Setra liderem rynku autobusów lokalnych w Niemczech
Setra umocniła swą wysoką pozycję na niemieckim rynku regularnych połączeń lokalnych w roku 2002, pomimo spadku jaki zanotował ten segment rynku (pojazdy o masie >9 ton), wynoszącego 4,8%. Werner Staib, członek zarządu EvoBus odpowiedzialny za markę Setra, powiedział: „Wzrost zawdzięczamy głównie naszym stałym klientom, którzy czują się przywiązani do marki Setra oraz do rodziny autobusów MultiClass. Szczególnie duży wzrost zainteresowania zanotowaliśmy w klasie pojazdów trzyosiowych.” Staib zwrócił także uwagę, że niskopodłgowe konstrukcje Setry o długościach od 12 do 14,5 metra spełniają niemieckie przepisy dotyczące równego traktowania osób niepełnosprawnych, dzięki wyposażeniu m.in. w rampę wjazdową oraz specjalnie wygospodarowaną przestrzeń dla pasażerów na wózkach inwalidzkich. Jednocześnie są one dobrze przystosowane do komunikacji lokalnej dzięki zastosowaniu silników o większej mocy oraz większemu komfortowi jazdy. Oprócz wielu firm komunikacyjnych, prowadzących przewozy lokalne na własną rękę lub na zlecenie zarządów komunikacji publicznej, największym odbiorcą tego typu autobusów są 33 miejscowe przedsiębiorstwa należące do Deutsche Bahn AG (spółka zarządzająca siecią dróg kolejowych). W 2002 roku Setra sprzedała 608 pojazdów przeznaczonych do obsługi regularnych połączeń lokalnych (tyle samo, co rok wcześniej), utrzymując tym samym pozycję niekwestionowanego lidera tego segmentu rynku, w którym całkowita sprzedaż wyniosła 1543 sztuki (1621 rok wcześniej), co dało firmie udział 39,4% (37,5% rok wcześniej). W segmencie trzyosiowych pojazdów do regularnych połączeń lokalnych, Setra również umocniła swoją dominującą pozycję, osiągając udział wysokości 63,6% (48,3% rok wcześniej). Oferta autobusów lokalnych Setry obejmuje 9 modeli o 7 różnych długościach: 11,3 metra (S313ÜL), 12 metrów (S315ÜL, S315NF, S315H), 12,87 metra (S316ÜL), 13,85 metra (S317ÜL), 14,47 metra (S319NF), 14,95 metra (S319ÜL) i 18 metrów (SG321ÜL) o ilości miejsc siedzących od 44 do 69. Każdy z wymienionych modeli wyposażony jest w 6-cylindrowy rzędowy silnik Mercedes-Benz OM457 w 4 wersjach mocy maksymalnej: 185 kW (252 KM), 220 kW (299 KM), 260 kW (354 KM) i 300 kW (408 KM). Zgodnie z niemieckimi przepisami o równym traktowaniu osób niepełnosprawnych, wprowadzonymi w lipcu ubiegłego roku, zakup autobusów niskopodłogowych może być dotowany z budżetu federalnego na mocy Ustawy o Finansowaniu Komunikacji Publicznej (GVFG). Autobusy S315NF i S319NF posiadają szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych. Dzięki wysokiemu komfortowi jazdy oraz przystosowanemu do przewozów lokalnych układowi siedzeń, zjednują sobie coraz więcej klientów. Oprócz tego, wszystkie pojazdy Setra ÜL z rodziny MultiClass posiadają w opcyjnym wyposażeniu windę, która chowa się w przedziale bagażowym, kiedy nie jest używana, a która wysuwa się z progu wejścia do autobusu, spełniając w ten sposób najnowsze przepisy i nie wpływając jednocześnie na liczbę miejsc siedzących w autobusie.