SilesiaKOMUNIKACJA: 4 Solarisy, ale tylko 1 diesel
Solaris to marka, która najliczniej się prezentuje na tegorocznym SilesiaKOMUNIKACJA. Producent z Bolechowa wspólnie ze swoimi śląskimi klientami pokazuje w Sosnowcu cztery autobusy. Prym wiodą gazowe „jamniki”.
Hybrydowe demo
Pierwszy z nich to dobrze już znany Solaris Urbino 12 hybrid. Autobus jest wyposażony w sterowaniem szeregowe amerykańskiej firmy BAE. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB4.5 E6C. 210H. To jednostka o mocy 157 kW oraz 832 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 200 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 198 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego.
Spalinowy nU12 dla PKM Gliwice
Drugi autobus to jeden z czterech Nowych Urbino 12 z silnikami diesla. Pojazdy te niedawno zasiliły flotę gliwickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Ich zakup pochłonął spółkę 4 767 480 PLN brutto. Jeden standardowy “jamnik” to 969 000 PLN netto.
Partia ta to także powrót gliwickiego przewoźnika do małych silników w autobusach klasy MAXI. Nowy Urbino 12 dla PKM jest napędzany niespełna siedmiolitrowym silnikiem Cummins ISB6.7E6C 280B. Zblokowano go ze skrzynią Voith Diwa 6. Pojazd jest klimatyzowany oraz wyposażony w dosyć podstawowy system informacji pasażerskiej bydgoskiego Pixela. O tej realizacji Solarisa jeszcze będziemy pisać na łamach InfoBusa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gazowy duet: nU18 z PKM Tychy i nU12 z Transgóru
Pierwszym gazowym „jamnikiem” prezentowanym w Sosnowcu jest jeden z trzech nU12 CNG należących do Transgóru Mysłowice. Jest on napędzane silnikiem Cummins ISLG E6C 320 o pojemności 8,9 litra i mocy 239 kW, specjalnie przystosowanym do stosowania sprężonego gazu ziemnego. Jednostka ta została dodatkowo wyposażona w funkcję zimnego startu, ułatwiającą rozruch przy temperaturach sięgających -20C. Ekologiczny silnik uzupełnia automatyczna skrzynia biegów Voith Diwa 6. Gaz CNG magazynowany jest w pięciu butlach umiejscowionych wzdłużnie na dachu, których łączna pojemność to aż 1575 litrów.
Drugim egzemplarzem na gaz jest pierwszy w Polsce Nowy Urbino 18 CNG. O nowym nabytku tyskiego PKM pisaliśmy już dziś tutaj. Jeżeli chodzi o napęd to sprawa prezentuje się identycznie jak w przypadku „dwunastki” z Mysłowic. Prócz tego jest jeszcze kilka nowości. I o tym autobusie za jakiś czas także powiemy coś więcej, gdyż nie sposób nie wspomnieć o nim szczegółowo.
„