Setra S 500 LE po testach w Stuttgarcie, Schwabisch Gmund i Lorch
Nowe modele Setra MultiClass po marcowej prezentacji doczekały się testów. Do tego celu przygotowano trzy autobusy – model S 515 LE w wersji miejskiej (klasa I) i międzymiastowej (klasa II) oraz najmniejszy z całej rodziny – kompaktowy model S 510 LE z nadwoziem o długości 10,5 metra.
Pojazdy zostały przetestowane na autostradzie i drogach lokalnych łączących Stuttgart z Schwabisch Gmund oraz na pagórkowatych drogach położonych wokół tej miejscowości. W testach nowych autobusów Setra MultiClass uczestniczył Zbigniew Rusak, juror „Bus of the Year”.
Marcowa prezentacja
Przypomnijmy, że 22 marca 2023 r., Setra zorganizowała zamknięty pokaz prasowy, w którym uczestniczyła także redakcja InfoBusa. Wówczas producent wskazał, że w porównaniu z poprzednią generacją pojazdów, seria MultiClass 500 LE będzie oferowana jedynie w wersjach niskowejściowych. Na początku do dyspozycji przewoźników będą autobusy dwuosiowe o długości 12 i 13 metrów. Dodatkowo w nowej serii znajdzie się też kompaktowy model S 510 LE. Z kolei na początku 2024 roku planowane jest uruchomienie produkcji trzyosiowej wersji S 518 LE o długości 14,52 metra.
Czas na testy
Wracamy jednak do przeprowadzonych testów, podczas których nowością była kompaktowa odmiana rodziny MultiClass – Setra S 510 LE. Przy długości nadwozia przekraczającej w niewielkim stopniu dziesięć metrów i małej średnicy zawracania, najkrótsza wersja nowej Multiclassy 500 LE jest idealna do poruszania się po krętych górskich serpentynach, wąskich drogach lokalnych oraz po zabytkowych centrach miast. S 510 doskonale nadaje się do obsługi kursów poza godzinami szczytu, ruchu weekendowego i tras z niewielką liczbą pasażerów. Pomimo kompaktowego rozmiaru, S 510 LE w pełni zaspakaja potrzeby przewoźników, podobnie jak większe rodzeństwo.
Przestrzeń pasażerska
Pasażerowie wsiadają do autobusu przez przednie drzwi o szerokości 900 milimetrów. Podobna szerokość oferują drzwi środkowe. Wszystkie fotele z wysokimi oparciami i zintegrowanym zagłówkiem wyposażono w dwupunktowe pasy bezpieczeństwa. 8 foteli zamontowanych w przedniej części pojazdu zamontowano na podestach, poprawiających widoczność pasażerom. Ponadto w strefie mocowania wózka inwalidzkiego zastosowano 2 rozkładane fotele dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi. Pojazd w pełni spełnia wymagania stawiane autobusom, które mogą poruszać się z prędkością 100 km/h.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
System audio-wideo obejmuje, przeniesiony z autobusów turystycznych, Mediarouter zapewniający dostęp do Internetu i przesyłania strumieniowego mediów. Zgodnie z dzisiejszymi standardami każdy rząd siedzeń wyposażono w podświetlane podwójne gniazda USB. Całości dopełnia 21,5-calowy ekran TFT. Boczne okna w autobusie międzymiastowym wyposażone zostały w podwójnie szyby, gwarantujące lepsze warunki termiczne zarówno latem, jak i zimą. Latem przyjemną atmosferę zapewnia potężny klimatyzator EvoCool Basic, zamontowany na dachu pojazdu. W ramach opcji schłodzone powietrze może być rozprowadzone po przestrzeni pasażerskiej specjalnymi kanałami z indywidualnym nawiewem nad każdym z foteli. Miejsce pracy kierowcy ma osobną klimatyzację, niezależną od klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej.
Kabina kierowcy
Obszar roboczy kierowcy jest taki sam jak w większych modelach. Tylna ściana kabiny jest przezroczysta. Deska rozdzielcza zawiera w sobie standardy autobusu turystycznego. Połączenie zintegrowanych luster z dodatkowym lustrem bliskiego zasięgu, systemu kamer 360 ° i systemu doświetlenia drogi podczas skrętu wspomaga kierowcę podczas manewrowania na wąskich i krętych drogach.
Jednostka napędowa
Układ napędowy składa się z kompaktowej i niskiej emisji Mercedes-Benz OM 936. Wysokość sześciocylindrowego silnika o mocy 220 kW (299 KM), automatycznej skrzyni biegów ZF Ecolife 2 z selektorem przekładni 1-2-3-D-N-R i cichej, klasycznej osi hipoidalnej. Wyposażanie układu napędowego w moduł hybrydowy, umożliwiający rekuperację i inteligentne zarządzanie energią, zmniejsza zużycie paliwa w zależności od techniki jazdy od 8 do 10%. Asystent stylu jazdy zapewnia dodatkowe wsparcie kierowcy w utrzymaniu najbardziej optymalnych parametrów pracy układu.
Oficjalna premiera nowych pojazdów będzie miała miejsce w Brukseli podczas odbywających się w październiku targów Busworld.