Schunk wchodzi z pantografem SLS301. Dla zajezdni
Aktualnie pantografy ładujące autobusy elektryczne firmySchunk używane są już w dziewięciu miastach w Polsce. Takie urządzenia ma też130 elektrobusów z „kontraktu stulecia” dla MZA Warszawa.
Warszawa sukcesywnie odbiera przegubowe autobusy elektryczneSolaris Urbino 18 electric – o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ, które m.in. wyposażane są pantograf Schunk. To największyprojekt autobusów elektrycznych w Polsce. Zastosowany w nich pantograf typuSLS102 przekonuje klientów przede wszystkim swoją wysoką elastycznością itrwałością przy procesach ładowania przekraczających milion cykli. Możliwenachylenie we wszystkich kierunkach powoduje, że także w ekstremalnychpozycjach proces ładowania nie ulega przerwaniu. Szczególnie ważne jest to przyefekcie przyklęku autobusu.
Jak informuje Maksymilian Dej, szef SprzedażyTechnicznej, w samej Polsce do końca 2020r. w pantografy Schunk ma zostać wyposażonych w sumie około 300 pojazdów.
Innowacyjna technologia
Na bazie swojego doświadczania, Schunk wprowadził na rynekładowarkę Depot Charger SLS301. To nowy model pantografu, który umożliwiabardzo szybkie podłączenie w zajezdni pojazdów o różnej wysokości, w tymautobusy piętrowe.
Depot Charger (ładowarka do zajezdni) inaczej niżOpportunity Charging (ładowaniu baterii na trasie) nie musi, w jak najkrótszymczasie naładować akumulatorów. Ponieważ ładowanie odbywa się w nocy, urządzenieto jest prostsze, lżejsze i bardziej kompaktowe, a tym samym bardzo ekonomiczne.
Dodatkowo możliwe jest włączenie jednego lub większej liczbypantografów odwróconych do już istniejącej stacji ładowania. Zatem nadalmożliwe jest ładowanie baterii w trasie.
Dlatego Depot Charger SLS301 stanowi alternatywę dlastandardowego rozwiązania typu plug-in, w którym ładowarki należy „podłączać”pojedynczo. Zamiast tego pojazdy ładują się automatycznie podczas wieczornegoparkowania na zajezdni przez pantograf odwrócony. Wszystkie pantografy ładujące posiadająprecyzyjne wyrównanie różnic, jakie występują na parkingach podczas procesupodłączania i ładowania.
Kolejne plusy ładowarek pantografowych na zajezdniach wstosunku do rozwiązań plug-in to:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-
Oszczędność miejsca.Gminy lub miasta, które posiadają flotę pojazdówelektrycznych, muszą przy stosowaniu ładowania typu plug-in przygotować nietylko dużo miejsca na parkowanie z powodu zamontowanych z boku wtyczek ikonieczności zapewnienia wymaganego odstępu pomiędzy pojazdami. Przy DepotCharging z automatycznymi pantografami, elektrobusy mogą zaparkować przyzachowaniu niewielkiej tolerancji pod systemem. Automatyczny sygnał informuje opodłączeniu do pantografu. Nie jest zatem wymagany specjalnie przeszkolonypersonel.
-
Łatwiejsze parkowanie. Przy plug-in, kierowcy autobusów muszą także bardzoprecyzyjnie parkować, a jednocześnie nie posiadają odpowiedniego przeszkolenia,aby uruchomić proces ładowania. Trzeba zatem doliczyć jeszcze kosztydodatkowego personelu. Poza tym połączone kablami ładowarki są narażone napęknięcia i zużycie. Z kolei przy SLS301 proces ładowania przebiega przezzamocowany na dachu i podłączany od góry system. Autobusy mogą parkować oboksiebie, dzięki czemu potrzebna jest mniejsza powierzchnia do parkowania.
Zielona przyszłość
Niemiecki koncern nowych technologii Schunk posiadadługoletnie doświadczenie w branży elektromobilności i alternatywnych układównapędowych, dzięki którym pojazdy poruszają się nie emitując szkodliwychzanieczyszczeń. Z tych rozwiązań korzysta już na całym świecie ponad 80 miast w25 krajach. Stosują one w swoich autobusach z napędem elektrycznym trwałe,elastyczne i ekonomiczne pantografy „made in Germany”.
Schunk dostarcza swoje produkty zarówno do pojedynczych autobusów,jak i flot liczących nawet 200 e-busów. Klienci ufają doświadczeniu niemieckiejfirmy, na co składa się ponad 100 zrealizowanych, międzynarodowych projektów.Teraz – wraz z nowym pantografem – producent liczy na ich dalszy wzrost. Podsumowując – gama produktów niemieckiej firmy do autobusówwygląda teraz następująco:
-
Pantografy SLS102 i SLS103 są montowane we wszystkichelektrobusach, a podłączenie do stacji ładowania następuje przy wykorzystaniuzasady buttom-up.
-
Odwrócony pantograf SLS201 jest zintegrowany ze stacjąładowania i potrzebuje w celu połączenia wg zasady upside-down elementuwspółpracującego na pojeździe.
-
Depot Charger SLS301 rozszerza to portfolio o wydajnąalternatywę ładowania w nocy. Zdaniem producenta, w zależności od cykliładowania, ten systemy o żywotności od dziesięciu do piętnastu lat jestznacznie bardziej trwały niż rozwiązania typu plug-in.
Co dalej? Schunk chce spełniać najbardziej indywidualnewymagania klientów. Dlatego aktualnie pracuje ona nad wprowadzeniem doautobusów nowych systemów ładujących, które znajdowałaby się w podwoziupojazdu. Wszystko po to, aby komunikacja miejska na całym świecie była jeszczeczystsza i bardziej ekologiczna. Więcej informacji na temat nowych produktów firmymożna znaleźć TUTAJ
„