SilesiaKOMUNIKACJA: Rafako E-Bus wjedzie na rynek w 2020 r. [FILM]
Podczas Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA2019 swoją publiczną premierę miał najnowszy polski elektrobus – Rafako E-Bus.O jego wejściu na rynek rozmawialiśmy z liderem projektu Michałem Maćkowiakiem.
Sosnowiecki debiut elektrobusu Rafako okazał się bardzoudany. Spora liczba odwiedzających na firmowym stoisku, pierwsze podpisanelisty intencyjne dotyczące testów i pierwsza nagroda. Targi przyznały raciborskiejspółce medal za autobus elektryczny oraz wyróżnienie za atrakcyjną formęprezentacji projektu. Niezły początek.
Co wiemy o Rafako E-Bus?
Autobus elektryczny Rafako E-bus wyróżnia się lekkąkonstrukcją. Wykonanie szkieletu pojazdu w technologii samonośnej z materiałówo podwyższonych parametrach wytrzymałościowych oraz użycie elementów poszyciazewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych pozwoliły uzyskać niską masępojazdu. Do tego baterie umieszczono w podwoziu pojazdu, co znacznie obniżyłośrodek ciężkości i poprawiło stabilizację toru jazdy a zarazem pozwoliłozachować niską podłogę w przestrzeni pasażerskiej. Jest to innowacyjnerozwiązanie Rafako, dzięki któremu, wysokość autobusu wynosi tylko 3,2 metra,co pozwoli mu wjeżdżać pod każdy w zasadzie wiadukt w naszych miastach.Dodatkowo, długość 8,5 metra i szerokość 2,45 metra umożliwiają mu swobodneporuszanie się w centrach miast.
Do napędu autobusu przewidziano dwa rodzaje trójfazowychsilników synchronicznych o mocy ok. 140 kW o dużej sprawności – rzędu 96 %,znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań. Baterie równieżprzewidziano w dwóch wersjach, NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, którepozwolą na przejechanie ok 140 km, oraz LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego pojazduwyniesie ok. 70 km.
W zaprezentowanym na targach autobusie można było zobaczyćjuż wnętrze, w tym ergonomiczne rozwiązania w kabinie kierowcy, zelektronicznym, multifunkcyjnym panelem sterowania.
Autobus pokazany w Sosnowcu jest przystosowany doprzewożenia 53 osób, w tym 25 na wygodnych miejscach siedzących. To oczywiście jednaz możliwych aranżacji wnętrza. Jak podkreśla producent, autobus będzieoferowany w trzech wersjach:
-
miejskiej (z większą liczbą miejsc stojących),
-
podmiejskiej (z przeznaczeniem na trasy wybiegowe do podmiejskich osiedli na linie gminne),
-
szkolnej, czyli pierwszy w Polsce ekologiczny gimbus.
Autobusowy timing
Pod koniec 2018 r. – kiedy Rafako pokazało gotową bryłępojazdu – ruszyły prace nad homologacją. Teraz firma ma już homologację na bateryjnypowerpack (od firmy Impact) i pracuje nas homologacją całopojazdową. Wszystkowskazuje na to, że otrzyma ją jesienią 2019 r. Wtedy też Rafako – wraz z szkolnym dzwonkiem- chce pokazać pierwszego w Polsce elektrycznego gimbusa.
Równolegle- jesienią – mają ruszyć testy u przewoźników, na które zostały już podpisane pierwsze listyintencyjne.
-„Autobus jest teraz sukcesywnie przygotowywany dopierwszych jazd. Chcielibyśmy jesienią przeprowadzić testy, tak aby w 2020 mógłpojawić się u pierwszych klientów – powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialnyw RAFAKO za projekt E-Busa. – Na koniec tego i w przyszłym roku chcemyzacząć testy trzech prototypów tak, żeby w 2020 r. można było wejść weksploatację. Nie spieszymy się, chcemy to zrobić dobrze.”
Raciborska firma zastanawia się też nad miejscem uruchomienia seryjnejprodukcji. Rozważanych jest kilka scenariuszy. Przypomnijmy, że prototypypowstają w Solcu Kujawskim. O dalszych szczegółach autobusowego projektu Rafako opowiedział nam MichałMaćkowiak:
{https://vimeo.com/335906759}
„