Siemens naładuje elektrobusy Solarisa w Ostrawie
Firma Dopravny podnik Ostrawa wybrała Siemensa, jako dostawę infrastruktury do ładowania 24 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12, które zamówiła czeska spółka.
Do ich wyjazdy na ostrawskie ulice jest jeszcze trochę czasu - rozpoczęcie operacji zaplanowano na połowę 2022 roku
Największe czeskie zamówienie
Zakup przez Dopravni podnik Ostrawa 24 autobusów elektrycznych marki Solaris to największe jak dotychczas zamówienie na e-busy w Czechach. Dodatkowo kontrakt obejmie cztery stacje ładowania Sicharge UC firmy Siemens. Te ładowarki o dużej mocy zapewniają efektywną maksymalną moc 400 kW każda. Ponadto Siemens dostarczy 28 ładowarek mobilnych, infrastrukturę elektryczną oraz oprogramowanie do automatyzacji energii.
-„Wykorzystanie elektromobilności w transporcie zbiorowym jest fundamentalnym krokiem w kierunku poprawy jakości powietrza w aglomeracjach miejskich. Dzięki naszym zaawansowanym technologiom cyfrowym przyczyniamy się do ekonomicznego i niezawodnego działania e-busów w Ostrawie ”- powiedział Tomáš Hüner, szef Siemens Smart Infrastructure w Czechach.
Dwa szybkie punkty
Siemens zainstaluje szybkie ładowarki do autobusów elektrycznych w dwóch miejscach: na pętli Hranečník i przy ulicy Valchařská w centrum Ostrawy.
Jedna szybka ładowarka Sicharge UC z odwróconym pantografem zostanie zainstalowana w Hranečníku, a trzy szybkie ładowarki Sicharge UC z odwróconym pantografem zostaną zainstalowane na Valchařskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Te urządzenia oferują maksymalny prąd wyjściowy 500 A do 1000 V, a ich kontrolą zajmą się jednostki Simatic S7. Wszystkie punkty ładowania będą wyposażone w system kamer monitorujących i będą działały w trybie samoobsługowym.
Dodatkowo wdrożona zostanie aplikacja firmy Siemens do pomiaru i przesyłania danych w celu zarządzania energią, a także planowania operacji. Pozwoli to na zdalne i automatyczne sterowanie procesem ładowania zgodnie z rozkładami jazdy autobusów oraz będzie możliwa zmiana mocy ładowania w zależności od dostępnej energii. Siemens dostarczy również jeden transformator średniego napięcia 800 kVA i dwa 1200 kVA do podłączenia punktów ładowania do sieci, a także rozdzielnię średniego napięcia Siemens GIS typu 8DJH.
Z kolei 28 mobilnych ładowarek, każda o mocy 22,5 kW, posłuży do ładowania elektrobusów w nocy.
24 elektrobusy
Warto podkreślić, że ostrawski kontrakt Siemensa obejmuje również zarządzanie projektem, prace budowlane i montażowe, uruchomienie, a także serwis i naprawy.
Ładowarki niemieckiego producenta naładują 24 elektrobusy Solaris Urbino 12, które będą wyposażone w akumulatory Solaris High Power o łącznej pojemności 91,4 kWh.
Ta pojemność stanowi optymalny wybór w przypadku częstego, krótkiego ładowania, typowego dla tras, na których pojazdy zostaną rozmieszczone. Dzięki stopniowemu ładowaniu na stacjach końcowych dzienny zasięg nowych autobusów elektrycznych wyniesie nawet 400 kilometrów.
Zdaniem Siemensa, szybkie ładowanie w ciągu dnia nie zajmie więcej niż 10 minut na autobus.