Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejm: Trwa walka o 6 zł dopłaty z FRPA i zmianę priorytetu dla Związków

infobus
16.06.2023 11:08

16 czerwca nad nowelą o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) pracowały sejmowe komisje – Infrastruktury i Samorządu Terytorialnego.

Ma to związek m.in. ze złożeniem przez posłów 13. poprawek zwiększającej kwotę dofinansowania do linii autobusowych z 3 zł do wzkm do poziomu 6 zł. Branża z niecierpliwością czeka na te potrzebne zmiany, która odpowiadają realnym kosztom ponoszonym na utrzymanie linii transportowych linii. Dodajmy, że stawkę 3 zł wprowadzono jeszcze prze hiperinflacją i do tej pory nie była ona waloryzowana. III czytanie projektu w Sejmie i głosowanie dzisiaj o 17.00. Warto wesprzeć te zmiany!

drugie czytanie

Podczas drugiego czytania projektu nowelizacji o publicznym transporcie zbiorowym wniesiono poprawki dotyczące m.in.:

  • zwiększenia dotacji do Funduszu, zwiększenia opłaty dla organizatorów transportu (tzw. wozokilometra) z 3 do 6 zł,
  • priorytetów w przyznawaniu dotacji dla związków powiatowo - gminnych
  • zwiększenie budżetu FRPA o 200 mln zł rocznie.

W związku ze złożeniem poprawek projekt nowelizacji ustawy zwiększającej do 1 mld zł roczną kwotę dofinansowania do linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) skierowano ponownie do  Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Łącznie posłowie różnych klubów zgłosili łącznie 13 poprawek – stanowisko rządu do każdej z nich było negatywne.

Podczas sejmowej dyskusji wiceminister infrastruktury Rafał Weber wskazał, że przez lata funkcjonowania Funduszu, środków na dopłaty nie brakowało i obecnie też są wystarczające kwoty, by zaspokoić potrzeby chętnych samorządów. „Jeżeli zapotrzebowanie samorządów będzie większe, wtedy będziemy tę pulę zwiększać” - powiedział.

Wcześniej informował PAP, że w tym roku pula została wyczerpana do poziomu 770 mln zł, tak więc do dyspozycji wojewodów zostało jeszcze ok. 30 mln zł.

fot. MI

prace Komisji

16 czerwca podczas prac w Komisjach przegłosowano 5 z 13 poprawek. Jako pierwszą przyjęto poprawkę nr 6, zgłoszoną przez Klub Parlamentarny Koalicji Obywatelskiej:

6) w art. 12 w pkt 6 w art. 11d ust. 2 nadać brzmienie: „2. Dopłatę ustala się w kwocie 5,00 zł, a w przypadku związków powiatowo-gminnych 6 zł, do 1 wozokilometra przewozu autobusowego o charakterze użyteczności publicznej”.

Przyjęto także poprawkę nr 9, zgłoszoną przez Klub Parlamentarny Polska 2050: 9) w art. 12 w pkt 6 w art. 11d dodać ust. 2b w brzmieniu: „2b. W przypadku gdy wnioskodawcą jest związek powiatowo-gminny, który został powołany przez więcej niż jeden powiat i wszystkie gminy znajdujące się na terenie tych powiatów, dopłatę, o której mowa w ust. 2 zwiększa się o 50%.”.

Przyjęto również poprawkę nr 10 Klubu Parlamentarnego Lewica: 10) w art. 12 po pkt 12 dodać pkt 12a w brzmieniu: „12a) w art. 24 dodaje się ust. 8 w brzmieniu: "8. Minister właściwy ds. transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy wzór formularza wniosku, o którym mowa w ust. 4, uwzględniając przejrzystość formularza oraz warunki, o których mowa w ust. 6”.

Ostatnie przyjęte poprawki – nr 11+13 – zostały zgłoszone przez Klub Parlamentarny Polska 2050 i dotyczą zwiększenia maksymalnego limitu wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie Funduszu o 200 mln zł każdego roku.

-„Dziś głosowania nad ustawą, a poprawki te rewolucjonizują funkcjonowanie Funduszu, znacząco go uatrakcyjniając. Oby nie przepadły! Nadzieja na poprawę działania Funduszu może jednak nie trwać długo, bo na Komisjach nie było sporej części posłów PiS, dlatego poprawki mogą ostatecznie przepaść w Sejmie. Walczymy! – podsumował najnowsze sejmowe decyzje Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting.

Stawka 3 zł obowiązuje od 2020 r.

stan FRPA

Jak wynika z danych resortu infrastruktury, zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych rośnie z roku na rok. O ile w 2019 r. zostało dofinansowanych 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł, w 2020 r. przewozy z dofinansowaniem wykonywane były na 2834 liniach, które zostały dofinansowane 139 mln zł. W 2021 r. dopłatą objęto w skali kraju 4371 linii, a kwota dopłaty przekazana organizatorom wynosiła 358 mln zł. W 2022 r. dopłatą objęto 5705 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z FRPA to ponad 631 mln zł.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, który w środę przyjął rząd, zakłada też wprowadzenie możliwości zawierania przez wojewodę z organizatorem przewozów, zarówno rocznych, jak i wieloletnich umów o dopłatę. Umowa ta będzie zawierana na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat. Obecnie umowy z dofinansowaniem z FRPA o charakterze użyteczności publicznej zawierane są co roku.

Ponadto od 2024 r. zostanie utrzymany na stałe obecny poziom dopłaty z Funduszu dla organizatorów publicznego transportu w kwocie nie wyższej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozu.

Projekt zakłada też utrzymanie możliwości ubiegania się o dopłatę z budżetu państwa, jeśli chodzi o stosowanie ulg ustawowych za przejazd przez przewoźników, którzy nie są operatorami publicznego transportu zbiorowego.

W projekcie założono, że w czasie stanu wyjątkowego, stanu wojennego, stanu klęski żywiołowej oraz stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii – w celu usuwania ich skutków – zarządca infrastruktury kolejowej będzie mógł nie pobierać części opłaty podstawowej, związanej z rodzajem wykonywanych przewozów oraz opłaty rezerwacyjnej za niewykorzystanie przydzielonej zdolności przepustowej lub będzie mógł pobierać opłatę podstawową obniżoną o nie więcej niż 50 proc. wysokości.

Za utracone przychody zarządca infrastruktury kolejowej otrzyma finansowanie z budżetu państwa. Dzięki temu zarządca infrastruktury będzie mógł obniżać opłaty za dostęp do linii kolejowych, a także dostać stosowną za to rekompensatę.