Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SilesiaKOMUNIKACJA: Czas na polskie eCitaro!

infobus
16.04.2019 11:15

Na tegorocznym SilesiaKOMUNIKACJA nie mogło zabraknąć EvoBus Polska. Polski dystrybutor autobusów Mercedes i Setra prezentuje elektrycznego eCitaro w wersji, która uwzględnia wymagania stawiane w naszym kraju.

Demo dla Polski
Prezentowany na sosnowieckich targach bateryjny Mercedes umożliwia podróż ok. 80 pasażerom, w tym 28 na bardzo komfortowych fotelach typu CST. To miły ukłon ze strony EvoBusa dla polskich pasażerów. Z niskiej podłogi mamy dostępnych siedem foteli. Jednak pczywiście na życzenie klienta ten wynik można poprawić.

Kolejny ukłon w eCitaro dla Polski jest w kierunku kierowców. I to także cieszy. Demo posiada małą kabinę typu zamkniętego, którą znamy choćby z białostockich czy wrocławskich spalinowych Citaro C2.

Napęd
Układ napędowy nowego eCitaro bazuje na sprawdzonej i zoptymalizowanej elektrycznej osi portalowej ZF AVE 130 z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. Za sprawą dwukrotnego przełożenia na kołach uzyskuje się nawet moment rzędu 11 000 Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca już od samego początku ma do dyspozycji pełną siłę pociągową i odpowiednią dynamikę nawet przy pełnym obłożeniu.

Silniki zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi o łącznej mocy do 243 kWh. Zostały one podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta, na dachu montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe.

Całkowicie zmontowany i wyposażony eCitaro w wersji seryjnej waży około 13,44 tony. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 19,5 t odpowiada to pojemności przewozowej wynoszącej ok. 88 miejsc pasażerskich.

Ładowanie
Dzięki zastosowanej technologii ładowania eCitaro jest w stanie dostosować się również do życzeń i wymagań operatorów transportu publicznego. Na początku produkcji seryjnej przewidziano w standardzie ładowanie plug-in. W tym celu autobus miejski wyposażany jest standardowo w złącze dla wtyczki Combo 2 umiejscowione po prawej stronie w kierunku jazdy nad przednim nadkolem. Jeśli w celu zwiększenia zasięgu konieczne będzie doładowanie, eCitaro będzie można opcjonalnie naładować za pomocą pantografu. Ta opcja będzie wprowadzana stopniowo po rozpoczęciu produkcji seryjnej w dwóch wariantach: zintegrowany z pojazdem odbierak prądu (pantograf) na dachu oraz szyny do ładowania na dachu przystosowane do ładowania za pomocą stacjonarnego pantografu stacji ładującej.

eCitaro ładuje także akumulatory w trakcie jazdy w ramach rekuperacji, czyli odzysku energii wytwarzanej podczas hamowania. Zasada działania jest tu podobna do obsługi retardera poprzez naciśnięcie pedału hamulca lub uruchomienie opcjonalnej pięciostopniowej dźwigni hamulca elektrycznego na kolumnie kierowniczej.