Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SilesiaKomunikacja: Premiera Mercedes-Benz Citaro CNG

infobus
29.04.2013 21:47
Tradycyjnie w śląskiej wystawie uczestniczyła firma EvoBus Polska, która po raz kolejny pokazała w Polsce niskopodłogowy autobus Mercedes-Benz Citaro CNG – jeden z 30 zamówionych przez MPK Rzeszów.
EvoBus Polska kontynuuje cykl śląskich debiutów. Przypomnijmy, że na SilesiaKomunikacja 2012 firma pokazała najnowszy przegubowy Mercedes-Benz Citaro G II generacji. W tym roku w Sosnowcu po raz pierwszy zadebiutował gazowy Mercedes-Benz Citaro CNG w rzeszowskich barwach. Aż 30 sztuk tego typu pojazdów zamówił w zeszłym roku Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie. Biorąc pod uwagę wcześniejsze zamówienie ZTM na zakup 30 szt. Citaro z silnikiem Diesla daje to łącznie pulę aż 60 nowoczesnych autobusów Mercedes-Benz, które wzmocnią autobusową flotę stolicy Podkarpacia. Wszystkie pojazdy z silnikami Diesla już weszły w skład taboru MPK Rzeszów, natomiast pierwsze gazowce pojawią się na ulicach miasta w maju 2013 r. Kolejne egzemplarze dojadą w czerwcu, a ostatnia partia dotrze do Rzeszowa do końca 2013 r.
Mercedes-Benz Citaro CNG w barwach MPK RzeszówMercedes-Benz Citaro CNG w barwach MPK RzeszówMercedes-Benz Citaro CNG w barwach MPK RzeszówMercedes-Benz Citaro G CNG w barwach Hanoweru
Wyjątkowe barwy i komfort
Wszystkie zamówione przez Rzeszów gazowe Citaro o długości 12 metrów zostaną wykonane w fabryce w Mannheim i będą spełniać normę emisji spalin EEV. Zdaniem Laszlo Rakasza, dyrektora sprzedaży autobusów miejskich EvoBus Polska, najnowsze autobusy mogą stać się wizytówką miasta. -„Rzeszowskie Citaro przede wszystkim wyróżniają się estetyką. To niespotykane w żadnym innym polskim mieście połączenie metalicznego srebrnego koloru z pomarańczowym. Efekt jest po prostu rewelacyjny i aż zaprasza do podróżowania tymi wyjątkowymi autobusami. Jest to zgodne z najnowszymi trendami w Europie w zakresie transportu publicznego, który ma być nie tylko niezawodny i punktualny, ale także atrakcyjny”–podkreśla Laszlo Rakasz. Zamówione przez Rzeszów Citaro wyposażone są m.in. w klimatyzację, miejsce na wózek inwalidzki oraz na wózek dziecięcy. Wszystkie siedzenia mają herb miasta, czyli srebrny krzyż maltański na ciemnoniebieskim tle. Razem z wykonaniem poręczy ze stali nierdzewnej tworzy to naprawdę ciekawą stylistykę wnętrza. -„Zdajemy sobie sprawę z rangi tego zakupu dla Rzeszowa”–mówi Laszlo Rakasz. „To historyczna i strategiczna decyzja, która będzie miała realny wpływ na politykę taborową przez najbliższe 10-15 lat. Dodatkowym wyzwaniem dla nas jest dostawa pierwszych w Polsce autobusów Mercedes-Benz na gaz ziemny. Szczęśliwie zostaną one dostarczone właśnie do MPK Rzeszów –najbardziej doświadczonego w tym zakresie przewoźnika w kraju. Dlatego myślę, że ta współpraca będzie korzystna dla obu stron –a przede wszystkim dla rzeszowian, którzy na co dzień będą podróżować ekologicznymi i przyjaznymi autobusami”.
Mercedes-Benz Citaro CNGMercedes-Benz Citaro CNGMercedes-Benz Citaro CNGMercedes-Benz Citaro CNG
CNG –ekonomika i ekologia w jednym
Gazowe autobusy Citaro wyposażane są sprawdzona jednostkę napędową Mercedes-Benz M447 hLAG o pojemności 12 litrów i mocy 252 KM, która spełnia aktualnie obowiązującą normę Euro V / EEV. Silnik jest zasilany sprężonym gazem ziemnym, którego zbiorniki znajdują się na dachu pojazdu. I stąd charakterystyczny „garb”gazowych autobusów. Pod opływowymi osłonami zamontowano tam 6 wysokociśnieniowych, kompozytowych zbiorników o łącznej pojemności 1140 litrów, co umożliwia przejechanie ok. 400 kilometrów w warunkach miejskich. Dzięki swojej lekkości umożliwiły one podniesienie pojemności pasażerskiej i gazowy Citaro może zabrać na swój pokład do 85 osób. Będą oni bezpiecznie i komfortowych warunkach podróżować po Rzeszowie. Za tym przemawia ogromne doświadczenie Mercedes-Benz, zadowoleni klienci oraz prestiżowe nagrody. Mercedes-Benz jako jedyny producent autobusów może pochwalić się nagrodą „Blue Angel”przyznaną przez Niemiecką Federalną Agencji Środowiska.
Mercedes-Benz Citaro G CNG w Hanowerze Mercedes-Benz O 405N GMercedes-Benz OG 305
Gazowa historia Mercedes-Benz
Pierwsze próby z eksploatacją miejskich autobusów gazowych Mercedes-Benz rozpoczął jeszcze w latach 70-tych, co było związane z kryzysem energetycznym i wzrostem cen energii. Pierwszym doświadczalnym pojazdem był model OG 305. Kolejna fala zainteresowania autobusami gazowymi w Europie nadeszła w latach 80-tych i była przede wszystkim związana z większą świadomością ekologiczną. Coraz lepsze wyniki eksploatacyjne spowodowały, że w 1994 r. w fabryce w Mannheim uruchomiono seryjną produkcję autobusów gazowych Mercedes-Benz, bazując już na niskopodłogowym modelu O 405 N2 CNG. Wraz z pokoleniową zmianą, w 1999 r. na rynku pojawił się gazowy Citaro, który został wyposażony w bardziej zaawansowany układ napędowy z turbodoładowanym silnikiem M 447 hLAG Euro II. Zbiegło się to w czasie z ogłoszeniem największego kontraktu na pojazdy CNG dla Hanoweru, który przygotowywał się do organizacji Expo 2000. Mercedes-Benz wygrał ten przetarg i dostarczył tam łącznie 56 autobusów, w tym 40 w wersji przegubowej i 16 w wersji solo. Wyróżniała je także niecodzienna stylistyka, która była dziełem projektanta Jamesa Irvine. Zresztą jego pomysł z podniesionym, zaokrąglonym dachem, który w ten sposób zakrywał butle był został potem wykorzystany przez większość producentów autobusów gazowych. I tak zostało już do dziś.