Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SilesiaKOMUNIKACJA: PKM Tychy o umowie z PGNiG [FILM]

infobus
06.07.2017 12:20

O nowej umowie na dostawęgazu zimnego dla PKM Tychy i rewolucyjnym projekcie zakupu ekologicznego taboruopowiedział nam podczas wystawy w Sosnowcu Andrzej Kowol, prezes PKM Tychy. Tymsamym przypominamy jedno z najważniejszych wydarzeń, jakie miały miejscepodczas wiosennych Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA 2017.

26 kwietnia 2017 r.spółka PGNiG Obrót Detaliczny oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej wTychach podpisały w środę (26 kwietnia) porozumienie ws. dostaw gazu CNG podkątem unijnego projektu, dzięki któremu tyska spółka będzie m.in. praktyczniecałą swoją flotę ponad 130 autobusów zasilać tym paliwem.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo ObrótDetaliczny rozwija współpracę z Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej wTychach – największym w Polsce odbiorcą CNG na potrzeby komunikacji miejskiej.Przez kolejne lata wolumen dostaw sprężonego gazu ziemnego (CNG) od PGNiG ODdla PKM Tychy może wzrosnąć z 2,85 mln m3 gazu do 4,2 mln m3 rocznie.

-„Planujemy terazrozbudowę naszej floty, która obecnie liczy już 75 autobusów zasilanychsprężonym gazem ziemnym, a w perspektywie 2020 r. przy wsparciu środkówunijnych planujemy zakup 61 autobusów gazowych, w tym 10 mikrobusów. Jestemzwolennikiem paliwa gazowego; obecnie – uważam – to jedyna szybka i ekologicznadroga, by dojść potem do jeszcze bardziej ekologicznego napędu elektrycznego” -mówił Andrzej Kowol, prezes PKM Tychy Sp. z o.o.

-„Napęd gazowy jest dziśnie tylko sprawdzony, ale daje wymierne efekty dla środowiska naturalnego. Wspalinach silnika zasilanego CNG jest 70-90 proc. mniej toksycznych substancjiniż silnika zasilanego paliwem tradycyjnym. Jednocześnie paliwo gazowe w ramachnaszej umowy z PGNiG jest konkurencyjne dla tradycyjnych paliw, a to ważne dlaprzewoźników” – dodał prezes PKM Tychy

Prezes PGNiG ODzaznaczył, że Tychy, dysponując ok. 2020 r. flotą ok. 130 autobusów zasilanychCNG i korzystając już od lat z trolejbusów, będą pod względem komunikacjipublicznej najbardziej ekologicznym miastem w Polsce.

{https://www.youtube.com/watch?v=dDnnI6h3cjY}

Gaz z elektrycznością

– „Absolutnie kibicujemyelektromobilności, ale stawiamy na gazomobilność – to dzisiaj dojrzałatechnologia i know-how, który posiadamy. Zapraszamy więc do współpracy isłużymy wsparciem” – zadeklarował prezes PGNiG Obrót Detaliczny, Henryk Mucha.

Według dyrektoradepartamentu CNG i LNG w PGNiG OD Adama Simonowicza kwietniowe porozumienie ztyskim przewoźnikiem pokazuje, że ekologii może towarzyszyć ekonomia.

– „Jesteśmy w przededniu regulacji, nad którymi trwają prace w UniiEuropejskiej, w naszym kraju, dotyczących wsparcia całego sektora paliwalternatywnych. () Pokazujemy, że i bez tego wsparcia paliwa alternatywne mogąbyć opłacalne dla wszystkich stron transakcji – wskazał Simonowicz.

Szacowany na ponad 170mln zł tyski projekt dotyczący komunikacji publicznej, m.in. taboru gazowego,koordynuje tamtejszy samorząd. Wniosek o ponad 100 mln zł dofinansowania na tencel z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko trafił z końcem grudniaub. roku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Obecnie weryfikowane jestzłożone przez miasto studium wykonalności projektu. Po jego akceptacji,spodziewanej na przełom maja i czerwca, samorząd podpisze z PKM umowęrealizacyjną. Od drugiej połowy br. PKM będzie chciał ogłaszać przetargi naczęść infrastrukturalną przedsięwzięcia (ma już m.in. pozwolenie na budowę), atakże na część taborową (obecnie przygotowuje specyfikację wieloczęściowegoprzetargu).

Cały tyski projektobejmuje m.in. zakup 51 nowych autobusów zasilanych CNG, 10 mikrobusów (równieżna CNG), trzech trolejbusów, dwóch elektrobusów, dwóch pojazdów serwisowych doobsługi taboru autobusowego i jednego pojazdu pogotowia technicznego (doobsługi sieci trakcyjnej, a także gruntowną przebudowę zaplecza istniejącej od1976 r. i dotąd nieremontowanej zajezdni Przedsiębiorstwa KomunikacjiMiejskiej.