Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SilesiaKOMUNIKACJA: Premiera SOR ENS12

infobus
27.04.2017 08:48

Jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznej wystawy wSosnowcu była polska premiera autobusu elektrycznego SOR ENS 12, któregowcześniej mogliśmy zobaczyć m.in. na targach w Hanowerze i Pradze. Teraz po razpierwszy ta ciekawa konstrukcja zadebiutowała w naszym kraju ? na Śląsku.

Pokazany na Silesii pojazd to drugi prototyp pojazdu (pierwszyjest czerwony) z całkowicie odmienną stylistyką nadwozia. To rewolucja izerwanie z dotychczasowym designem. SOR chwali udoskonaloną koncepcją wizualnąautobusu, która została opracowana przez znanego w Czechach projektanta,Patrika Kotasa. O współpracy stylisty z producentem pisaliśmy już w InfoBusie TUTAJ. M.in. dzięki temu chce poszerzyć grono potencjalnych klientów ?także w Polsce.

SOR ENS12 to konstrukcją całkowicie niskopodłogowa, odługość 12 m, szerokości 2,55 m i wysokości 3,15 m. To pierwszy autobus SOR-a,który zaprojektowano od razu jako pojazd elektryczny, a także pierwszy zrównomiernie rozmieszczonymi wejściami w układzie 2-2-2. Drzwi o jednakowejszerokości mają prześwit 1200 mm. Ich wariant może być zmienny w zależności odwymagań klienta.

Podobnie wygląda konfiguracji napędu elektrycznego oraz pojemnościbaterii. Każdy dwa prototypy mają inne konfiguracje, aby znaleźć optymalnyzestaw napędowy. SOR zaprezentował w Sosnowcu autobus o pojemności ok. 95 osób,z czego 35 pasażerów podróżuje wygodnie na fotelach typu Ster 8MA Ultra Light. Aż16 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi.

Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przoduzastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu ZF RL82EC. Most napędowyto przekładnia portalowa typu AV133 z przełożeniem 6,19. W lewym, tylnym rogunadwozia zabudowano silnik asynchroniczny o mocy 160 kW. Napęd elektryczny wprzeciwieństwie do wcześniej produkowanych przez SOR elektrobusów nie pochodziod firmy Cegelec. Producent zdecydował się teraz postawić na rozwiązania spółkiRAIL ELECTRONICS CZ sro. Na dachu autobusu zamontowano baterie litowo-jonowe.Dzięki temu maksymalnie zwiększono przestrzeń pasażerską. W pokazanym na SilesiaKOMUNIKACJAegzemplarzu baterie mogą magazynować 225 kWh energii elektrycznej. Przyzałożeniu, że zostanie utrzymane 20% rezerwy prądu w zasobnikach SOR deklarujena jednym ładowaniu zasięg pojazdu na dystansie ok. 150-200 km. Czekamy na pierwszypolski test.