Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SilesiaKomunikacja: ZTM także z prywatnymi przewoźnikami

infobus
27.04.2018 11:29

Zarząd Transportu Metropolitalnego chce pozostawić częśćrynku przewozów autobusów operatorom prywatnym. To jedna najważniejszychkonkluzji z konferencji ZTM, jaka miałamiejsce 25 kwietnia w Sosnowcu – w ramach drugiego dnia targów SilesiaKomunikacja 2018 (24-25.04.2018).

Mimo planów uczynienia miejskich spółek transportowych wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tzw. podmiotami wewnętrznymi, które będąobsługiwały trasy bez przetargów, Zarząd Transportu Metropolitalnego chcepozostawić część rynku operatorom prywatnym. Mówił o tym dyrektor Zarządu TransportuMetropolitalnego (ZTM), Marek Kopel podczas środowego seminarium”Organizacja Transportu Publicznego w Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii”.

Kopel przypomniał m.in., że ustawa o związku metropolitalnymw woj. śląskim, na podstawie której powołano Górnośląsko-ZagłębiowskąMetropolię (GZM), nie przesądza liczby organizatorów komunikacji miejskiej najej terenie.

W efekcie, poza nowym ZTM, obecnie funkcjonuje ich wMetropolii czterech: Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego OkręguPrzemysłowego (KZK GOP), Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej wTarnowskich Górach (MZKP), Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (MZK), a także– odrębnie – gmina Rudziniec.

Kopel mówił, że ten stan rzeczy może utrzymywać się przyzałożeniu braku działań, jednak „jest jasna, zdeklarowana wola polityków, żebybył jeden organizator transportu publicznego na obszarze Metropolii – i tymorganizatorem ma być Metropolia, a w jej imieniu Zarząd TransportuMetropolitalnego”.

Aby do tego doprowadzić, GZM w najbliższym czasie powinnaprzyjąć uchwałę o zgodzie na podpisanie porozumień z dotychczasowymiorganizatorami na przejęcie ich zadań. Organy uchwałodawcze organizatorówpowinny przyjąć natomiast uchwały o zgodzie na zawarcie porozumień ws.przekazania zadań – taką uchwałę przyjął już MZKP; uchwałę dot. intencjiprzekazania swoich praw i obowiązków przyjął też KZK GOP.

W ślad za tym pójdą techniczne porozumienia (zawierającem.in. wysokości konsultowanych już teraz składek gmin na komunikację) i kolejneuchwały – o przekazaniu do Metropolii praw i obowiązków poszczególnychorganizatorów.

-„Metropolia będzie musiała też podjąć uchwałę o zgodzie naprzejęcie takich obowiązków. Jeżeli to się wydarzy, to te czynności mogąwykonać tylko 1 stycznia danego roku. Czyli, jeżeli zdążymy w tym roku, apewnie tak, od 1 stycznia 2019 r. będzie jeden organizator” – powiedział wśrodę Kopel.

Przypomniał, że zgodnie z dotychczasowymi intencjami ZTM przejmiewszystkie umowy, decyzje, zgody, wierzytelności, zobowiązania obecnychorganizatorów. Zapewniona zostanie zatem m.in. także ciągłość dotychczasowychumów przewoźników z obecnymi organizatorami.

W rozmowie z dziennikarzami dyrektor ZTM podkreślił także,że wraz z przejmowaniem w ten sposób faktycznych zadań organizatora, nie widzimożliwości dokonania np. nagłych, rewolucyjnych zmian, jeśli chodzi o siatkępołączeń czy rozkłady jazdy. „Zmiana siatki połączeń następuje i powinnanastępować, ale rozsądnie, spokojnie i tam, gdzie to jest potrzebne” – ocenił.

Podczas seminarium Kopel mówił też o trwających rozmowach,aby operatorzy komunalni stali się podmiotami wewnętrznymi. Trwają analizyprawne, co jest potrzebne, aby np. spółki tyskie, które są podmiotemwewnętrznym miasta Tychy, były podmiotem wewnętrznym Metropolii. (…) Wszystkowskazuje, że chyba skończy się to przekazaniem akcji tych firm, być możeobjęciem nowych akcji przez Metropolię” – uznał.

-„Prawdopodobnie będzie musiał zostać zrobiony zdecydowanyruch właścicielski, który sprawi, że Metropolia będzie miała wpływ nazarządzanie i decyzje w tych podmiotach” – dodał oceniając, że będzie to bardzodobre rozwiązanie dla obecnych operatorów komunalnych: zarówno autobusowychPrzedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej, jak i – być może – Tramwajów Śląskich,które dziś należą do 12 samorządów regionu.

-„Obawy mogą mieć oczywiście operatorzy prywatni. (…) Alejestem przekonany, że dla zarządu ZTM będzie tak samo ważne, jak dziś dlazarządu KZK GOP, aby segment prywatny został utrzymany. On jest niezwyklepotrzebny dlatego, że pokazuje prawdziwe ceny rynkowe. To bardzo ważne, gdy sięma podmioty wewnętrzne, żeby można było porównać, że ceny rynkowe to nie np. 8zł za kilometr, tylko ciągle jeszcze 5,50 zł” – wyjaśnił dyrektor ZTM.

Kopel nawiązał też do projektu NCBR „Bezemisyjny TransportPubliczny”, w którym GZM zadeklarowała wolę zakupu 300 autobusów elektrycznych.Ponieważ obecnie komunikację publiczną na terenie Metropolii obsługuje ok. 1tys. autobusów wysyłanych przez KZK GOP i MZKP oraz kolejnych ok. 100 tyskich,taki zakup wpłynie na sytuację poszczególnych operatorów. „Musimy się do tegowielopłaszczyznowo przygotować” – uznał dyrektor ZTM.

W późniejszej rozmowie z dziennikarzami Kopel uściślił, żeinaczej niż w przypadku organizatorów komunikacji, nie ma znaczenia terminobjęcia przez GZM praw właścicielskich w stosunku do operatorów. Oznacza to, żezarówno przedsiębiorstwa autobusowe, jak i Tramwaje Śląskie, mogłyby stać siępodmiotami wewnętrznymi Metropolii w dowolnym momencie.

Dyrektor ZTM przypomniał też, że kwestia transportupublicznego będzie największą finansowo częścią działalności Metropolii – o ilejego koszt na tym terenie to łącznie ok. 700 mln zł, budżet GZM wynosi dziś 350mln zł.(PAP)