Senat: Poprawki do noweli ustawy o transporcie drogowym
Utworzenie Krajowego Rejestru ElektronicznegoPrzedsiębiorców Transportu Drogowego zakłada nowelizacja ustawy o transporciedrogowym, do której Senat zaproponował w piątek poprawki. Rejestr ma poprawićbezpieczeństwo i konkurencję w transporcie drogowym.
Poprawki mają w większości charakter porządkujący idoprecyzowujący. Jedna z nich zakłada, że do wniosku o wydanie zezwolenia nawykonywanie zawodu przewoźnika drogowego dołączane byłoby zaświadczenie oniekaralności, zamiast własnego oświadczenia w tej sprawie. Senatorowie poparlitakże poprawkę skracającą o miesiąc wejście w życie przepisów o KrajowymRejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego.
Ustawę wraz z poprawkami poparło 81 senatorów, nikt nie byłprzeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu. Teraz ustawa trafi do Sejmu.
Ustawa ma na celu wypełnienie przez Polskę zobowiązańnałożonych przez Unię Europejską w zakresie utworzenia i prowadzenia krajowegorejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego, którzy odwłaściwego organu uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnikadrogowego. Ustawę przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
„Dostęp do aktualnych danych przedsiębiorców transportudrogowego poprawi bezpieczeństwo transportu drogowego i obrotu transportowegopoprzez wyeliminowanie nieuczciwych przedsiębiorców oraz stworzy warunki douczciwej konkurencji przewoźników” – podkreślono w ocenie skutkówregulacji.
Nowelizacja zakłada, że rejestr zostanie zbudowany na bazierejestrów funkcjonujących w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (GITD)oraz ewidencji przewoźników drogowych prowadzonych w starostwach oraz miastachna prawach powiatu.
Ma on być prowadzony w systemie teleinformatycznym przez GITDi ma się składać z trzech ewidencji: przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie nawykonywanie zawodu przewoźnika drogowego; poważnych naruszeń przepisówdotyczących obowiązków lub warunków przewozów drogowych; osób, które zostałyuznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi ? do czasuprzywrócenia dobrej reputacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Utworzony rejestr przez punkt kontaktowy zostanie połączonyz rejestrami innych państw członkowskich UE, co ma umożliwić wymianę danychmiędzy krajami unijnymi.
Dane gromadzone w ewidencji przedsiębiorców, którzyposiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, będą jawne ipublicznie dostępne, z wyjątkiem m.in. danych dotyczących daty i miejscaurodzenia oraz adresu zamieszkania przedsiębiorcy.
Natomiast dane gromadzone w ewidencji poważnych naruszeńoraz ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjamitransportowymi będą udostępniane na wniosek ? w niezbędnym zakresie ?upoważnionym organom: starostom, wojewódzkim inspektorom transportu drogowego,wojewódzkim komendantom policji, komendantowi głównemu Straży Granicznej,komendantom oddziałów Straży Granicznej, dyrektorom izb celnych, GłównemuInspektorowi Pracy, zarządcom dróg i sądom oraz szefowi Agencji BezpieczeństwaWewnętrznego.
Na początku października podczas posiedzenia sejmowejkomisji infrastruktury wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmitmówił, że utworzenie elektronicznego rejestru ma na celu wypełnienie przezPolskę zobowiązań wobec Unii Europejskiej. „Mamy już cztery lataopóźnienia we wdrażaniu tych przepisów” – powiedział wówczas Szmit. Terminwdrożenia unijnych przepisów minął 31 grudnia 2012 r.
Większość przepisów ustawy wchodzi w życie po 14 dni od dniaogłoszenia. Przepis, który dotyczy powołania Krajowy Rejestr ElektronicznyPrzedsiębiorców Transportu Drogowego wejdzie w życie 30 listopada 2017 r. Zaśprzepisy które nakładają na Głównego Inspektora Transportu Drogowego obowiązekpodjęcia działań zmierzających do utworzenia Krajowego Rejestru ElektronicznegoPrzedsiębiorców Transportu Drogowego wchodzą w życie z dniem następującym podniu ogłoszenia.(PAP)
„