Siedlce zamawiają pierwsze autobusy elektryczne. Z ZTP 1.0
21 października Miasto Siedlce ruszyło z zamówieniem na dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych klasy MAXI.
Do tego dochodzi – jak to przy debiucie – montaż stacji ładowania na terenie zajezdni MPK Siedlce o mocy min. 2 x 60 kW lub 1 x 120 kW. Całość zostanie dofinansowania jeszcze z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Przedmiot zamówienia
Operatorem zamawianych e-busów będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Siedlcach.
-„Będą to pojazdy niskopodłogowe na minimum 80 miejsc – powiedział lokalnym mediom prezes MPK Siedlce, Jacek Dmowski. – W pierwszej kolejności będą jeździły w liniach 18, 12, 27, 16. 18 i 12 są to linie, które zaczynają się i kończą na zajezdni, dlatego jak będzie trzeba doładować to pojedzie inny autobus, a one się doładują.
Poszukiwane pojazdy muszą spełnić następujące wymagania:
- Długość: 11900-12200 mm.
- Szerokość: nie mniej niż 2550 mm.
- Wysokość: nie więcej niż 3325 mm wraz z urządzeniem klimatyzacyjnym.
- Całkowita liczba miejsc: nie mniej niż 80, w tym min. 32 miejsca siedzące.
- Wysokość podłogi: płaska podłoga na całej długoś-ci pojazdu bez stopni poprzecznych oraz bez stopni w drzwiach wejściowych.
- Układ drzwi: 2-2-2, o szerokości min. 1150 mm.
- Pojemności baterii: min. 320 kWh pozwalająca na wykonanie jednorazowo min. 220 km przebiegu
- Silnik: Pojazd wyposażony w jeden silnik trakcyjny centralny (synchroniczny lub asynchroniczny), napędzający klasyczną oś portalową lub dwa silniki trakcyjne zintegrowane w osi napędowej. Preferowane rozwiązanie z jednym silnikiem centralnym. Moc minimalna 160 kW (również w wariancie łącznym dwusilnikowym), moment obrotowy nie niższy jak 1200 Nm.
Co do dwustanowiskowych ładowarek, typu plug-in, mają one także posiadać oprogramowanie do zdalnego zarządzania procesem ładowania i monitorowania pracy stacji ładowania.
Za rok
Na oferty Siedlce czekają do 29 listopada. Następnie oceni je według trzech kryteriów:
- Cena – 60 %,
- Parametry techniczno-eksploatacyjne – 37 %,
- Zużycie energii – 3%.
Gotowe pojazdy mają dotrzeć do zajezdni MPK w terminie do 360 dni od podpisania umowy, czyli za rok. Dodajmy, że będą to pierwsze elektrobusy we flocie MPK Sielce. Firma do tej pory kupowała tylko pojazdy z silnikami diesla. Ostatni zakup to trzy nowe autobusy klasy MIDI Solaris Urbino 8,9 LE.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
ZIELONY TRANSPORT PUBLICZNY
Celem programu „Zielony Transport Publiczny” jest dalsze obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności – z mocnym akcentem na mniejsze miejscowości.
Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska przypomniał, że w I naborze „Zielonego transportu publicznego” budżet opiewający na ponad 1,1 mld zł został wyczerpany w 14 dni. Dlatego przygotowano drugą edycję tego programu z budżetem 1,2 mld zł. Łącznie w obu edycjach zgłoszono chęć zakupów 502 autobusów elektrycznych i 117 o napędzie wodorowym.
Z kolei w II naborze NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Zgodnie z założeniami - wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowią koszty kwalifikowane.
Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.
Wśród samorządów, które przeszły do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. Do tego spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.