Setra już jedzie na EURO 2012!
Kwietniowa uroczystość to historyczne wydarzenie zarówno dla polskich przewoźników, jak i dla niemieckiego producenta. Jeszcze nigdy bramy zakładu Setra w Neu-Ulm nie opuściło naraz tak wiele autobusów dla Polski. Podstawę tego ogromnego zamówienia tworzy grupa 16 piłkarskich autokarów z serii ComfortClass (po jednym dla każdej reprezentacji), w tym 6 egzemplarzy S 416 GT-HD/2 w barwach Raf Trans i 10 egzemplarzy S 415 GT-HD w barwach Sindbad. „Jesteśmy szczęśliwi i dumni, że możemy wspierać jedną z najważniejszych międzynarodowych imprez sportowych w Europie. To potwierdzenie najwyższej jakości naszych autobusów produkowanych w Ulm. Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej mają jedną wspólną cechę z marką Setra: są bardzo emocjonalne!”–podkreślił podczas przekazania Hartmut Schick, prezes zarządu Daimler Buses. Dodajmy, że tym kontraktem Setra zdobyła hat-tricka i po raz trzeci została wybrana do obsługi piłkarskich Mistrzostw. Po raz pierwszy stało się to podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2006 rozgrywanych w Niemczech, a następnie podczas Mistrzostw Europy 2008 rozgrywanych w Austrii i Szwajcarii. Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie będzie trzecim piłkarskim zwycięstwem niemieckiego producenta.
Podczas uroczystości przekazania autokarów właściciel PBP Sindbad Ryszard Wójcik powiedział, że udział spółki w Euro 2012 jest najważniejszym wyzwaniem w historii jego firmy. „To ogromne przedsięwzięcie zarówno od strony finansowej, jak i logistycznej. To także spełnienie moich marzeń, aby jedna z najważniejszych imprez sportowych na świecie była obsługiwana przez nasze autokary, i to dodatkowo jeszcze w Polsce. Jak widać, marzenia się spełniają”.
Natomiast Rafał Jańczuk, prezes firmy Raf Trans, podkreślił w swoim przemówieniu rolę EvoBus Polska w tym transportowym sukcesie polskich firm. „Nasze konsorcjum nie tylko przedstawiło UEFA najbardziej konkurencyjną ofertę, ale także perfekcyjnie dograną pod względem eksploatacji autobusów podczas Mistrzostw. Mamy tutaj za sobą sieć serwisową Omniplus, a także mobilne warsztaty i mechaników, którzy będą sprawować techniczną opieką nad każdym miastem-organizatorem Euro.
A tak o tym ważnym dniu w historii spółki EvoBus Polska mówił jej prezes Frank Koschatzky: „To największy kontrakt na zakup nowych pojazdów marki Setra w Polsce i jedno z największych tegorocznych zamówień autokarów w Europie. Wybór akurat marki Setra jest potwierdzeniem naszej doskonałej pozycji na rynku, a także bardzo szerokich możliwości. Nie tylko dostarczamy doskonale wyposażone autobusy, ale także oferujemy kompleksowe szkolenia dla ich kierowców z zakresu bezpiecznej i ekonomicznej jazdy”.
Mistrzowie kierownicy
Dwudniowe szkolenie dla kierowców piłkarskich autokarów zostało zorganizowane przez markę Setra blisko siedziby firmy w niemieckim Langenau w dniach 16-17 kwietnia. Na specjalnym torze łącznie ćwiczyło 40 polskich kierowców (25 osób z Sindbada i 15 osób z Raf Trans). To oni właśnie będą wozić piłkarzy narodowych drużyn. Przygotowano dla nich dwa tory manewrowe, gdzie musieli wykazać się kunsztem w zakresie slalomu na mokrej nawierzchni, parkowania czy przejazdu przez wąskie bramki. To te elementy, z którymi na co dzień spotykają się w swojej pracy. Tutaj mieli do dyspozycji najnowsze autobusy marki Setra, które nie tylko gwarantują sprawne manewrowanie i dobry promień skrętu, ale przede wszystkim liczne systemy bezpieczeństwa. I właśnie im był poświęcony trzeci trening hamowania na mokrej nawierzchni –na początku z bezpiecznej prędkości 30 km/h, a potem już przy 50 km/h. Krótką drogę hamowania gwarantowały tutaj m.in. elektroniczne układy: EBS (przyspieszający reakcję hamulców), asystent hamowania (maksymalnie dociskający pedał hamulca), a także ESP (dbający o stabilny, bezpoślizgowy tor jazdy autobusu). „Polscy kierowcy byli naprawdę jedną z bardziej zdyscyplinowanych grup, jakie miałem przyjemność szkolić. To dla nas bardzo ważne, żeby kierowcy chcieli się uczyć i nie popadali w rutynę. Polscy kierowcy idealnie się tutaj sprawdzili i jestem pewny, że w swojej codziennej pracy wykorzystają większość naszych wskazówek. Praktyka czyni mistrza”–podkreśla Goerdt Gatermann, szef szkoleń z ramienia Omniplus –serwisowej marki Daimler Buses.
Kolejnym ważnym elementem szkolenia były zajęcia z ekonomicznej jazdy oraz najnowszego systemu bezpieczeństwa w autobusach –ABA, który reaguje na wolno poruszające się pojazdy przed maską autokaru. W wypadku wykrycia, że odległość od „poprzednika”znacząco się zmniejsza, system ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie. W przypadku braku reakcji system sam wyhamowuje autobus w celu uniknięcia zderzenia. I właśnie w taką zaawansowaną elektronikę plus ksenonowe reflektory są wyposażone wszystkie piłkarskie autobusy marki Setra.
