Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SilesiaKOMUNIKACJA: Kolejne odsłony SOR ENS12 [FILM]

infobus
06.07.2017 11:19

O planach czeskiego producenta w zakresie rozwoju najnowszejserii niskopodłogowych autobusów SOR ENS rozmawialiśmy w Sosnowcu z Janem Cernym, prezesem SOR Poland. Już za moment – w październiku 2017 r. na targach wKortrijk – będziemy mogli zobaczyć konstrukcje z tej rodziny, w tymnajprawdopodobniej wersję z silnikiem diesla Euro 6.

Polska premiera autobusu elektrycznego SOR ENS 12 miałamiejsce podczas kwietniowych Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA2017. Wcześniej pojazd mogliśmy zobaczyć m.in. na targach w Hanowerze i Pradze.

{https://www.youtube.com/watch?v=xgEgJwyriAI}

Pokazany na Silesii pojazd to drugi prototyp pojazdu(pierwszy jest czerwony) z całkowicie odmienną stylistyką nadwozia. Torewolucja i zerwanie z dotychczasowym designem. SOR chwali udoskonalonąkoncepcją wizualną autobusu, która została opracowana przez znanego w Czechachprojektanta, Patrika Kotasa.

SOR ENS12 to konstrukcją całkowicie niskopodłogowa, odługość 12 m, szerokości 2,55 m i wysokości 3,15 m. To pierwszy autobus SOR-a,który zaprojektowano od razu jako pojazd elektryczny, a także pierwszy zrównomiernie rozmieszczonymi wejściami w układzie 2-2-2. Drzwi o jednakowejszerokości mają prześwit 1200 mm. Ich wariant może być zmienny w zależności odwymagań klienta.

Podobnie wygląda konfiguracji napędu elektrycznego orazpojemności baterii. Każdy dwa prototypy mają inne konfiguracje, aby znaleźćoptymalny zestaw napędowy. SOR zaprezentował w Sosnowcu autobus o pojemnościok. 95 osób, z czego 35 pasażerów podróżuje wygodnie na fotelach typu Ster 8MAUltra Light. Aż 16 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi.

Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przoduzastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu ZF RL82EC. Most napędowyto przekładnia portalowa typu AV133 z przełożeniem 6,19. W lewym, tylnym rogunadwozia zabudowano silnik asynchroniczny o mocy 160 kW. Napęd elektryczny wprzeciwieństwie do wcześniej produkowanych przez SOR elektrobusów nie pochodziod firmy Cegelec. Producent zdecydował się teraz postawić na rozwiązania spółkiRAIL ELECTRONICS CZ sro. Na dachu autobusu zamontowano baterie litowo-jonowe.Dzięki temu maksymalnie zwiększono przestrzeń pasażerską. W pokazanym naSilesiaKOMUNIKACJA egzemplarzu baterie mogą magazynować 225 kWh energiielektrycznej. Przy założeniu, że zostanie utrzymane 20% rezerwy prądu wzasobnikach SOR deklaruje na jednym ładowaniu zasięg pojazdu na dystansie ok.150-200 km. Czekamy na pierwszy polski test.