica cylindra x
127 x 140 mm
127 x 140 mm
skok tłoka
 
 
Moc maksymalna
350 KM
530 km
Maks. moment
1245 Nm
2300 Nm
obrotowy
 
 
Dane techniczne
Rok
2000
Obecnie
Układ cylindrów
V8, kąt rozwidlenia 90
V8, kąt rozwidlenia 90
 
stopni
stopni
Poziom emisji spalin
Euro 3
Euro 5
Pojemność skokowa
15,6 1
15,6 1
Średnica cylindra x
127 x 154 mm
127 x 154 mm
skok tłoka
 
 
Moc maksymalna
580 km
620 km
Maks. moment
2700 Nm
3000 Nm
obrotowy
 
 
Historia sprzedaży V8
Silnik
Zakres produktów
Lata
Dostarczone jednostki
14-litrowy V8
LB140, LBS140, LBT140
1969-1976
9963
 
L140, LS140, LT145
1972-1976
2197
 
LB141.LBS141.LBT141
1976-1981
16 405
 
LK141,LKS141,LKT141
1977-1981
2522
 
L141, LS141.LT146
1976-1980
1780
 
R142, T142
1981/1980-1988
36931
 
R143, T143
1988-1996
51811
 
R144, T144
1995-2001
34 450
 
Przemysłowe i morskie
1969-2002
21 430
 
Autobusy
1971-1977
894
 
 
Łącznie silnik 14-litrowy
178 383
16-litrowy V8
R164, T164
2000-2004
22 267
 
Seria R, Euro 3
Do chwili obecnej (-2008)
23 109
 
Seria R, Euro 4
Do chwili obecnej (-2008)
11 139
 
Seria R, Euro 5
Do chwili obecnej (-2008)
8029
 
Przemysłowe i morskie
Do chwili obecnej (-2008)
5969
 
 
Łącznie silnik 16-litrowy
70 513
 
 
Łącznie Scania V8
248 896
10 głównych rynków dla silnika V8 w latach 1988-2008
Miejsce
Kraj
Sprzedaż całkowita
14-litrowy V8 Dostarczone jednostki 1969-2001
16-litrowy V8 Dostarczone jednostki 2000-2008
1
Włochy
30 242
17 081
13161
2
Niemcy
16 850
9787
7063
3
Szwecja
14 942
9956
4986
4
Hiszpania
13 230
7543
5687
5
Francja
10 561
6963
3598
6
Norwegia
8368
3275
5093
7
Wielka Brytania
7237
4040
3197
8
Holandia
6709
3647
3062
9
Dania
6503
3872
2631
10
Austria
5403
3103
2300
Etapy rozwojowe
Rok
Opis
Moc maksymalna
Maks. moment obrotowy
1969
Nowy 13-litrowy silnik turbo
350 KM przy 2300 obr/min
1245 Nm przy 1500 obr/min
1969
Silniki przemysłowe i morskie
350 KM przy 2300 obr/min
1270 Nm przy 1450 obr/min
1971
Silnik wolnossący do samoch. ciężarowych i autobusów
260 km przy 2300 obr/min
932 Nm przy 1200 obr/min
1973
Turbodoładowany silnik morski
404 km przy 2100 obr/min
1290 Nm przy 1300 obr/min
1976
Zaprzestanie produkcji wersji wolnossącej
 
 
1976
Koncepcja silnika wolnoobrotowego
375 km przy 2000 obr/min
1480 Nm przy 1300 obr/min
1981
Samochody ciężarowe Scania serii 2
388 km przy 2000 obr/min
1580 Nm przy 1300 obr/min
1982
Chłodnica powietrza doładowującego w opcji
420 km przy 1900 obr/min
1725 Nm przy 1250 obr/min
1985
Chłodnica powietrza doładowującego w standardzie
430 km przy 1900 obr/min 400 km przy 1900 obr/min
1725 Nm przy 1250 obr/min 1605 Nm przy 1300 obr/min
1985
Silnik morski
451 km przy 2100 obr/min
1750 Nm przy 1200 obr/min
1987
Samochody ciężarowe Scania serii 3
ZEDC
404 km przy 1900 obr/min 450 km przy 1900 obr/min 470 km przy 2100 obr/min
1663 Nm przy 1250 obr/min 1915 Nm przy 1150 obr/min 1940 Nm przy 1250 obr/min
1991
Euro 1
453 km przy 1900 obr/min 500 km przy 1900 obr/min
2030 Nm przy 1150 obr/min 2130 Nm przy 1000-1500 obr/min
1994
Euro2
500 km przy 1900 obr/min
2130 Nm przy 1000-1500 obr/min
1995
Samochody ciężarowe Scania serii 4
460 km przy 1900 obr/min 530 km przy 1900 obr/min
2030 Nm przy 1100-1500 obr/min 2300 Nm przy 1100-1500 obr/min
1999
Silnik morski
800 km przy 2200 obr/min
2680 Nm przy 2000 obr/min
2000
Nowy 16-litrowy silnik V8
480 km przy 1900 obr/min 580 km przy 1900 obr/min
2300 Nm przy 1100-1300 obr/min 2700 Nm przy 1100-1300 obr/min
2002
Silnik morski
900 km przy 2300 obr/min
3000 Nm przy 1500 obr/min
2004
Scania serii R
500 km przy 1900 obr/min 580 km przy 1900 obr/min
2400 Nm przy 1100-1300 obr/min 2700 Nm przy 1100-1300 obr/min
2005
Euro 4
500 km przy 1900 obr/min 560 km przy 1900 obr/min 620 km przy 1900 obr/min
2400 Nm przy 1100-1400 obr/min 2700 Nm przy 1100-1400 obr/min 3000 Nm przy 1100-1400 obr/min
2007
Euro 5
500 km przy 1900 obr/min 560 km przy 1900 obr/min 620 km przy 1900 obr/min
2500 Nm przy 1000-1350 obr/min 2700 Nm przy 1000-1400 obr/min 3000 Nm przy 1000-1400 obr/min