Siedem ofert w przetargu na 20 elektrobusów dla MPK Kraków
10 maja miało miejsce otwarcie ofert w przetargu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie na zakup 20 nowych autobusów elektrycznych, w tym 13 sztuk standardowych klasy MAXI (część 1) oraz 7 sztuk przegubowych klasy MEGA (część 2).
MPK otrzymało dzisiaj rekordową liczbę ofert - aż siedem od czterech firm, w tym po raz pierwszy swój elektryczny debiut w Krakowie zaliczyły takie marki, jak Autosan, Irizar i Volvo. Do tego w stolicy Małopolski pojawił się "stary wyjadacz" Solaris Bus & Coach. Zabrakło tylko EvoBus Polska. O szczegółach tego przetargu pisaliśmy TUTAJ.
dwa zadania
Zanim przejdziemy do ofert warto podkreślić, że zamawiający wyodrębnił tylko dwa kryteria oceny ofert:
- cenę (65%),
- kryteria techniczne (35%).
Następnie MPK Kraków premiowało następujące rozwiązania dla autobusów solowych: okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 90 – 6 pkt, dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym). miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt, aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt,
- wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt,
- najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt,
- wysokość autobusu - do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
- istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
- zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km – 4 pkt.
W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wyglądała następująco:
- okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 140 – 6 pkt, dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym). miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt,
- aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt,
- wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt,
- najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt, wysokość autobusu - do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
- istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
- zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km – 4 pkt.
Jak widać - przygotowane kryteria nie dawały żadnemu producentowi kompletu punktów. Aktywny tempomat, czy też baterie na dachu to punktowane cechy eCitaro, zaś wysokość autobusu do 3,3 m i silnik centralny to z kolei atrybuty Urbino electric. Reasumują - w Krakowie zapowiadał się równy pojedynek i dlatego dzisiaj pojawili się nowi gracze na krakowskim rynku autobusów elektrycznych, szukając tutaj swojej szansy dla siebie.
Siedem ofert
10 maja w Krakowie swoje propozycje przedstawiły firmy (na razie nie mamy szczegółowych cen, ale za moment to uzupełnimy – z tego co przekazał nam nasz krakowski korespondent Solaris jest najtańszy w obu zadaniach):
- w części 1 (na 13 MAXI autobusów)
- Autosan z Sancity 12 LFE z ceną 45.494.748,00 PLN brutto / 36.987.600 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 3.082.300 PLN netto;
- Irizar z modelem Irizar ie12 z ceną 46.937.701,59 PLN brutto / 38.160.732 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie2.935.440 PLN netto;
- Solaris z Urbino 12 electric z ceną 40.582.620,00 PLN brutto / 32.994.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 2.538.000 PLN netto;
- Volvo z 7900 Electric z ceną 45.864.117,00 PLN brutto / 37.287.900 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 3.082.300 PLN netto;2.868.300 PLN netto.
- w części 2 (na 7 MEGA autobusów)
- Irizar z Irizar z ie18 z ceną 36.909.502,98 PLN brutto / 30.007.725 PLN netto, , co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 4.286.817 PLN netto;
- Solaris z Urbino 18 electric z ceną 29.170.680,00 PLN brutto / 23.716.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 3.388.000 PLN netto;
- Volvo z 7900 EA z ceną 36.553.755,00 PLN brutto / 29.718.500 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 4.245.500 PLN netto;
I budżet zamawiającego, który wynosi:
- w części 1 - zakup 13 sztuk autobusów standardowych wraz z ładowarkami: 37.576.500,00 PLN brutto / 30.550.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę krakowskiego elektrobusu klasy MAXI (z ładowarką) na poziomie 2.350.000 PLN netto;
- w części 2 - zakup 7 sztuk autobusów przegubowych wraz z ładowarkami: 27.982.500,00 PLN brutto / 22.750.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę krakowskiego elektrobusu klasy MEGA (z ładowarką) na poziomie 3.250.000 PLN netto.
To oznacza, że wszystkie oferty przekroczyły sumę przeznaczoną przez zamawiającego na tę inwestycję, natomiast najbliżej budżetu jest Solaris…Czekamy teraz na werdykt komisji przetargowej.
Krakowskie elektryki
Autobusy klasy MAXI dla MPK Kraków mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,4 m. Autobusy mają być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 2/3 maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 50 km w czasie max 25 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 18 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ładowanie baterii ma odbywać się dwojako – poprzez złącze plug-in oraz pantograf.
Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Progi wejściowe będą podświetlane listwą świetlną LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina częściowo oddzielona od przedziału pasażerskiego. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe)
Zakup 20 krakowskich autobusów będzie dofinasowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowa przyznająca MPK w Krakowie dotację w wysokości 41,7 mln została podpisana 31 grudnia 2021 roku. Dzięki temu koszty związane z realizacją tego przedsięwzięcia w prawie 80 proc. będą pochodzić z bezzwrotnej dotacji.
Po dostawie 20 elektryków flota autobusów bezemisyjnych w Krakowie wzrośnie do 99 sztuk. Po zakupie jednego "prawie nowego" egzemplarza będzie ich równo 100.