Sejm: ITD zajmie się poborem opłat
8 grudnia 2017 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o drogachpublicznych, która zakłada przeniesienie zadań związanych z poborem opłatyelektronicznej za przejazd samochodami po drogach krajowych od GeneralnegoDyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do Głównego Inspektora TransportuDrogowego (GITD). Do GITD przeniesiono także wszystkie kompetencje związane zsystemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą naodcinkach zarządzanych przez GDDKiA. To projekt rządowy przyjęty z inicjatywyministra infrastruktury i budownictwa.
– Obsługa systemu poboru opłat kosztowała rząd ponad 3 mldzł, które zostały wypłacone zagranicznemu podmiotowi prywatnemu. Nowa ustawa tozmienia – mówił w Sejmie minister infrastruktury i budownictwa AndrzejAdamczyk.
Nowe zadania GITD będzie wykonywał samodzielnie (ewentualniez pomocą innych organów administracji rządowej), a zakres czynności, które będąmogły zostać powierzone podmiotom trzecim z sektora prywatnego zostanieograniczony do niezbędnego minimum.
GITD ma doświadczenie wynikające z prowadzenia czynnościkontrolnych w Krajowym Systemie Poboru Opłat (KSPO), co wymagało ścisłejwspółpracy z GDDKiA i wykonawcą systemu oraz znajomości zasad jegofunkcjonowania. Ponadto, GITD ma doświadczenie w budowie i utrzymaniu systemówteleinformatycznych – prowadzi Centralną Ewidencję Naruszeń oraz zbudowałKrajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego.
Zaletą proponowanego rozwiązania jest w szczególnościzapewnienie ciągłości działania KSPO oraz docelowa optymalizacja kosztów jegofunkcjonowania, a także wzmocnienie nadzoru i kontroli ministra infrastrukturynad organem realizującym pobór opłat na drogach zarządzanych przez państwo.Proponowane rozwiązanie pozwoli na maksymalne uniezależnienie procesu poboruopłat drogowych od podmiotów trzecich (w tym z kapitałem zagranicznym) orazmaksymalizację stopnia wykorzystania istniejących aktywów, które zostanąprzejęte przez GITD od GDDKiA. Dzięki przejęciu pełnej kontroli nad KSPO przezadministrację państwową ułatwione będzie ewentualne dokonywanie szybkichzmian w systemie.
Nowe przepisy zapewnią również odpowiednią ochronę danychosobowych gromadzonych w ramach KSPO i wyższą standaryzację rozwiązań, w tymmożliwości rozwoju KSPO i jego integracji z innymi systemamiteleinformatycznymi. Chodzi o zapewnienie efektywniejszego wykonywania zadańadministracji publicznej, m.in. dotyczącego monitorowania przewozudrogowego towarów, stwierdzania i sankcjonowania naruszeń dotyczącychprzejazdów pojazdami nienormatywnymi czy kontroli zezwoleń wydawanych dlaprzewoźników zagranicznych.
Zaproponowano, aby nowelizacja ustawy weszła w życie 3listopada 2018 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które będąobowiązywać w innych terminach.
„