SilesiaKOMUNIKACJA: eCitaro przyjedzie ponownie jesienią [FILM]
Powoli dochodzą końca pierwsze prezentacje elektrycznego autobusumiejskiego Mercedesa w Polsce. Plan dalszej promocji eCitaro w naszym kraju – atakże o gazowych testach i hybrydowej niespodziance – przedstawił nam podczas wystawy w Sosnowcu AdamKempiński z EvoBus Polska.
Na tegorocznym SilesiaKOMUNIKACJA nie mogło zabraknąć EvoBusPolska. Polski dystrybutor autobusów Mercedes i Setra zaprezentował w Sosnowcuelektryczny autobus miejski eCitaro, którym można było odbyć podróż dookoła terenówSilesia Expo. Liczba chętnych na „elektryczną przejażdżkę” pokazuje, że dlazwiedzających jest generalnie ciekawy pomysł na uatrakcyjnienietargowej oferty.
Autobusowe tournée
Aktualnie białe eCitaro – po ogólnopolskim tournée iodwiedzeniu m.in. Lublina, Krakowa, Gdańska, Gdyni, Wrocławia, Warszawy i oczywiścieSosnowca – kończy swoją krótką obecność w Polsce. Zgodnie z zapowiedziami AdamaKempińskiego z EvoBus Polska rozłąka z elektrycznym autobusem Mercedesa nie potrwajednak długo. Elektrobus z trójramienną gwiazdą powróci do nas jesienią i to jużz polską rejestracją, co umożliwi jego długoterminowe testy u wybranychprzewoźników w naszym kraju.
To pokazuje, że EvoBus mocno stawia na możliwośćprzetestowania swoich pojazdów przez potencjalnych nabywców i tą strategiępotwierdzają aktualne testy gazowego Citaro NGT w Polsce – m.in. w PKS Bielsko-Biała.A to nie koniec. Na dniach demonstracyjną flotę EvoBus Polaka ma wzmocnić przegubowyi hybrydowy Mercedes-Benz Citaro G Hybrid. O szczegółach Adam Kempiński, dyrektorsprzedaży autobusów miejskich w EvoBus Polska:
{https://vimeo.com/336519005}
Demo dla Polski
Prezentowany na sosnowieckich targach bateryjny Mercedesumożliwia podróż ok. 80 pasażerom, w tym 28 na bardzo komfortowych fotelachtypu CST. To miły ukłon ze strony EvoBusa dla polskich pasażerów. Z niskiejpodłogi mamy dostępnych siedem foteli. Jednak oczywiście na życzenie klientaten wynik można poprawić. Kolejny ukłon w eCitaro dla Polski jest w kierunkukierowców. I to także cieszy. Demo posiada małą kabinę typu zamkniętego, którąznamy choćby z białostockich czy wrocławskich spalinowych Citaro C2.
Napęd
Układ napędowy nowego eCitaro bazuje na sprawdzonej izoptymalizowanej elektrycznej osi portalowej ZF AVE 130 z silnikamielektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, amoment obrotowy 2 x 485 Nm. Za sprawą dwukrotnego przełożenia na kołachuzyskuje się nawet moment rzędu 11 000 Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowcajuż od samego początku ma do dyspozycji pełną siłę pociągową i odpowiedniądynamikę nawet przy pełnym obłożeniu.
Silniki zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi o łącznejmocy do 243 kWh. Zostały one podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, zktórych każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, opróczdwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. Wzależności od wymagań klienta, na dachu montowane są też dwa lub cztery dodatkowemoduły akumulatorowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Całkowicie zmontowany i wyposażony eCitaro w wersji seryjnejważy około 13,44 tony. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 19,5 t odpowiada topojemności przewozowej wynoszącej ok. 88 miejsc pasażerskich.
Ładowanie
Dzięki zastosowanej technologii ładowania eCitaro jest wstanie dostosować się również do życzeń i wymagań operatorów transportupublicznego. Na początku produkcji seryjnej przewidziano w standardzieładowanie plug-in. W tym celu autobus miejski wyposażany jest standardowo wzłącze dla wtyczki Combo 2 umiejscowione po prawej stronie w kierunku jazdy nadprzednim nadkolem. Jeśli w celu zwiększenia zasięgu konieczne będziedoładowanie, eCitaro będzie można opcjonalnie naładować za pomocą pantografu.Ta opcja będzie wprowadzana stopniowo po rozpoczęciu produkcji seryjnej w dwóchwariantach: zintegrowany z pojazdem odbierak prądu (pantograf) na dachu orazszyny do ładowania na dachu przystosowane do ładowania za pomocą stacjonarnegopantografu stacji ładującej.
eCitaro ładuje także akumulatory w trakcie jazdy w ramachrekuperacji, czyli odzysku energii wytwarzanej podczas hamowania. Zasadadziałania jest tu podobna do obsługi retardera poprzez naciśnięcie pedałuhamulca lub uruchomienie opcjonalnej pięciostopniowej dźwigni hamulcaelektrycznego na kolumnie kierowniczej.
„