Sieradz z umową na nowe autobusy. Od Solarisa

infobus
26.04.2019 07:00

25 kwietnia, w Urzędzie Miasta Sieradza podpisano umowę nadostarczenie trzech nowych autobusów Solaris Urbino 10,5. Producent z Bolechowaza dostarczenie trzech autobusów zaproponował w ogłoszonym przetargu kwotę3.197.385 zł.

-„Autobusy są prawie takie same, jak te, któredostarczaliśmy w poprzednich latach. Wystrój, design jest jednak nieco inny,ponieważ pojazdy są już nowszej generacji. Koresponduje to też z celem projektuczyli ekologią i ochroną środowiska. Autobusy mają najwyższą aktualnie dostępnąnormę ekologiczną dla silników spalinowych. Chciałbym również pogratulowaćSieradzowi, ponieważ nie każde miasto, zwłaszcza tej wielkości, decyduje się byaplikować o środki unijne by zmieniać tabor komunikacji publicznej. Sieradzowisię udało. Inne miasta przespały – mówi Waldemar Wlazło, dyrektor sprzedażySolaris na region południowo-zachodni.

Unia wspiera

Zakup kolejnych nowych autobusów dla Sieradza jest możliwydzięki wsparciu unijnemu z Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaŁódzkiego, który wsparł przedsięwzięcie kwotą 2 142 000 zł. Celem projektu jestpoprawa komfortu podróży pasażerów, a przede wszystkim wymierne korzyściekologiczne. Dlatego MPK w przyszłym roku zlikwiduje wysłużone autobusy,wyprodukowane jeszcze w latach 1988-1996.

-„W naszej zajezdni będzie już łącznie 14 Solarisów. Dziękitemu niemal 100 proc. posiadanego taboru będzie niskopodłogowe. Za tymidzie ekologia, bezpieczeństwo i komfortdla pasażerów. Nowe autobusy zastąpiąstare 30-letnie Mercedesy 303. Te zostaną zlikwidowane do końca marca 2020 r. -wyjaśnia Arkadiusz Podsiadły, prezes MPK Sieradz.

Dla porównania jeden Mercedes-Benz O303 w trasie po mieścieemituje tyle samo spalin, co 14 autobusów klasy Solaris Urbino najnowszych generacji.

Konsekwentna strategia

Przypomnijmy, że zakup trzech nowych autobusów przez MPKSieradz, to kolejny etap projektu związanego z niskoemisyjną i zrównoważonąmobilnością miejską oraz odmłodzeniem sieradzkiego taboru.

W 2017 i 2018 r. na ulicach miasta pojawiło się już osiemnowych pojazdów Urbino 10 III generacji wyprodukowane przez Solarisa. Koszt ichzakupu wyniósł 8,9 mln zł z czego unijne dofinansowanie pokryło prawie 5,4 mlnzł.

-„Jest to ostatni zakup pojazdów z dieslem. W PlanieGospodarki Niskoemisyjnej dla etapu III projektu związanego z zakupemautobusów – red. przewidziany jest już zakup pojazdów elektrycznych – tłumaczyprezes Podsiadły.

Trzy transze

Kiedy nowe autobusy pojawią się na sieradzkich ulicach? Ichdostawy zaplanowano w trzech transzach. Pierwsze dwa autobusy mają trafić doSieradza jeszcze w tym roku – do 31 października i 31 grudnia. Ostatni mazostać przekazany MPK najpóźniej do końca marca 2020 r.

-„Cieszę się bardzo, że tabor MPK uległ w ostatnich latachtak znaczącej zmianie. Będziemy realizować usługi taboru publicznego w bardzodobrych warunkach. Komunikacja jest obowiązkiem i by miasto działało właściwie,komunikacja musi być funkcjonalna. Warunki jazdy są bardzo dobre. Zarządpracuje też nad głęboką analizą tras. W których miejscach dołożyć kursów, gdziezlikwidować bo nie ma takiego zapotrzebowania. Chcielibyśmy, żeby duża częśćmieszkańców przesiadła się na komunikację miejską – podsumowuje prezydentSieradza, Paweł Osiewała.

W tej chwili tabor sieradzkiego MPK liczy 24 autobusy.Średnia wieku pojazdów to 7 lat co, jak podkreśla prezes spółki, jest bardzoprzyzwoitą średnią jak na tego typu przedsiębiorstwa.