Sejm: CEPIK 2.0 później

infobus
01.12.2016 09:42

System Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0)zostanie uruchomiony 4 czerwca 2018 r. – przewiduje poparty przez wszystkiekluby parlamentarne projekt nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami.Wcześniej zakładano, że będzie to 1 stycznia 2017 r.

W projekcie nowelizacji – jak tłumaczył podczas wtorkowejdebaty w Sejmie poseł sprawozdawca Witold Czarnecki (PiS) – zostały zawartezmiany mające stworzyć ramy prawne do realizacji projektu informatycznego CEPiK2.0, którego celem jest przebudowa i modernizacja centralnej ewidencji pojazdów(CEP), centralnej ewidencji kierowców (CEK), a także centralnej ewidencjiposiadaczy kart parkingowych (CEPKP).

„Ten złożony i niezwykle skomplikowany system oddziałuje nawiele podmiotów, a najważniejsze spośród nich to starostwa powiatowe, policja,Główny Urząd Transportu Drogowego, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych,wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, ośrodki szkolenia kierowców czy stacjekontroli pojazdów” – mówił poseł.

Proponowana zmiana przesuwa termin wejścia w życie ustawywprowadzającej CEPIK 2.0 z 1 stycznia 2017 roku. Jak tłumaczył Czarnecki, jestto wynik audytu przeprowadzonego na zlecenie rządu, który wykazał „duże ryzyko”wdrożenia CEPiK 2.0 oraz brak wszystkich komponentów infrastrukturyteleinformatycznej dla przedstawicieli użytkowników systemów komunikujących sięz bazą centralną (starostwa, ośrodki szkolenia kierowców, stacje kontrolipojazdów, policja).

Podczas audytu – jak podkreślał Czarnecki – wykazano”konieczność wyeliminowania luk prawnych także w innych ustawach”.

Projekt przewiduje zatem zmianę mającą wyeliminować lukęprawną, która pozwala kierowcom przekraczającym prędkość o ponad 50 km/h naobszarze zabudowanym, na omijanie przepisów dot. zatrzymania prawa jazdy na 3miesiące. Ci kierowcy do tej pory unikali tej kary powołując się na brakdokumentów podczas kontroli drogowej. Zgodnie z projektem, starosta będzie mógłpodjąć postępowanie o zatrzymaniu prawa jazdy kierującemu, który złamałprzepisy, nawet jeśli policja fizycznie nie odebrała dokumentu.

Inną zmianą jest upoważnienie starosty do wystawienia, napodstawie odpisu wyroku sądowego, decyzji o skierowaniu kierowcy, który zostałzatrzymany podczas jazdy pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobniedo alkoholu, na odpowiedni kurs reedukacyjny.

Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu noweli optymalnymmomentem na przełączenia na CEPiK 2.0 będzie poniedziałek 4 czerwca 2018 r.,bowiem dzięki temu terminowi będzie możliwe przeprowadzenie produkcyjnegouruchomienia systemu podczas poprzedzającego długiego weekendu (w czwartek 31maja 2018 r. przypada Boże Ciało).

Jak mówił we wtorek w Sejmie wiceminister cyfryzacji PiotrWoźny, skutki finansowe związane z opóźnieniem wejścia CEPiK 2.0 poniesiewykonawca, czyli Centralny Ośrodek Informatyczny. „Centralny Ośrodek Informatycznybędzie musiał na koniec tego roku utworzyć rezerwę finansową na poczetrealizacji tego kontraktu w kolejnych latach (?), a więc znaczna część związanaz obciążeniem finansowania tego projektu będzie poniesiona kosztem zyskuwypracowanego przez Centralny Ośrodek Informatyczny w poprzednich latachobrotowych” – tłumaczył.

Podkreślił, że przez ostatni rok resort cyfryzacjikoncentrował się na budowie bardzo szczegółowego harmonogramu realizacji tegoprojektu. Wskazał, że należy zapewnić integrację wszystkich systemówinformatycznych, które będą się podłączały do CEPiK 2.0. „Ten szczegółowyharmonogram, który ustaliliśmy pozwolił nam uznać, że jest jeszcze ileś prac dowykonania w ramach tego projektu, które nie były uwzględnione w pierwotnej zawieranejumowie” – dodał Woźny.

„Kończymy prace nad aneksem do umowy pomiędzy MinisterstwemCyfryzacji a Centralnym Ośrodkiem Informatycznym, w którym zdefiniujemy, ileprac związanych z realizacją tego systemu zostanie pokryte z zyskuwypracowanego przez COI w poprzednich latach obrotowych, a ile z tego to sąprace, które nie były przewidziane albo nie zostały uregulowane w zakresieprzedmiotowym tej umowy” – mówił wiceminister cyfryzacji.

Dodał, że do tej pory MC ustrukturyzowało prace, zapewniłokoordynację wszystkich interesariuszy zaangażowanych w projekt. „Poukładaliśmyto w taki sposób, że mamy wszystko rozpisane na detaliczne czynności, któretrzeba wykonać” – dodał. „Na dzień dzisiejszy jestem przekonany, że data 4czerwca 2018 r. (?) jest to już ostatnie odroczenie terminu realizacji(projektu CEPiK 2.0)” – podsumował wiceminister.

System CEPiK to jeden z najczęściej używanych przezobywateli systemów informatycznych, służący przede wszystkim kierowcom ipoprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. (PAP)