Shell: Raport o nadużyciach paliwowych
W zarządzaniu flotą kluczowego znaczenia w usprawnianiuprocesów i optymalizacji kosztów nabierają zarówno skuteczna kontrola, jak iochrona przed nadużyciami paliwowymi. Skalę problemu z jakim borykają sięmanagerowie firm transportowych, a także potrzebę przeciwdziałania nieuczciwympraktykom potwierdzają wyniki raportu „Nadużycia paliwowe” przygotowanego nazlecenie Shell przez niezależną firmę badawczą Edelman Berland.
Spuszczanie paliwa z baku, tankowanie na kartę prywatnychsamochodów czy nieautoryzowane przebiegi to niechlubna codzienność flot i firmtransportowych. By ocenić skalę tych procederów, Edelman Berland na zlecenie Shellsprawdził w Polsce oraz siedmiu innych krajach, opinie i doświadczeniamanagerów oraz kierowców. Przygotowany na ich podstawie raport potwierdza, żeoszustwa paliwowe to negatywne i powszechne zjawisko, które dostrzega aż 97%menedżerów firm. Problem nadużyć zauważają także kierowcy, niestety zaledwie46% z nich, ponieważ jako mały lub nieistniejący określa je aż 54%zatrudnionych w przedsiębiorstwach flotowych.
Przyczyny i skala problemu
Z danych przedstawionych w raporcie Shell wynika, że wśródgłównych przyczyn występowania nadużyć paliwowych w firmach transportowychznalazły się nie tylko przyzwolenie kierowców na tego typu zachowania, ale ibrak czasu oraz środków finansowych uniemożliwiających managerom skuteczne ichwykrywanie. Chociaż obie grupy dostrzegają problem, to aż 96% kierowców maopory przed poinformowaniem o takichsytuacjach swoich managerów, a tylko 2 na 10 managerów szkoli
w tym zakresie swoich kierowców. Znacząca różnica wświadomości i poziomie wiedzy na temat sposobów zapobiegania nieuczciwympraktykom między managerami a kierowcami, jest główną przeszkodą w pokonaniutego problemu. Niestety oznacza to, że 69% managerów, którzy twierdzą, że sądobrze poinformowani na temat najnowszych rozwiązań, nie dzieli się swojąwiedzą z kierowcami.
Dobre praktyki
Jeden na pięciu menedżerów (22%) twierdzi, że usprawnieniedziałań w zakresie przeciwdziałania nadużyciom mogłoby obniżyć wydatki napaliwo o ponad 10%. Ponadto wprowadzenie dobrych praktyk mających na celuzwiększenie kontroli transakcji oraz wykrywalności oszustw, może według nichwygenerować kolejne oszczędności.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wdrożenie samego systemu kontroli to jednak za mało.Niezbędne są szkolenia, edukacja na temat tego, co jest oszustwem inieprawidłowością oraz zmiana postaw kierowców, dla których takie zachowania sąakceptowalne. Obserwacje i doświadczenia Shell oraz wyniki raportupotwierdzają, że szansą na optymalizację kosztów funkcjonowania floty jestrównież rozplanowanie tras uwzględniające poziom zużycia paliwa orazweryfikacja realizowanych planów. Ponadto Shell podkreśla wagę rozwiązańwspomagających zarówno zarządzanie, jak i gwarantujących odpowiednią kontrolęoraz podnoszących bezpieczeństwo.
Skuteczne rozwiązania
Wyniki raportu potwierdzają, że nadużycia paliwowe izakupowe w biznesie flotowym to poważny problem. Dlatego wspierając siędoświadczeniami i opiniami branży oraz oceniając rangę nieprawidłowości, Shellstale rozwija swoją ofertę. Wśród kompleksowych rozwiązań proponowanych przezShell znalazły się m.in. karty chipowe zabezpieczone indywidualnym kodem PINoraz karty przedpłacone Shell PrePaid, które pozwalają na dokładną analizękosztów zakupu. W Shell został powołany także zespół specjalistów zajmujący sięmonitorowaniem transakcji (w czasie rzeczywistym) w celu zapobieganianadużyciom dokonywanym przez kierowców. Ponadto na wszystkich stacjachnieautomatycznych obecni są doradcy paliwowi, a dla większego bezpieczeństwastacje paliw wyposażone są również w kamery przemysłowe.
Zintegrowane rozwiązania Shell, opracowane i udoskonalane wodpowiedzi na oczekiwania branży, nie tylko podnoszą poziom ochrony przedoszustwami, ale także pozwalają wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa, skrócićczas i procedury administracyjne oraz obniżyć koszty utrzymania floty. Shelloferuje przedsiębiorstwom nie tylko rozwiązania, ale i fachowe doradztwo.Zdaniem 59% managerów to właśnie wsparcie i usprawnianie praktyk w zakresieprzeciwdziałania oszustwom są szansą na zmiany i obniżenie wydatków na paliwonawet o 5%.
„