Sejm odrzuca zwolnienie autobusów z viaTOLL
25 lipca br. posłowie znowelizowali ponadto ustawę o drogach publicznych, ustawę o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawę o transporcie drogowym. Jednocześnie Sejm usunął przyjęte w II czytaniu m.in. poprawki zwalniające autobusy na liniach regularnych do 150 km z obowiązku wnoszenia opłat elektronicznych za przejazd po drogach krajowych. O całej sprawie poinformowała Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji w Warszawie, która lobbowała na rzecz takiego rozwiązania. Izba wysłała teraz pismo w tej sprawie do Marszałka Senatu, Bogdana Borusewicza. Jest szansa, że w trakcie prac Senatu nad nowelizacją ustaw, usunięte zapisy promujące transport publiczny powrócą. Dodajmy, że przegłosowana przez Sejm ustawa zmienia przepisy dotyczące kar za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogami krajowymi, a także zwolnień z opłaty elektronicznej i opłat za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych, służb specjalnych oraz służb ratowniczych. Zgodnie z ustawą odpowiedzialność administracyjną za większość naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej będzie ponosił właściciel pojazdu, a nie kierujący, jak to jest obecnie. Ponadto ustawa wprowadza zasadę, że nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara administracyjna za naruszenia wspomnianego obowiązku w trakcie jednego dnia. W przypadku, gdy okoliczności będą uzasadniać nałożenie tej kary na podmiot niemający siedziby albo miejsca stałego zamieszkania w Polsce ma być pobierana kaucja w wysokości odpowiadającej przewidywanej karze pieniężnej. Ustawa określa też wysokość kar za nieuiszczenie opłaty elektronicznej. Kara ma wynosić 500 zł w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy. W pozostałych przypadkach ma to być 1500 zł. Ustawa wprowadza też zasadę przedawniania się naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej po roku od popełnienia naruszenia. Ponadto, zgodnie z nowelizacją Policja, Straż Graniczna i Służba Celna zostaną pozbawione uprawnienia do kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej. Uprawnienie to będzie przysługiwało tylko inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego.
W trakcie głosowania nad odrzuceniem poprawek zwalniających autobusy na liniach regularnych do 150 km z obowiązku płacenia viaTOLL głos zabrał poseł Andrzej Adamczyk: Pani Marszałek! Panie i Panowie Posłowie! 1 lipca 2010 r. wprowadzono na niektórych odcinkach dróg krajowych opłaty dla pojazdów powyżej 3,5 t –opłaty w systemie elektronicznym. Ta regulacja spowodowała, że za przejazd busem, autobusem na liniach podmiejskich, szczególnie w ruchu lokalnym, ceny biletów zostały podwyższone o ok. 20%. To jest bezpośredni wpływ pobieranej opłaty. To 20% dotknęło najuboższych, to 20% dotknęło tych, których nie stać na dojazd do pracy, do szkoły, na uczelnię, do szpitala własnym samochodem, bo po prostu albo go nie mają, albo nie mają pieniędzy na paliwo. Wielokrotnie postulowaliśmy wyłączenie z tych opłat autobusów i busów na liniach podmiejskich. Panie premierze, co stoi temu na przeszkodzie? (Dzwonek) Co stoi na przeszkodzie temu, żeby tym najuboższym ludziom pomóc, żeby zrównać ich z tymi, którzy jeżdżą własnymi samochodami do pracy i do szkół? Dziękuję bardzo.
Posłowi odpowiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki: Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Chciałbym zauważyć, że rząd negatywnie opiniuje poprawki nr 1 i 2, które przewidują rozszerzenie katalogu pojazdów zwolnionych z opłaty elektronicznej, w tym również autobusów, z kilku przyczyn. Pierwsza rzecz, stanowi to wyłom w generalnej zasadzie, która została przyjęta i która przyświecała tej ustawie, że zwolnione z opłaty elektronicznej powinny być tylko i wyłącznie pojazdy służb państwowych, takich jak Policja, Siły Zbrojne, Straż Pożarna itd. Drugim elementem jest to, że mamy oficjalne stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, które mówi, że takie selektywne zwolnienie będzie stanowiło niedozwoloną pomoc publiczną. A więc takim ruchem nie robimy dobrze przedsiębiorcom, tylko wręcz przeciwnie, narażamy ich na roszczenia, wnioski o zwrot niedozwolonej pomocy publicznej łącznie z odsetkami karnymi. Innym argumentem jest również to, że żaden z krajów, który wprowadził elektroniczny pobór opłat na autostradach w Europie, nie wprowadził również takiego wyłomu dla autobusów przewożących po liniach do 150 km. Innym przypadkiem –z pragmatyki funkcjonowania późniejszej tej ustawy –jest procedura kontrolowania przez uprawnione organy, czy autobus rzeczywiście porusza się po liniach regularnych do 150 km, czy przewozi dzieci do szkoły, czy też akurat w danym momencie dzieci nie przewozi albo przewozi je na wycieczkę szkolną. Wziąwszy to wszystko pod uwagę, rząd negatywnie opiniuje tę poprawkę. Dziękuję.