SilesiaKOMUNIKACJA 2019: MAN z MINI ofertą dla Śląska [FILM]
Na targach w Sosnowcu MAN pokazał trzy pojazdy – dwa samodzielnie i jeden wspólnie z Mercusem. O najnowszej ofercie firmy rozmawialiśmy ze Zdzisławem Piekorzem z działu handlowego MAN Truck & Bus Polska.
Pierwszym i sztandarowym pojazdem pokazywanym przez producenta „lwów” na SilesiaKOMUNIKACJA jest jego nowa miejska „dwunastka”. W zmodernizowanej rodzinie autobusów Lion's City jest stosowana nowa, lżejsza stojąca jednostka MAN D1556LOH o pojemności 9 l, która spełnia normę emisji spalin Euro 6. Autobus może zostać opcjonalnie wyposażony w moduł MAN EfficientHybrid, który dodatkowo przyczynia się do redukcji zużycia paliwa i emisji.
Funkcja stop-start, stosowana seryjnie w MAN EfficientHybrid, zapewnia niezwykle ciche fazy zatrzymywania się na przystankach i światłach. Centralny element systemu stanowi alternator rozrusznika wału korbowego – urządzenie elektryczne, które podczas hamowania przekształca energię kinetyczną w elektryczną. Rekuperowana energia jest następnie gromadzona w module UltraCap na dachu pojazdu, który w porównaniu z akumulatorem o podobnej pojemności jest znacznie lżejszy i bardziej kompaktowy.
Zgromadzona w module UltraCap energia zapewnia zasilanie instalacji elektrycznej pojazdu niezależnie od napędu, co powoduje nie tylko odciążenie silnika wysokoprężnego, lecz także umożliwia wyłączanie silnika podczas postoju pojazdu. Poprzez odwrócenie sposobu działania alternatora rozrusznika wału korbowego, silnik MAN D15 może zostać ponownie uruchomiony w kilka chwil, a podczas przyspieszania jest wspomagany przez funkcję boost.
MINI oferta
Na stoisku pojawiły się także dwa pojazdy MAN-y TGE. Pierwszy, w wersji miejskiej o obniżonym zwisie tylnym, to autobusowa zabudowa wykonana przez firmę Mercus Bus, o której pisaliśmy też TUTAJ
Drugi egzemplarz to kompletna nowość w Polsce – dostawczy TGE z napędem elektrycznym. Pojazd jest napędzany przez silnika trakcyjny o mocy 100 kW, który osiąga 290 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest on zblokowany z jednobiegową automatyczną skrzynią biegów. Baterie umożliwiają na jednym ładowaniu pokonanie zasięgu do 173 km. Pełne, ale wolne ładowanie o mocy 7,2 kW prądem zmiennym dostawczego „lwa” trwa niespełna 5,5 h. Natomiast wybierając szybkie ładowanie o mocy 40 kW prądem stałym można uzupełnić energię w baterii do 80% nawet w czasie 45 minut.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Taka konfiguracja powoduje, że elektryczny TGE powinien idealnie się sprawdzać jako miejski samochód dostawczy – m.in. jako pojazd serwisowy przedsiębiorstw komunikacji miejskiej i pod takim właśnie kątem został pokazany tegorocznej edycji targów SilesiaKOMUNIKACJA, których tematem przewodnim była elektromobilność.
O szczegółach oferty MAN dla Śląska opowiedział nam Zdzisław Piekorz z działu handlowego MAN Truck & Bus Polska:
{https://vimeo.com/337547656}
„