Sejm: Nowela wprowadzi CEPIK 2.0
Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, zakładającaprzyspieszenie wejścia w życie przepisów dotyczących systemu CEPiK 2.0 wzakresie Centralnej Ewidencji pojazdów, została uchwalona w piątek przez Sejm.
„Za” głosowało 412 posłów, przeciw był 1, nikt niewstrzymał się od głosu.
Nowelizacja jest efektem działań naprawczych podjętychwobec systemu CEPiK, których jednym z elementów jest etapowe uruchomienie jegozmodernizowanej wersji.
W nowych regulacjach założono, że za badanie technicznedopuszczające pojazd do ruchu trzeba będzie zapłacić przed jegoprzeprowadzeniem.
Przewidziano jednak wyjątek od tych przepisów, wprowadzającregulację, która umożliwi wniesienie opłaty za badanie techniczne i opłatyewidencyjnej po przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu – w przypadkurozliczenia tej usługi na podstawie faktury VAT z odroczonym terminempłatności. Rozwiązanie to ma ułatwić działalność przedsiębiorcom, np.zarządzającym flotą samochodową.
Do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) na bieżąco będąprzekazywane dane o negatywnych badaniach technicznych, w szczególności gdybadania zostają przerwane w trakcie wykonania i kierowca unika konsekwencji,nie pozwalając dokończyć badania i nie ponosząc kosztów ich wykonania. W tensposób ma zostać ograniczone zjawisko „turystyki badań technicznych”,w których kierowcy, nie uzyskując pozytywnego wyniku badania technicznego,przenoszą się do innej stacji badań technicznych.
W nowych rozwiązaniach doprecyzowano i zwiększono zakresdanych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Zdecydowano, że do CEPbędą trafiać informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciuprzez organ egzekucyjny czy o zabezpieczeniu majątkowym. Takie informacje sąszczególnie istotne dla potencjalnych nabywców pojazdów używanych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowelizowane przepisy zakładają też, że obok zakładówubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) będzie zobowiązanydo przekazywania do CEP informacji o szkodach istotnych, do jakich doszło waucie podczas wypadku – w przypadku pojazdów nieubezpieczonych.
W nowych regulacjach przewidziano również możliwośćzatrzymywania przez Straż Graniczną dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleńczasowych na prowadzenie auta. W rezultacie SG będzie przekazywać do CEPinformacje o zatrzymanych dowodach rejestracyjnych oraz pozwoleniach czasowych.
Według resortu cyfryzacji projektowane zmiany pozwolą nazwiększenie zakresu informacyjnego w Centralnej Ewidencji pojazdów i uzyskaniewyższej jakości danych, a tym samym podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchudrogowego i bezpieczeństwa obrotu pojazdami na rynku wtórnym.(PAP)
„