Na koniec spytaliśmy trenera prowadzącego szkolenie Joachima Sauera, co jeszcze polscy kierowcy powinni poprawić w swojej technice. „To już naprawdę doskonali profesjonaliści, także pozostaje im już tylko doszlifowanie umiejętności związanych m.in. z nowymi jednostkami napędowymi. To przede wszystkim dojeżdżanie np. do czerwonego światła bez wciśniętego pedału gazu czy sprzęgła. Wtedy spalanie pojazdu wynosi dokładnie zero. Ważne jest także startowanie zawsze z pierwszego biegu, szybkie rozpędzanie autokaru na kolejnych biegach i w miarę rzadkie zmiany na skrzyni biegów. Wdrożenie tych kilku prostych zasad będzie miało świetne przełożenie na wyniki eksploatacyjne”–podkreśla Joachim Sauer.
21 autobusów w jeden dzień
Po szkoleniach i oficjalnym przekazaniu piłkarskie autobusy wyruszyły w drogę do Polski. Dodatkowo towarzyszyło im jeszcze 7 autokarów marki Setra, które zostały zakupione przez Sindbad i Raf Trans. Są one także oznaczone symbolami EURO 2012 i będą przewoziły pozostałych uczestników turnieju. Tym samym Sindbad wzmocnił swoją flotę o jeszcze dwa autobusy S 416 GT-HD/2, jeden S 417 GT-HD i jeden S 417 HDH. Natomiast Raf Trans dokupił jeden autokar S 416 GT-HD/2. To zresztą nie jest jeszcze ostatnie słowo obu przewoźników w zakresie taborowych wzmocnień przez turniejem. Opolska firma w maju br. odbierze jeszcze dwa najdłuższe autobusy marki Setra –S 419 GT-HD oraz dwa autobusy piętrowe S 431 DT i po jednym S 417 GT-HD i S 416 GT-HD. Natomiast Raf Trans dokupi jeszcze 10 szt. Mercedes-Benz Tourismo, 4 szt. Mercedes-Benz Sprinter i 1 szt. VDL Futura FHD2-13. To oznacza, że łącznie do obsługi mistrzostw do Polski przyjdą aż 32 autobusy marki Setra!
6 czerwca przyjdzie ich wielki moment. Każda z reprezentacji narodowych będzie miała do dyspozycji jeden autokar w miejscu zakwaterowania w Polsce lub na Ukrainie, czyli łącznie takich autokarów będzie 16. Jednocześnie w każdym z miast gospodarzy na piłkarzy przylatujących na mecz czekać będzie drugi autokar, który służył będzie do obsługi transferów z lotniska do hotelu, na trening, następnie na stadion, a po meczu odwiezie zawodników na lotnisko. Każdy autokar przypisany do danej reprezentacji będzie oklejony i oznaczony barwami danego kraju.
-„To niespotykana dotychczas skala inwestycji w Polsce, która spowoduje, że rynek autokarów odnotuje w tym roku rekordowy poziom sprzedaży. Bardzo nas cieszy fakt, że na tym boomie zyska Setra. Dodatkowo nasz udział w EURO 2012 ma kapitalne znaczenie marketingowe. Setra po raz kolejny została wybrana do przewozu najlepszych piłkarzy na naszym kontynencie, co jest podkreśleniem naszych kompetencji w zakresie autobusów”–mówi Jerzy Fołda, dyrektor marki Setra w EvoBus Polska.
Mówią kierowcy:
Zygmunt Kukla, Raf Trans: Trening, w którym wzięliśmy udział, był profesjonalnie przygotowany i w krótkim okresie dostaliśmy maksymalną „dawkę”informacji. Co ważne niemieccy trenerzy szczególny nacisk położyli na testy praktyczne, które pozwalają najszybciej przyswoić wszelkie nowinki techniczne. Oby tak właśnie wyglądały nasze szkolenia okresowe.
Janusz Kasprzak, PBP Sindbad: Dla kierowców Sindbada był to już kolejny trening organizowany przez Omniplus. Wcześniej jako pierwszy przewoźnik w Polsce mieliśmy zorganizowane takie szkolenia tylko dla naszej firmy. Także cały czas spółka inwestuje zarówno w tabor, jak i umiejętności swoich kierowców.
Jerzy Walentynowicz, PBP Sindbad (podczas testów praktycznych uzyskał najlepszy wynik: 370 pkt): Przy manewrowaniu autobusem liczy się przede wszystkim spokój i dobra widoczność w lusterkach –nie można się nigdzie spieszyć. Przy takich gabarytach, jakie mają nasze autokary, oraz pasażerach na pokładzie pośpiech jest zdecydowane kiepskim doradcą.
Łukasz Rutkowski, Raf Trans: Nowością dla nas był system ABA, który został zastosowany we wszystkich reprezentacyjnych autobusach. Jestem bardzo ciekawy, jak sprawdzi się w praktyce –szczególnie na polskich drogach, gdzie kwestia zachowania odstępu jest często pojmowana dość umownie. Jeżeli się sprawdzi, będzie to taki „elektroniczny anioł stróż”dla każdego kierowcy.