Setra jedzie na EURO 2012!
Konsorcjum polskich firm – Sindbad i Raf Trans, które będą odpowiedzialne za transportową obsługę podczas piłkarskich Mistrzostw Europy 2012, zdecydowało się zakupić autokary marki Setra. Łącznie dla potrzeb turnieju, który zostanie rozegrany od 8 czerwca do lipca 2012 r. w Polsce i na Ukrainie, zostanie zakupionych 27 autokarów, które wyprodukuje fabryka w Neu-Ulm. O tym największym kontrakcie na zakup Setr w Polsce i jednym z największych tegorocznych zamówień tej marki w Europie napisało także najnowsze pismo EvoBus Polska –Setra Family, które w swoim pierwszym wydaniu przeprowadziło wywiad z Ryszardem Wójcikiem, prezesem PBP Sindbad oraz Rafałem Jańczukiem, prezesem firmy Raf Trans. Publikujemy w całości tą intersującą rozmowę:
Setra Family: Jak doszło do powstania transportowego konsorcjum firm PBP Sindbad oraz Raf Trans i zdobycia kontraktu na obsługę Piłkarskich Mistrzostw Europy 2012?
Ryszard Wójcik: Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej są trzecią co do wielkości imprezą sportową na świecie. Bardzo trudno byłoby sprostać wymaganiom sprzętowo-organizacyjnym tylko jednej firmie. Dlatego postanowiliśmy połączyć siły, potencjał i doświadczenie obu naszych firm, PBP Sindbad z OpoIa oraz Raf Trans z Warszawy. Jak się okazało, nasz pomysł był jak najbardziej słuszny. UEFA wybrała właśnie naszą ofertę, a trze ba przy znać, że nie byliśmy jedynym oferentem tych usług na Euro 2012. Konsorcjum zostało utworzone w celu wspólnej obsługi transportowo-logistycznej EU RO 2012 w Polsce i na Ukrainie, po mistrzostwach zakończy działalność.
Setra Family: Dlaczego Konsorcjum zdecydowało się na zakup autokarów marki Setra? O ile w przypadku Sindbada jest to jak najbardziej logiczna decyzja, tak Raf Trans raczej preferuje inną markę EvoBusa…
Ryszard Wójcik: To prawda, w firmie Sindbad od wielu lat podstawową i niemal jedyną marką wykorzystywanych autokarów jest właśnie Setra, natomiast Raf Trans w swojej flocie posiada w większości Mercedesy. W tej branży wszyscy wiedzą, że autokary marki Setra są najbardziej cenione wśród przewoźników, jednocześnie są niestety najdroższą marką wśród autokarów. Trzeba jednak przy znać, że organizatorzy turnieju Euro 2012 już wcześniej docenili ten produkt EvoBusa. Autokary Setra wykorzystywane były między innymi cztery lata temu podczas Euro 2008 w Austrii i Szwajcarii, jak również na Mundialu 2006 w Niemczech.
Setra Family: Jakiego typu autobusy zostały wybrane przez konsorcjum? Którymi będą jeździć piłkarze, a którymi zaproszeni goście? Czy to sami decydowaliście o doborze taboru, czy też wspólnie z UEFA?
Rafał Jańczuk: Do przewozu reprezentacji narodowych wspólnie z przedstawicielami UEFA wybraliśmy dwa modele autokarów, będą to: Setra S415 GT-HD oraz S416 GT- HD. Natomiast pozostałe grupy uczestników turnieju będą wożone różnymi modelami marki Setra i Mercedes-Benz będącymi w naszej obecnej flocie. Autokary do obsługi reprezentacji narodowych będą fabrycznie nowymi autokarami, co stanowić będzie dla obu naszych firm bardzo poważną inwestycję.
Setra Family: Kiedy przyjadą nowe autobusy i czy będą prowadzone jakieś specjalne szkolenia dla kierowców?
Rafał Jańczuk: Autokary mają być gotowe do odbioru w kwietniu 2012 roku, tuż po oficjalnej ich prezentacji w fabryce w Ulm. Kilka tygodni przed odbiorem autokarów cała grupa kilkudziesięciu wyznaczonych przez nas kierowców przejdzie specjalistyczne szkolenie zorganizowane przez nas wspólnie z przedstawicielami UEFA i fabryki. Kierowcy przejdą szkolenie z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy, a także zapoznają się z zasadami pracy podczas Euro 2012.
Setra Family: Jak technicznie będzie wyglądała obsługa EURO? Czy każdej drużynie będzie przypisany jeden autobus? Gdzie będą stacjonować?
Rafał Jańczuk: Każda z reprezentacji narodowych będzie miała do dyspozycji jeden autokar w miejscu za kwaterowania w Polsce lub na Ukrainie, czyli łącznie takich autokarów będzie 16. Jednocześnie w każdym z miast gospodarzy na piłkarzy przylatujących na mecz czekać będzie drugi autokar, który służył będzie do obsługi transferów z lotniska do hotelu, na trening, następnie na stadion, a po meczu od wiezie zawodników na lotnisko. Każdy autokar przypisany do danej reprezentacji będzie oklejony i oznaczony barwami danego kraju.
Setra Family: Jak wyglądają Wasze przygotowania pod kątem kierowców? Czy zatrudnicie dodatkowe osoby? Ilu Waszych kierowców będzie zaangażowanych w obsługę EURO?
Ryszard Wójcik: Przygotowania do tej największej sportowej imprezy w Polsce i na Ukrainie rozpoczęliśmy już kil ka miesięcy temu. Do pracy przy realizacji przewozów wykorzystywać będziemy w zdecydowanej większości kierowców obecnie za trudnionych w firmach Sindbad i Raf Trans. Oba przedsiębiorstwa zatrudniają na dzień dzisiejszy grupę ponad 400 kierowców.
Setra Family: Czy przewidujecie jakieś specjalne wyposażanie nowych autobusów, np. w windy dla wózków inwalidzkich lub jakieś rozwiązania dedykowane dla piłkarzy?
Rafał Jańczuk: Autokary wyposażone będą przede wszystkim w naj nowsze systemy bezpieczeństwa podróży, między innymi w system utrzymywania stałej odległości do pojazdu poruszającego się przed autokarem oraz system bezpieczne go hamowania. Nie zabraknie oczywiście szeregu elementów wyposażenia wpływające go na komfort podróży, ta kich jak klimatyzacja, najnowsze bezpieczne fotele, system audio/DVD, minibar oraz toaleta. Nie przewidujemy montażu specjalistycznych rozwiązań dedykowanych tej imprezie. Sportowcy czy inni uczestnicy tej imprezy nie wymagają odmiennego wyposażenia autokarów niż nasi klienci, którzy podróżują z na mi codziennie.
Setra Family: Zakup tylko autokarów to na pewno długofalowa inwestycja – co się z nimi stanie po zakończeniu EURO 2012?
Ryszard Wójcik: To prawda, Euro trwa tylko kilka tygodni – za krótko jak na tak dużą inwestycję. Po EURO autokary te zasilą nasze obecne floty. Zarówno Sindbad, jak i Raf Trans będzie je wykorzystywał przez co najmniej kilka kolejnych lat. W naszym przypadku trafią one do obsługi regularnych połączeń autokarowych, jakie realizuje my na terenie niemal całej Europy. Tak duża inwestycja to naprawdę spore wyzwanie nawet dla tak dużych firm przewozowych jak nasze, ale pozwoli nam to odnowić ta bor i część starszych autokarów przeznaczymy do sprzedaży. Dzięki tej inwestycji poprawi się stan dard oferowanych przez nas usług.